שאלה: אני לומד בכולל 'עטרת שלמה' ואני רוצה להתרים את אחי למצוה הגדולה למגבית של ה-35 מיליון ₪ להצלת עולם התורה. אלא שלאחרונה השתתפנו בקניית מתנה להורים, ע"י שכל אחד מהאחים התחייב בסכום של 85 ₪, ואני קניתי את המתנה בפועל על חשבון האשראי שלי, וחלק מהאחים עדיין לא שילמו את חלקם.
האם מותר לי, תוך כדי שאני מבקש מהם לשלם לי את חלקם במתנה, גם לבקש מהם תרומה עבור המצ'ינג? מצד אחד, זה נראה כביכול ריבית, כיון שאני מבקש מהם להחזיר לי חוב שהם חייבים לי, ויחד עם זאת מבקש מהם טובה, שיתרמו ל'עטרת שלמה'. אך מצד שני, הרי לא הלויתי להם, רק נתתי מתנה לאבי; וגם התרומה שאני מבקש מהם אינה בעבורי אלא בעבור הצלת עולם התורה.
תשובה: השאלה יפה מאוד, וכלולים בזה כמה יסודות בעניני ריבית הנוגעים לפרשת משפטים.
תחלה יש לדעת, שהמוציא הוצאות על פי חברו, נחשב שהלווה לו ויש איסור להוסיף על התשלום. לפיכך, כאשר קנה מתנה ונתנה לאביו בציווי האחים, יוצא שהלווה לאחים את הסכום שהתחייבו, ויש להם חוב גמור ע"פ הלכה לשלם לו את מה שהוציא בעבורם.
דבר נוסף: אסור למלווה לבקש מהלווה לתת תוספת לאדם אחר, וזו ריבית מדין ערב, שכיון שנותן בציוויו הרי נתן על פיו, וכמבואר בט"ז סי' ק"ס סק"ו בשם הבית יוסף, שנחשב ריבית ממון.
ולעניינו, אף שמדובר בבקשת תרומה, וגם אם האחים היו תורמים אף בלי שיאמר להם, אסור לו לצוותם לתרום, כיון שזו ריבית דברים כמבואר בט"ז שם. לכן יוכל לבקש מהם תרומה רק אם אינו מזכיר את ההלוואה, ורק אינם נותנים בעבור ההלוואה. ועדיף שיפרעו תחלה את החוב, ואח"כ יתרמו, שאז מותר כדין ריבית מאוחרת שאינה אסורה אלא במפרש ולא בסתם.