דברי רבנו: "אבא היה אומר לחש נגד עין הרע, וה'חזון איש' היה שולח אליו, ואבא אמר לי שאין בלחש זה השבעות ושמות כלל, רק תפלה, ולא רצה לגלות מהו, כי אמר שמי שמסר לו את הלחש אמר שאם יגלה לאחרים, לא יועיל. ואודות הלחש של השבועות מהחיד״א, אבא היה סבור שזה אסור לנו, ס'יז אגאנצער עסק".
השאלה היא, כיצד הקהילות יעקב חשש לעין הרע בבני ברק (הלא ידוע בשם החזו״א שלא יזיק עין הרע בבני ברק?): "החזון איש עצמו שלח אליו, ומה שאין עין הרע מזיק בבני ברק, החזון איש אמר כן רק לאח״כ בימי זקנותו [והיינו] שזכות שלו מגינה שלא יהיה עין הרע במקום, ונתן ברכה בעניין הזה".
אם כן, אולי רק בחייו? "הוא נתן ברכה ומועלת גם להיום". [א״ה וכ״כ רבנו אח״כ במכתב לרבים, עי' אגרות וכתבים דרך אמונה].
שאלה. בגמ' ברכות דף ה', אם רואה אדם שיסורין באין עליו וכו', למה לא אמרו שיתלה בעין הרע?
"בלא ביטול תורה עין לא תשלוט עליו, ועל ידי שיעשה תשובה יבטל גם את העין הרע".
שואלים מאנגליה. חתן שהיה בריא לגמרי והנה התעלף כמה פעמים והרופאים ביררו שלא מצאו כלום וחוששין שזה עין הרע. "אפשר שאכן כך, אבל אם כן מה הוא רוצה לעשות לזה?" יש באנגליה אחד שהגיע למקום, ומתפרסמות מודעות גדולות שהוא יודע ועושה נגד עין הרע. "לכך לא צריך אותו כלל, שיגיד בעצמו את הלחש".
אך בהזדמנות אחרת לגבי רב חשוב המוריד עין הרע, רבנו אמר אחרת, וכדלהלן. ת״ח פלוני בצרה ויש לו גם בן חולה, ושמע מחברו שהיה לו בן שלא דיבר, והלך להרב לוין ועשה לחש על עין הרע ותיכף שיצא ממנו הילד דיבר. הוא מתגורר בב״ב אבל הבן לומד בירושלים. "נו, בגמרא [ברכות נ״ה ב' סוטה ל״ו ב׳ ב״מ פ״ד א'] כתוב עינין עין הרע, ויכול ללכת אליו".
עש״ק ויקרא ער״ח ניסן תשנ״ח. אחד נכנס ואמר כי נגד עין הרע יש עצה לנהוג תמיד בעין טובה. גם יש סגולה של פסוקים של צרעת, וגם לתלות אות ה״א כנגד לבו. "עין טובה זו סברא שזה מועיל, ואם כתוב כתוב, 'אי תניא תניא', אך איני נזכר כרגע דמוי לזה בחז״ל. [ועי' חזו״א חו״מ סי כ״א]. ולגבי פסוקי צרעת כמדומה שזה מובא בסדור ר״י עמדין. ולגבי אות ה״א לא שמעתי" [א.ה. מובא בילקוט ראובני פ' ויחי לעשות ה' של כסף אבל לא מוזכר כנגד ליבו].
לחתן ב' ילדים בחודש אחד, האם לחשוש לעין הרע? "יש שחוששים בג', אבל ב' זה כלום".
בחור מעוניין לעשות סיום הש״ס בשבע ברכות שלו ולהזמין אנשים. "אם אינו חושש לעין הרע יכול לעשות". חמותו באמת מתנגדת משום עין הרע. "אם זה בבני ברק, הרי החזון איש אמר שלא שולט עין הרע".
לאח ואחות נולדו בנים, והברית בבוקר אחד. האם יש חשש לעין הרע? "אין בזה חשש. ואם ירצה יאמר את הגמרא במגילה דף ג׳ א׳ 'עיזי דבי טבחי' וכו' או 'אנא מזרעיה דיוסף' וכו' בברכות דף כ' א'". האם יש עדיפות לאחד מהם או שניהם שווים? "איזה שירצה". (ואע״פ שבש״ס מגילה לא נאמר זה ממש על עין הרע, אפשר לומר את לחש הזה גם על עין הרע).
יש להם בן בגיל 30 מעוכב שידוך מחו״ל. הוריו באו לארץ ישראל, התפללו בכותל ושניהם כיוונו לדבר אחד וביקשו מה' שאם זה מחמת עין הרע שייהפך עליהם במקומו. הם חזרו לחו״ל ומיד הבן התארס והנה לפני החתונה אמו נפטרה, מה עושים? ת: "הגיע זמנה". היא הייתה רק בת 55. ת: "אחרי 50 זה כבר לא צעיר". מה יעשה האבא לקדם פני הרעה רח״ל? "שיגיד מה שאמרו במגילה ג׳ א 'עיזא דבי טבחי שמינא מנאי'".
(דברי שיח בלק תשע"ח כל משאלותיך)