"וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא" (בראשית כ"ה, כ"א)
להדפיס חידושי תורה
פעמים רבות, הציע מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, לאנשים שבקשו להיפקד,להדפיס חידושי תורה כסגולה לזש"ק, והדבר הועיל, אך אינו יודע אם זה מה שהועיל, והמקור לזה על פי דברי הגמרא במסכת חולין (נ"ט ב') "קרי אנפשיה מפרי פי איש תשבע בטנו", וקאי על דברי תורה, וכיון ש'פרי איש' נקרא על דברי תורה – סגולה היא לדבר זה. גם העסק עצמו בהדפסת החידושי תורה – סגולה הוא.
לאברך אחד יעץ הרב להדפיס חידושי תורה, ולאחר כשבועיים באה לו ישועה, בגמר ההדפסה נולד לו ילד בריא ושלם ב"ה, והגיע לתת את הקונטרס לרב.
שאלה: אברך מתמיד גדול, שכבר הדפיס חידושי תורה – האם ידפיס שוב, אם ההתעסקות בהדפסה תפריע לו בסדרי הלימוד?
תשובה: יש עניין להדפיס עוד, ויכול לעשות קימעא קימעא, אבל אם זה מפריעו – שיעשה שילוח הקן, זה הרי כתוב במדרש על הפסוק "ואת הבנים תיקח לך" שסגולה הוא לזש"ק (הובא בס' החינוך מצוה תקמ"ה).
שילוח הקן
הובאו לעיל דברי המדרש, ששילוח הקן סגולה הוא לזש"ק.
נשאל רבינו: עשינו כבר כמה פעמים "שילוח הקן" ועדיין לא זכינו לזש"ק – האם להמשיך בעניין?
והשיב: אם זה מין אחר, או אופן שיתכן שלא קיים – יעשה עוד.
שאלה: מציעים לי לבוא לעיר אחרת כדי לעשות שילוח הקן – האם אבטל מתלמודי בשביל כך?
תשובה: ללמוד התורה היא הסגולה הגדולה לזש"ק, ומה גם שסגי שאשתו תיסע לשם והיא תעשה – זה היינו הך.
שאלה: ת"ח גדול הציע לאברך שלא זכה כמה שנים לזש"ק, שיוסיף שם לבעל או לאשה, "חיים" לבעל או "חיה" לאשה, וביקש האברך לשאול את רבינו,
תשובה: אמנם יש בספרים להוסיף שם, אבל כדאי לידע דבר זה – אבא (מרן הסטייפלר) זצוק"ל סבר שצריך לזה רוח הקודש. אפשר להוסיף שם, ואם לא יועיל – לא יזיק, ואף שרבים מתפללים עליו, ועתה שלא ידעו מהוספת שמו יפסיד תפילתם – כיון שלא הוחזק על שם השני – סגי תפילתם בשם הישן שלו.
הוסיף הרב סגולה לזש"ק, דהנה בפ' נח (י', כ"ה) נאמר: "ושם אחיו יקטן", וברש"י: "שהיה עניו ומקטין עצמו, לכך זכה להעמיד כל המשפחות הללו", ילדים רבים עלולים להביא לידי גאווה, אבל אם הוא עניו יכול להיות לו הרבה.
לעסוק בגמ"ח
בספר "אהבת חסד" (סוף פרק ה' בהג"ה) כתב החפץ חיים סגולה לזש"ק – להתעסק בגמילות חסדים.
שאלה: אברך מתמיד שרוצה להיפקד,לומד בכולל שיש בו גמ"ח, ומציעים לו לנהל את הגמ"ח אחת לחודש, ברבע שעה האחרונה של הסדר ובין הסדרים, מה יעשה?
תשובה: כשהעניין גורם לביטול תורה – קשה לומר לו שיקבל את ניהול הגמ"ח. גם הלימוד הינו סגולה טובה, ויש לומר לאברך המתמיד, שללמוד הוא הדבר הכי חשוב.
ולעצם העניין, קביעות של פעם אחת בחודש – גם הוא בכלל גמ"ח קבוע, שכתב הח"ח שסגולה הוא, ועיקר הסגולה היא שמתעסק בזה, ומהני העסק בגמ"ח מכספי אחרים, וגם גמ"ח לדברי חפצים שהוא גמ"ח גם לעשירים, וסגי בנותן כספו לגמ"ח ומלוים לאחרים.
סגולות ורפואות שהובאו בגמרא
אמר הרב שליט"א לעניין מה שכתב הגרע"א (יו"ד סי' של"ו ס"א), בשם מהרי"ל שאין לעשות היום סגולות ורפואות שנזכרו והובאו בגמרא, כי יש הבדל בין הרפואה עליה מדבר מהרי"ל, שאין ידוע בדיוק כיצד עושין אותה ונשתנו הטבעים, לבין סגולות שזה אפשר לעשות.
שאלה: כתוב שמותר לעשות רק את הסגולה של הוצאת עצם מהגרון (במסכת שבת ס"ז, א', לומר: "חד חד נחית בלע בלע נחית חד חד"), שהוא בדוק ומנוסה, למרות שזהסגולה, ומשמע שסגולה אחרת אין לעשות?
תשובה: גם בסגולה יש חילוק, הרי עניין של מלוגמא במוצ"ש זהו משום שעל ידי זה מכבד את השבת, ובזה הוי סגולה שלכן ירפא, אם כן יש לזה מהלך טבעי ומובן, כל כה"ג שייך גם בזמננו.
(מתוך 'דרך שיחה')