באיזה אופן נחשבת הכנסת בעל חיים למקום סגור כצידה מדאורייתא?

הדף היומי בהלכה ח' בתמוז - סימן שט"ז סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לסגור חלון בפני ציפור דרור שנכנסה לביתו?

מדוע צידת ציפור מותרת וצידת צבי אסורה? ובאיזה אופן אסור לאדם לסגור את חלון ביתו אפילו כאשר הוא מצטער מן הקור? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

סימן שט"ז עוסק בעניין 'צידה בשבת', מבואר בשו"ע, שהגדרת צידה היא 'הכנסת בעל חי למקום שהוא ניצוד בו', דהיינו, למקום שהאדם יכול להשיג את הבעל חי בשחייה אחת, כלומר, בריצה אחת בלי להינפש באמצע, אבל אם גם באותו מקום הבעל חי יכול להישמט ממנו ולא יכול לתפסו בשחייה אחת, מדאורייתא זה לא נחשב לצידה, ובזה הדבר תלוי בין הבעלי חיים, וציפור דרור כיוון שהיא נשמטת מאוד, א"כ גם כאשר מכניסים אותה לתוך בית, אין זה נחשב צידה, כיוון שגם בתוך הבית הבעלים לא יכול לתפוס אותה בשחייה אחת, שהרי היא בורחת מזווית לזווית, אא"כ מכניס אתה לתוך מגדל או מקום קטן יותר שאז חייב, אבל כאשר מדובר בשאר ציפורים או בצבי, כאשר מכניס אותם לתוך בית ויכול לתפסם בשחייה אחת, כלומר, בריצה אחת בלי להינפש בינתיים, זה נחשב כצידה, ונ"מ לשני דברים, א. שאם הוא מכניס אותם לתוך אותו מקום הוא חייב מדאורייתא על איסור צידה. ב. אם אח"כ הוא צד את הבעלי חיים באותו מקום הוא לא חייב פעם שנייה כיוון שהם כבר ניצודים ועומדים.

המ"ב מסביר, שבשאר ציפורים כדי להתחייב בצידה צריך שהבית יהיה מקורה וחלונותיו סתומים, משא"כ בצבי שאינו יכול לעוף או לקפוץ על חלון גבוה.

המ"ב מביא, שאע"ג שציפור דרור לא נחשבת כניצודה בתוך הבית, מ"מ אסור לסגור הפתח והחלון, דאמנם אין חיוב מדאורייתא, אבל מדרבנן יש איסור צידה גם באופן כזה שהוא לא יכול לתפוס אותה בשחייה אחת, ובזמן הקור שיש צער, ורוצה לסגור את החלון ויש ציפור בבית, מותר לסגור את החלון אם כוונתו רק להינצל מהקור ואין כוונתו לצוד את הציפור, ואע"ג שזה פסיק רישיה שיצוד את הציפור, בכ"א פס"ר בדרבנן מותר, אבל בשאר בע"ח שניצודים בבית מדאורייתא, אפילו שכוונתו לסגור את החלון כדי למנוע את הקור, בכ"א אסור, כיוון שסגירת החלון יוצרת מצב של צידה מדאורייתא, ופס"ר בדאורייתא אסור.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים