יום רביעי י' באייר תשע"ח
האם מותר להשתמש בסיר בישול כמיכל אחסון בשבת?
'כלי שמלאכתו לאיסור', דהיינו שמיועד בעיקר לשימוש האסור בשבת, כגון פטיש, או סיר בישול – מותר לטלטלו בשבת רק לצורך שימוש בגופו לדבר המותר בשבת, או לצורך שימוש במקום שבו מונח הכלי. אבל לצורך המוקצה עצמו – כגון שלא ינזק במקום שנמצא בו – אסור לטלטלו.
והיתר הטלטול לצורך שימוש בגופו, הוא רק כאשר אין בהישג יד חפץ המותר בטלטול אשר מתאים לשימוש המבוקש. ודוגמאות לדבר: מי שאין ברשותו מיכל אחסון למאכלים, רשאי להשתמש בסיר בישול כמיכל אחסון; וכמו כן, מי שאין ברשותו מפצח אגוזים, רשאי לפצחם בפטיש.
[שו"ע שח, ג, משנ"ב י ו־יב, וביה"ל קורדום; ביאורים ומוספים דרשו, 14; וראה עוד שם]
מי שנטל לידו מוקצה בשגגה – האם רשאי להמשיך ולטלטלו?
מי שנטל לידו 'כלי שמלאכתו לאיסור' לצורך שימוש בגופו או במקומו (ראה לעיל) – רשאי להמשיך ולטלטל את החפץ עד למקומו המיועד, וכיוצא בזה. אולם, אם טעה ונטל לידו את הכלי שלא לצורך גופו ומקומו – נחלקו האחרונים אם מותר להוסיף ולטלטלו.
ומי שטעה ונטל לידו מוקצה 'מחמת גופו' או 'מחמת חסרון כיס' – לדעת רוב הפוסקים אסור להוסיף ולטלטלם. ומי שנטל לידו חפץ של היתר, ונעשה מוקצה בידו – וכגון שהחזיק בידו פרי עם הגלעין שבתוכו, וסיים לאוכלו, והגלעין שנותר בידו נעשה מוקצה מחמת גופו – יתכן שמותר להמשיך ולטלטלו לכל הדעות.
[שו"ע שח, ג, ומשנ"ב יג; ביאורים ומוספים דרשו, 17-18; וראה שם, 16]
באיזה אופן מותר לטלטל מוקצה באמצעות הרגל?
מותר לטלטל 'מוקצה' בטלטול 'מן הצד', דהיינו באמצעות חפץ המותר בטלטול, וכגון לנער מוקצה מעל השולחן על ידי הטיית השולחן; ובתנאי שהטלטול נעשה לצורך דבר המותר, אבל אם הטלטול נעשה לצורך המוקצה עצמו, כגון שמנערו מעל השולחן לפינת החדר כדי לשומרו – אסור.
וטלטול מוקצה בגופו – כאשר יש בכך שינוי מדרך הטלטול הרגילה של חפץ זה – מותר אף לצורך המוקצה עצמו, אך אין לטלטל כן אלא בשעת הצורך. ויש מגדולי האחרונים שאסר טלטול מוקצה בגופו אף לצורך דבר המותר. וטלטול בגופו כאשר המטרה אינהּ טלטול המוקצה, וכגון שמטלטלו ברגליו בדרך הילוכו – מותר לכל הדעות.
[שו"ע שח, ג, ומשנ"ב יג, יז ו־יט; ביאורים ומוספים דרשו, 19-20]