אכילת זיתים שנחתכו בסכין של חמץ

י' כסלו תש"פ - סימן תמ"ז - סעיף ח'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם זיתים כבושים שנחתכו בסכין של חמץ מותרים באכילה?מה הדין של המים של הזיתים? ומה הדין כאשר הזיתים נחתכו בסכין חדשה ולאחר מכן התבשלו בקדירה בת יומה?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תמ"ז סעיף ח' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

זיתים מוגדרים כדבר חריף, ודבר חריף בולע אפילו בצונן, ולכן, זיתים שנחתכו בסכין של חמץ, הדין הוא, שהזיתים אסורים, כיוון שהזיתים מוגדרים כדבר חריף והם בולעים את בליעות החמץ שיש בסכין, והוא הדין אם חתך צנון או בצל ואפילו אם הסכין ישן ואינו בן יומו, בכ"ז החריפות הופכת את הטעם הפגום לטעם משובח, אא"כ כבשו את הזיתים שאז הכבישה מפיגה את החריפות שלהם, אבל אם הם שהו עד שהם חזרו והחמיצו, הם חוזרים להיות דבר חריף.

אומר המ"ב, דווקא הזיתים נאסרים, אבל המים מותרים, ולכן יסנן אותם, ויכול לאוכלם, וכן אם בישלו את הזיתים, הטעם של הסכין מתפשט לכל הזיתים, ויש בהם רוב מול הסכין, ולכן, אם בישלו את הזיתים לפני פסח, יש בכל הזיתים כדי לבטל את החמץ.

זיתים שחתכו אותם בסכין חדשה, ואח"כ כבשו אותם בקדירת חמץ שאינה בת יומה, הזיתים מותרים, ואע"פ שהזיתים הם דבר חריף, והרי הם בולעים את החמץ שבקדירה ומשביחים את הטעם הפגום, אבל כיוון שהזיתים נכבשו בתוך הקדירה, המים שבהם הזיתים נכבשו, הפיגו את החריפות שבזיתים, ולכן אם הקדירה אינה בת יומה, הזיתים מותרים.

שואל המ"ב, משמע מהשו"ע שאם הקדירה הייתה בת יומה, הזיתים היו נאסרים, וקשה, הרי הזיתים נכבשו ואע"פ שכבוש כמבושל, הרי צריך שיעבור מעת לעת, ואז הטעם פגום, וממילא אפילו אם הקדירה בת יומה, הזיתים צריכים להיות מותרים? ומבאר המ"ב, מ"מ כיוון שהם חריפים קצת, יש להחמיר.

מביא המ"ב, שאמנם לפני פסח נותן טעם לפגם, מותר, אבל לפי השיטות המחמירות בנותן טעם לפגם בפסח עצמו, יצטרכו להוציא את הזיתים מתוך הקדירה בפסח, כדי שהם לא יקלטו את טעם הקדירה בפסח, ובפסח, גם טעם לפגם הדין הוא שאנחנו מחמירים בזה וכמבואר לקמן בסעיף י"ח.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים