יום רביעי כ"ב באדר א' תשע"ט
איסור הטלטול ברשות היחיד גדולה המוקפת במחיצות גרועות
רשות היחיד שהוקפה לשֵׁם דירה, אפילו לצורך שבת אחת בלבד – דינהּ כרשות היחיד אף אם היא גדולה מאוד. אולם, אם הוקפה במחיצה 'גרועה' (ראה להלן), אף במקום שקשה להשיג בו מחיצות 'מעולות' – אם יש בשטחהּ יותר מ'בית סאתיים' (ראה תקציר לאתמול), למרות שדינהּ כרשות היחיד, אסרו חכמינו ז"ל לטלטל חפצים בתוכהּ לטווח של יותר מארבע אמות. ויש שמצדד כי התירו חכמים להעביר חפצים ממנה ל'כרמלית', ולהיפך.
ואם בשלושה צדדים קיימת מחיצה מעולה, ורק בצד הרביעי המחיצה גרועה, יש שמצדד כי היות והצורך במחיצה רביעית לרשות היחיד הוא (לדעת רוב הפוסקים) רק מדרבנן, לא החמירו חכמים לאסור את הטלטול במקרה שמחיצה זו גרועה.
[שו"ע שס, א, משנ"ב א, ד ו־ה, וביה"ל ד"ה כגון; ביאורים ומוספים דרשו, 8]
באיזה מקרה מותר לטלטל ברשות היחיד רק כשדרים בה שלושה אנשים ומעלה?
בהמשך לאמוּר: במה דברים אמורים? ברשות היחיד המשמשת לדירת אדם אחד או שניים. אבל רשות המשמשת (לפחות בכניסת השבת) לדירת שלושה אנשים – לא החמירו עליהם חכמים, והתירו את הטלטול בתוכה אף אם היא גדולה יותר מבית סאתיים, ומחיצותיה גרועות.
ואם יש בתוכה שטח של בית סאתיים או יותר שאין לאנשים אלו צורך בו, והוא עומד פנוי – נחלקו ראשונים: יש אומרים שאם שטחהּ הוא יותר מ'בית ששה סאין', דהיינו, פי שלוש מ'בית סאתיים', נאסרת כל הרשות בטלטול גם אם דרים בה שלושה אנשים ויותר; ואם שטחהּ בית ששה סאין או פחות, מותרת בטלטול; וכן פסק השולחן ערוך. ולדעת רוב הראשונים, נאסרת הרשות בטלטול גם כששטחהּ פחות מששה סאין.
[שו"ע שס, א-ב, ומשנ"ב ו-ח; ביאורים ומוספים דרשו, 5, וראה שם, 1]
מהי מחיצה 'גרועה'?
כאמוּר, חכמינו ז"ל אסרו את הטלטול ברשות היחיד גדולה המוקפת במחיצה גרועה. ומהי מחיצה גרועה? מחיצת 'שְׁתִי' לחוד, או 'עֵרֶב' לחוד, העשויה שלבים שלבים, שביניהם מרווחים של פחות משלושה טפחים, אשר רוחבם (של המרווחים) אינו קטן מרוחב חלקי המחיצה. מדאורייתא, נחשבת מחיצה זו כשלֵמה, מדין 'לבוד', אולם, כאמוּר, חכמים החמירו בדינהּ.
אולם, אם רוחבם של חלקי המחיצה עולה על רוחב המרווחים שביניהם – הרי זו מחיצה 'מעולה'; וכל שכן מחיצת שתִי, או עֵרב, שחלקיה צמודים זה לזה.
והיקף מחיצות שרובו עשוי ממחיצה מעולה, ומיעוטו עשוי בשתִי או בעֵרב – יש שנראה מדבריו שהמחיצות גרועות, ויש אומרים שהן מעולות. והיקף מחיצות שרובו מורכב מ'צורות הפתח' – יש שנראה מדבריו שהמחיצות גרועות.
[משנ"ב שס, ב-ג; ביאורים ומוספים, 2, 4 ו־9]