באיזה אופן אנשים שאכלו בשני בתים שונים מצטרפים לזימון?

כ"ו טבת- קצ"ה א' - ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קצ"ה סעיף א'

- חבורות שאוכלים בהרבה מקומות -

באיזה אופן ב' קבוצות בב' מקומות מצטרפות לזימון? | מה הדין כשרה"ר מפסיקה ביניהם? | האם צריך שתהיה דעתם להצטרף? | האם ישיבת המברך על מפתן הבית מועילה לצרוף הקבוצות?

ב' קבוצות של אנשים שאוכלים בב' מקומות נפרדים, בבית אחד בשתי שולחנות, ואפילו בב' בתים נפרדים לגמרי, ישנם ב' אופנים שב' החבורות האלו יכולות להצטרף לחבורה אחת ולזמן יחד, ויכול אפילו אחד מחבורה מסוימת להוציא את כולם כי הם מצטרפים יחד. אופן א. בזמן שרואים אלו את אלו, ומספיק שמקצתם רואים אלו את אלו מועיל לצרוף יחד לזימון. אופן ב'. אם יש שמש אחד לשתי החבורות, הוא מחבר ביניהם, ואע"פ שהם אוכלים בנפרד בב' שולחנות או בב' בתים.

זה הכל כאשר אין רשות הרבים מפסיקה ביניהם, אבל כשרשות הרבים מפסיקה ביניהם, ושתי הקבוצות נמצאות משני עברי רשות הרבים, ואפילו שביל של יחיד, מסתבר שצריך שאותו שביל יהיה קבוע גם בימות החמה וגם בימות הגשמים, אז הדין הוא שאינם מצטרפים.

תנאי נוסף שמצריך השו"ע כדי שיצטרפו יחד, והוא, כשלכתחילה דעתם הייתה להצטרף יחד, אבל כשלא הייתה דעתם לכך לא מועיל להצטרף, והמ"ב מביא, שיש חולקים וסוברים שא"צ את דעתם מעיקרא.


סעיף ב'
באופן שהמברך יושב על מפתן הבית, הוא מצרף את ב' הקבוצות, ומוסיף המ"ב, באופן שרואה את אלו ואת אלו, ואז הוי מקצתם רואים אלו את אלו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים