כששאלו את רבנו הגרש"ז אויערבך זצוק"ל האם אפשר להעלות לתורה עבריין שאינו שומר תורה ומצוות כלל, הורה רבנו שאין להעלותו לתורה, אפילו אם ירגיש עלבון מזה. והוסיף שאין לו להרגיש עלבון, כי עליו להבין הדבר בעצמו, שהיאך יכבדוהו לברך "אשר בחר בנו וכו' ונתן לנו את תורתו" בעוד שלדאבוננו אינו שומר את התורה.
וכשנשאל פעם מבני ישיבה הנוסעים בקביעות מדי שנה לערוך את תפלות יוהכ"פ במקום מסוים שתושביו אינם שומרים תורה ומצוות, על פי בקשתם, אם רשאים להעלותם לתורה, השיב שלא להעלותם כלל, אפילו לעליות הנוספות על מנין הקרואים, כי מסתמא הם מחללי שבת בפרהסיא, אלא יכבדום רק בהגבהה או בגלילה, ואין לחוש לכך שהם עלולים להפגע, כי עליהם לדעת אין די בתפילות היום הזה להחשיבם כמקיימים את התורה.
וגדולה מזו אמר פעם, שהוא תמה האם כשמברך אדם כזה ברכת "שלא עשני גוי" וכן "שלא עשני עבד" ו"שלא עשני אשה", אין זו ברכה לבטלה, ומי יודע אם ראוי ליתן בידו סידור לשם כך, כי איך יודה על שנתחייב בתרי"ג מצוות והוא אינו מקיימן רח"ל, ואפשר שלא נתקנה עבורו ברכה זו עד כי ישוב ורפא לו.
הליכות שלמה – כתבי תלמידים