באיזה אופן יש שמתירים להתפלל גם מנחה וגם ערבית מפלג המנחה?

הדף היומי בהלכה כ"ו בסיון סימן רל"ג מאמצע סעיף א' 'ועכשיו' עד סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ג סעיף א' [בחלקו השני]

- זמן תפילת המנחה -

מתי עיקר זמן המנחה? | עד מתי זמנה? | התפלל ערבית מפלג המנחה ומנהג המקום כרבנן, האם יצא יד"ח? | באיזה אופן אפשר התפלל מנחה וערבית מפלג עד הלילה? | מדוע אין להתפלל מנחה עם דמדומי חמה?

למדנו בשיעור הקודם, שמכיוון שתפילת מנחה נתקנה כנגד קרבן תמיד של בין הערבים, זמן תפילת המנחה צריך להיות שווה לזמן הקרבת קרבן תמיד של בין הערביים, ותחילת זמן הקרבן הוא משש וחצי שעות מתחילת היום, ולמעשה לא היו מקריבים אותו אז, אלא בתשע וחצי שעות, והטעם, כיוון שלאחריו א"א להקריב שום קרבן, וכדי להספיק להקריב קרבנות, אחרו את הקרבת קרבן התמיד עד לתשע וחצי שעות, ולכן עיקר זמן תפילת המנחה היא בתשע וחצי שעות, ואדם שהתפלל משש וחצי שעות יצא יד"ח, ויש אופנים שלכתחילה מצוה לאדם להקדים להתפלל מנחה משש וחצי שעות, אבל עיקר זמנה הוא בתשע וחצי שעות שזה מנחה קטנה.

נח' ר"י ורבנן עד מתי אפשר להתפלל מנחה, לר"י עד זמן פלג המנחה בלבד, דהיינו, אם לוקחים תשע וחצי שעות עד סוף היום יש לנו שעתיים וחצי, כלומר תשע וחצי עד שתים עשרה, וחולקים אותו לשתיים, יוצא שעה ורבע, ושעה ורבע מלפני השקיעה או צאת הכוכבים (יעוין לעיל בס"ק ד') נחשב לפלג המנחה, וכן לעניין ערבית שאפשר להתפלל ערבית מפלג המנחה ואילך, ורבנן סוברים שאפשר להתפלל מנחה עד השקיעה או עד צאת הכוכבים, וכנגד זה ערבית, שמאז שאסור להתפלל מנחה, מותר להתפלל ערבית, ולהלכה הכריע השו"ע דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד, אבל יהיה עקבי ולהחליט כמו מי הוא הולך, ולא יום כך ויום כך.

אדם שהתפלל ערבית מפלג המנחה אע"פ שמנהג אותו המקום להתפלל מנחה עד הלילה כרבנן, בדיעבד יצא יד"ח, והמ"ב מביא יותר מזה, שציבור שרגילים להתפלל מנחה מפלג המנחה, ואם יתפזרו אנשים לביתם, יהיה קשה לאסוף אותם לערבית לאחר שחשיכה, מותר להתפלל גם מנחה וגם ערבית מפלג המנחה ועד הלילה.

במדינות שהרמ"א היה גר היו מתפללים ערבית מפלג המנחה, וממילא אסור להתפלל אז תפילת מנחה אלא עד פלג המנחה, ואם התפלל עד צאת הכוכבים תפילת מנחה, יצא בדיעבד, והמ"ב מביא שהאחרונים תמהו על זה וצריך לסיים תפילת מנחה בשקיעה.

מביא המ"ב, כבר אמרו חז"ל "במערבא לייטי אמאן דמצלי עם דמדומי חמה דלמא מיטרפא ליה שעתא", ושמא יפספס תפילת מנחה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים