היום נלמד: דיני קדימה לברכה
יום שני כ"א בניסן תשע"ז
האם מותר לאכול ולשתות לפני סעודת פת?
פת שברכתהּ 'המוציא' קודמת לכל המאכלים. וברוב המקרים חובה להקדימהּ מסיבה נוספת - שכאשר מתעתד לאכול סעודת פת, אסור לברך על מאכלים נוספים שמתעתד לאכול, כדי שלא לגרום 'ברכה שאינה צריכה'; ועליו לאוכלם בסעודה, שאז הם נפטרים בברכות הסעודה. ועם זאת, אם ישנה סיבה לאכילת מאכל מסוים לפני הסעודה - מותר להקדימו ולברך עליו לפני הסעודה. וכן מותר לשתות מעט משקה לפני הסעודה, כדי לפטור את המשקאות שבסעודה מברכה ראשונה לכל הדעות, (ראה שו"ע קעד, ז). [שו"ע ה, ומשנ"ב ל; ביאורים ומוספים דרשו, 23-24]
האם סדר מסוים הנהוג בסעודה דוחה את דיני הקדימה?
כל דיני הקדימה לברכה שעליהם למדנו עד כה, אינם אמורים באופן שחפץ לאכול באותה שעה רק מאכל אחד, ומונח לפניו מאכל אחֵר חשוב יותר או חביב יותר. וגם כשחפץ לאכול שני מאכלים, אך רק אחד מהם מונח לפניו, אינו צריך להמתין עד שיביאו לפניו את השני, אף כשעל פי סדר דיני הקדימה הוא קודם לראשון. וכמו כן, אם חפץ לאכול שני מאכלים, אשר מנהג המקום, או מנהגו שלו, לאוכלם בסדר מסוים - רשאי לאוכלם כפי הסדר הנהוג, גם כשעל פי סדר דיני הקדימה יש להקדים את השני. [שו"ע ה, משנ"ב לא, ושעה"צ כ; ביאורים ומוספים דרשו, 25]
בֵרכת 'מזונות' על אורז ולפניך גם 'פתיתים' - האם נפטרו הפתיתים מברכה?
האוכל כמה מאכלים שברכתם שווה, לכתחילה יכוון לפטור את כולם בברכתו, ובדיעבד נפטר כל מאכל המונח לפניו. אולם, אם אחד מהם ראוי להקדמה על פי סדר דיני הקדימה, כגון 'פתיתים' ואורז (ראה תקציר למחר), ובֵרך על האחֵר - אין הראוי להקדמה נפטר בברכת השני אלא אם התכוון במפורש לפוטרו. ולכתחילה יש לחשוש גם לשיטות אחרות בנוגע לדיני הקדימה אשר לא נפסקו להלכה, כיון שאם לא התכוון במפורש לפטור את המאכל הראוי להקדמה על פי שיטות אלו, נמצא שלשיטות אלו הוא אוכל אותו ללא ברכה. [שו"ע ה, ומשנ"ב לב ו־לג; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 26]