באיזה אופן ברכת בורא פרי הגפן אינה פוטרת שאר משקים?

ט"ז חשון- קע"ד א' - ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן ברכת בורא פרי הגפן אינה פוטרת שאר משקים?
איזה דבר ברכת המוציא לא פוטרת על אף שבא מחמת הסעודה?
ממה צריך להיזהר מי שיש לו כוס יין אחת והוא צמא לשתותה דווקא בסעודה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ד סעיף א'

– דין ברכת היין בסעודה –

יין פוטר המשקין שבסעודה באיזה אופן פוטר היין את המשקין? יש לפניו רק כוס אחת של יין מה ראוי לעשות? באופן שהוא צמא ויש לפניו רק כוס אחת של יין

הפת פוטרת את כל המאכלים המוגשים בסעודה, ובכ"ז יש דבר מסוים שאע"פ שהוא בא בתוך הסעודה, והוא בא מחמת הסעודה, הפת אינה פוטרת אותו, והוא "יין", והטעם הוא משום חשיבותו.

 

סעיף ב'

היין פוטר את שאר הסוגי המשקאות, המ"ב מביא, שיש מחלוקת, האם דווקא כאשר שאר המשקאות היו לפניו בשעה שבירך על היין, או שמספיק שהיה דעתו לפטור את שאר המשקאות, וכן מביא המ"ב, שזה הכל כאשר הוא שותה כוס יין, אבל אם הוא קובע עצמו לשתות יין, כל המשקאות שיביאו לפניו בעודו שותה, נפטרים בברכת היין, אבל גם בזה לכתחילה צריך שיהיו לפניו בשעה שמברך על היין.

עוד מביא המ"ב, שלא ברכת היין פוטרת את שאר המשקאות, אלא שתיית היין, כלומר, אדם ששמע ברכת היין והוא עצמו לא שתה מהיין, השומע לא יכול לפטור את שאר המשקאות בברכת היין, אלא רק בשתיית היין.

 

סעיף ג'

אם יש לו רק כוס אחת של יין, עדיף שיברך עליה ברכת המזון, ואע"ג שברכת המזון לא מעכב שיהיה בה כוס, אבל כיון שכבר יש לו כוס, שיברך עליה בהמ"ז.

אם הוא צמא לשתיית יין, והוא מברך בהמ"ז, בהמ"ז אינה פוטרת אותו, כיון שהוא נשאר צמא, ולכן אם זאת הכוס היחידה שיש לו, עדיף שישתה ואח"כ יברך בהמ"ז.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן