בניָן וסתירה בכלים
* נחלקו הראשונים האם איסורי מלאכות 'בונה' ו'סותר' אמורים גם בכלים; ולכל הדעות – יש איסור 'מכה בפטיש' בהשלמת יצירת כלי, וכן יש איסור מכה בפטיש בעשיית פתח לכלי.
* כלים גדולים, שנִפחם – כולל הדפנות – הוא ארבעים סאה ויותר, וכגון ארון גדול שאינו מחובר לקיר – לכל הדעות יש בהם איסורי בונה וסותר.
* כלי שהתפרק ממנו חלק, באופן שהכלי עדיין ראוי לשימוש, אך שימוש זה אינו נוח, אסרו חכמים לטלטל את הכלי בשבת, מחשש שיטעה ויתקנוֹ ויעבור על איסור 'מכה בפטיש', או 'בונה'.
* חיבור חלקי כלי זה לזה בחיבור גמור עד שהם נחשבים כמאוחדים, וכגון חיבור במסמרים ובברגים, הדבקה בדבק, או הידוק באופן חזק במיוחד – אסור בשבת מן התורה.
* חלקי כלי שהדרך לחברם זה לזה היא באופן האסור בשבת מן התורה – אסור לחברם זה לזה אף בצורה רפויה, מחשש שמא יחברם באופן של תקיעה; ויש מתירים.
* בהמשך לאמוּר: חלקי כלי המתחברים זה לזה על ידי הברגה – נחלקו הפוסקים אם חיבורם נחשב כתקיעה, או כהידוק. אולם, כלי אשר המכסה שלו מתברג אליו, לכל הדעות מותר לסוגרו בשבת.
פתיחת קופסת שימורים והסרת פקק בשבת
* פתיחת קופסת שימורים בשבת, אסור משום מלאכת 'בונה', או 'מכה בפטיש', שכן היא מכשירה את הקופסה לשַׁמש ככלי. ויש אומרים שבמקום שמקובל להשליך את הקופסה מיד לאחר ריקון תכולתה, וגם דעת הפותח לכך – מותר לפותחהּ. וכן יש מתירים לפתוח את הקופסה באופן שלא תהיה ראויה לשימוש חוזר, כלומר, באופן המוציא אותה מיידית מכלל שימוש.
* פקק הברגה העשוי ממתכת, אשר בשעת הסרתו מהבקבוק נפרדת ממנו טבעת המחוברת אליו – לדעת פוסקים רבים אסור להסירו בשבת, משום מלאכת 'מכה בפטיש', או מלאכת 'מחתך'.
* פקק שאסור לפתחו בשבת – לדעת פוסקים רבים מותר לנקב את הפקק תחילה ואז להסירו, כיון שבאופן זה שוב אינו נחשב ככלי כשמפרידים אותו מהטבעת. ויש חולקים.
* פקק הברגה העשוי מפלסטיק, אשר בשעת הסרתו נפרדת ממנו טבעת – יש אומרים שדינו כפקק מתכת, האמור לעיל, ואסור להסירו משום איסור מכה בפטיש, או משום מחתך. ויש חולקים.
פתיחת דלתות וסגירתן בשבת
* דלתות מאולתרות – סגירתן או החזרתן למקומן, עלולות להֵראות סתימת פרצה, ולא כסגירת פתח בדלת, ואזי הן דומות למלאכת 'בונה' ואסורות מדרבנן.
* פתח שמשתמשים בו בתדירות נמוכה, ולוֹ דלת מאולתרת, ללא ציר, ואשר אינה מוגבהת מהקרקע בעת פתיחתה – אסור לסוגרו בשבת בדלת זו.
* פתח שמשתמשים בו בתדירות גבוהה ולוֹ דלת מאולתרת – מותר לסוגרו בשבת בדלת זו, אף כאשר לא מותקן בה ציר, ואף אם היא נגררת על הקרקע בעת פתיחתה (וראה פרטים במקור).