יום חמישי י"ב באלול תשע"ח
באיזה אופן ניתן לשחוק תבלינים בשבת?
שחיקת תבלינים אסורה בשבת משום מלאכת 'הטוחן'. ושחיקה בשינוי, כגון באמצעות כלי שאינו מיועד לכך, או על גבי משטח שאינו מיועד לכך – אסורה מדרבנן, ככל מלאכות שבת שאסור מדרבנן לעשותן אף בשינוי.
אולם, שחיקה ב'שינוי גמור', דהיינו באמצעות כלי שאינו מיועד לכך, כגון קת הסכין, ועל גבי משטח שאינו מיועד לכך, כגון צלחת – מותרת לכתחילה.
ולמרות שאין שינוי בתוצאות בתוצאות השחיקה, די בכך שיש שינוי בעבודתו של השוחק, שטרחתו באופן זה מרובה יותר. ואף אדם שרגיל לשחוק תבלינים בימות החול באופן זה, רשאי לשוחקם כך בשבת.
[שו"ע שכא, ז, ומשנ"ב כג ו־כה; ביאורים ומוספים דרשו, 37]
האם מותר למעוך תפוח אדמה בשבת בגב הכף?
ריסוק ומעיכת פירות וירקות, אסורים בשבת משום מלאכת 'הטוחן'. ובדומה לשחיקת תבלינים (ראה לעיל), אף ריסוק ומעיכה ב'שינוי גמור' מותרים. ולכן, לדוגמה, מותרת המעיכה באמצעות ידיות הכף והמזלג או קת הסכין.
אולם, מעיכה בגב הכף אינה נחשבת לשינוי גמור, כיון שצורת האחיזה של הכף במעיכה כזו היא באופן הרגיל, דהיינו על ידי הידית; ויש אומרים שמעיכה בגב הכף נחשבת לשינוי גמור ומותרת.
ובננה, אבוקדו וכיוצא בהם – שמעיכתם בשיני המזלג היא דרך המעיכה הרגילה בימות החול, אסור מדאורייתא למועכם באופן זה בשבת; ויש שפקפק אף בהיתר מעיכתם בידית המזלג.
[ביאורים ומוספים דרשו שכא, 37; וראה שם, 52]
האופנים שבהם מותר לאכול בשר ללא מליחה
אכילת דם בהמה ועוף אסורה מן התורה. איסור זה אינו אלא בדם שיצא ממקומו, וכן בדם צרוּר, אבל דם שלא יצא ממקומו ובלוע באברי הבהמה – מותר באכילה. ולפיכך, מותר לאכול בשר חי ללא מליחה. וכן מותר לאוכל בשר צלי ללא מליחה, כיון שהצלייה שואבת את כל הדם מתוך הבשר.
אולם, בשר שלא נמלח והתבשל, אסור באכילה מחמת הדם היוצא ממקומו בשעת הבישול. ואם שוהה הבשר בטרם מליחתו במשך 72 שעות ללא הדחה במים במהלך שעות אלו, הדם מתייבש, ושוב אין המליחה מועילה להוציאו, ואין לבשלו אלא לצלותו. וראה פרטים נוספים בדינים אלו בשולחן ערוך יורה דעה סימנים סז, סט ו־עו.
[משנ"ב שכא, כא; ביאורים ומוספים דרשו, 30, בהרחבת המקורות]