באיזה אופן המתפלל ביחידות יכול לומר קדיש, קדושה וברכו

ל' חשון- סימן ס"ט אמצע סעיף א' "ואפילו מי ששמע"- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע סומא יכול לומר 'יוצר המאורות' ?

מה הטעם לביטוי פורס על שמע?וכיצד ינהגו ציבור הפורס על שמע לגבי קדושה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ט סעיף א' (בחלקו השני) – סעיף ב']  

הטעם שאין נוהגים לפרוס על שמע

סעיף זה עוסק בעניין 'פורס על שמע', דהיינו, בני אדם שהתפללו, ולא שמעו קדיש קדושה וברכו, עומד אחד מהם, ואומר 'ברכו את ה' המבורך', והם עונים אחריו, 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד', ולאחר מכן, אותו יחיד, אומר ברכת 'יוצר אור', אף על פי שכולם התפללו כולל הוא, והעניין בזה הוא כפי שמבואר בחלק הראשון של הסעיף, כי אם הוא יאמר רק ברכו את ה' המבורך והם לא אומרים ברכת יוצר אור, נראה שהם ככופרים חלילה, כיוון שעיקר תקנת ברכו את ה' המבורך נתקן בשביל יוצר אור, שהשליח ציבור אומר, ברכו את ה' המבורך, ואיך? בברכת יוצר אור, אבל כאן שהם כבר התפללו, אם הוא רק יאמר ברכו את ה' המבורך, והם לא ימשיכו לברכת יוצר אור, נראה הדבר שהם ככופרים, ולכן אותו יחיד שאמר ברכו את ה' המבורך, ממשיך להתפלל יוצר אור, ומדין שומע כעונה נחשב הדבר כמו שכולם אמרו יוצר אור, ואין בזה בעיה של 'נראה ככופרים', והטעם שזה נקרא פורס על שמע, הוא מלשון פרוסה, דהיינו, לא מתפללים את כל התפילה, אלא ברכת יוצר אור בלבד, ולמעשה, להלכה היום לא נוהגים פריסת שמע מחמת שתי סיבות, סיבה ראשונה כתוב ברמ"א, שעצם זה שהקהל עונה ברוך ה' המבורך לעולם ועד, זה כבר סיבה בשביל שהם לא ייראו ככופרים, סיבה נוספת אומר המשנה ברורה, משום שהיום אנחנו נוהגים לומר ברכו את ה' המבורך לאחר תפילת שחרית וערבית כדי להוציא ידי חובה את מי שלא שמע ברכו בהתחלה, ולכן אין סיבה שיהיה פורס על שמע.

אמירת קדושה בפורס על שמע

זה הכל לגבי ברכו, אבל לגבי קדושה, יעבור אחד מהם לפני התיבה, וימשיך לשמונה עשרה, ויאמר אבות וגבורות, ויאמר קדושה, וימשיך להתפלל את כל התפילה כולה, אבל צריך שיהיה שם על כל פנים אחד שלא התפלל, אבל אם כולם התפללו, אפשר לומר רק יוצר אור בלי קדושה.

סומא באמירת 'יוצר המאורות'

אדם שהוא עיוור, אף על פי שלא ראה מאורות מימיו, בכל זאת יכול לפרוס על שמע ולברך יוצר המאורות, כיוון שהוא נהנה במאורות על ידי זה שאחרים רואים להדריך אותו איך ללכת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן