איזו כמוּת של פת ראוי שלא לאכול בערב שבת ברבע האחרון של היום?

הדף היומי בהלכה כ"ג באב סימן רמ"ט מאמצע סעיף ב' "ולאכול ולשתות" עד סעיף ד'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רמ"ט סעיף ב' [בחלקו השני]

- דינים השייכים לערב שבת -

עשיית סעודה קטנה בער"ש | כאשר התחיל לאכול לפני זמן האיסור, מותר לו להמשיך לאחר הזמן? | האם יש עניין להימנע מאכילה שהיא "להשקיט רעבונו"? | מה הדין לגבי "תענית" בער"ש?

סעיף זה עוסק בעניין סעודה בער"ש בעריו"ט, הדין הוא שאסור לאכול סעודה גדולה בכל ער"ש ואפילו סעודת מצוה אא"כ זמנה חל ביום שישי כגון ברית מילה, וסעודה גדולה היינו סעודה שלא רגילים בה בימות החול, והטעם, כדי שיכנס לשבת כשהוא תאב לאכול, או כדי שיכין צרכי שבת.

זה הכל סעודה גדולה שלא רגילים בה בימו החול, אבל סעודה קטנה יותר שאדם רגיל בה בימות החול, מותר, ומצוה להימנע לאכול סעודה כזאת מתשע שעות ולמעלה, ואכילה שאדם אוכל להשביע את רעבונו אין עניין להימנע כלל, ומותר כל היום.

אם התחיל לאכול לפני תשע שעות, מותר להמשיך הסעודה, וכל האיסור הוא רק על התחלת הסעודה.

נמצא א"כ ג' סוגי סעודות:

סעודה גדולה שאינו רגיל בה בימות החול, אסור כל ער"ש ועריו"ט.

סעודה שאדם רגיל בה בימות החול מצוה להימנע מתשע שעות ולמעלה.

סעודה שאוכל להשקיט את רעבונו מותר כל היום ואין מצוה להימנע.

סעיף ג'

דרך אנשי מעשה להתענות כל ער"ש, ומבאר המ"ב, כדי שיהיו תאבים לאכול בלילה, ומביא בשם הב"ח ומג"א ושאר אחרונים שהסכימו שאין להתענות בער"ש כדי שלא יכנס לשבת מעונה, אא"כ הוא אסטניס שאם יאכל ביום לא יוכל לאכול בלילה לתאבון, אז מנהג טוב הוא אם אין מזיק לו להתענות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים