ולא ילבש גבר שמלת אשה כב ה
בערב ראש חודש אלול שאלתי את רבנו: אני צריך לדבר לפני הציבור, לפני יוכ"פ קטן, מה לומר? תאמר שלימוד התורה של חודש האלול, זו ההכנה ליום דין ראש השנה הקרב ובא.
י"ד שופטים ג' אלול ס"ח, שאלתי מה לדבר לפני אברכים בני עליה לכבוד אלול רבינו הרהר ואמר הרי אנו באים עוד מעט ליום הדין וידיעה זו מספקת, ונכון שאת זה כולם יודעים ואין בזה חידוש, העיקר להרגיש את זה. [והביא ירושלמי במסכת ר"ה].
שאלתי על מה עבדו גדולי הדורות במיוחד? על הענווה.
פלוני שאל היום כבר י"ד באלול ועוד לא זז בפנימיותי כלום לקראת ראש השנה, מה יהיה, מה העצה? ללמוד.
ש. אבל מי שאינו בן תורה ואין הלימוד מושכו מה יעשה? ילמד מוסר. אולי בספר ראשית חכמה. ולא נפק"מ איזה מהשערים שם, הכל טוב.
אחד העומדים בבית רבינו התרגש והרים את קולו בצעקה: אהה, מה עושים עם האלול?
תגובת רבנו: עם לצעוק לא יהיה כלום…
בחור שואל אם באלול או בעשי"ת לעשות תענית דיבור, ואפשר שצריך להתנהג נורמאלי (והחזו"א במכתב מתריע שיתנהג נורמאלי) וב"לקט שיחות" מליקווד כתב שבא אליו בחור מבוהל מה יהיה עם אלול, ענה לו הנהגה ראשונה של אלול להיות נורמאלי.
זה דבר טוב – תענית דיבור.
אמרו, כי רבינו בבחרותו עשה 'תענית דיבור' או בכל חודש אלול או בעשי"ת, וכאשר נישא לאשה אמר לו החזו"א שיפסיק, צריך לדבר עם האשה.
וכידוע שר' איצלה הירבה בתעניות דיבור והתנה מראש עם אשתו בזיווג שני על כך, ופעם אחת היה צריך ללוותה לרופא, אמר הרופא לאשתו: רחמנות עליך שהיית צריכה להינשא לבעל אילם.
זה לא נכון. אמת שהייתי פעם עושה תענית דיבור בעשי"ת, אבל עוד לפני החתונה הפסקתי. בישיבה ראיתי שאין אפשרות לקיים זה, כגון שאם ראש הישיבה בא לדבר איתי וכדו', והפסקתי.
עניני לא ילבש
לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה כי תועבת ה' אלוקיך כל עושה אלה
רבינו א"ל על השעון שבידי, כי שמע בשם החזו"א שזה לא ילבש, והוסיף כי אמר את זה לאחד והוא לא שמע וקיבל מיחוש חזק בידו וכאשר הוריד את השעון נרפא, ואף אני הלכתי עם שעון ונתתי לחתני שעונים, זה הי' שעון אחד שנתתי והוחזר לי ושוב נתתי לחתן אחר… אבל מאז ששמעתי בשם החזו"א הפסקתי ללכת עם שעון.
שאלה, לחזו"א ולאבא היה שעון?
לא. הי' להם שעון בכיסם. לחזו"א היה שעון על השולחן שאחד נתן לו וזה נגנב והחזו"א הורה לבדוק בתיקי אנשים שהיו שם ולא נמצא ומאד הקפיד על הגנב כי חרה לו שניצלו את העובדא שכל אחד יכול להיכנס כאן לבית ולגנוב, וסופו של הגנב היה רע כי מצאוהו נופל בבור בחצר ירושלים והשעון על ידו.
שאלה. אולי החזו"א דיבר על שעון זהב ואולי בזמנו לא היה מצוי שגבר ילך כל כך עם שעון, אבל היום לילד בן 6 יש כבר ב' שעונים.
ת: גם אז היה רגיל שלגבר יש שעון.
הראיתי לרבינו תמונות שהרב אלישיב עם שעון, ושאלתי האם אני יכול לסמוך על הרב אלישיב? איך שתרצה. אבל אתן לך עצה תהפוך את השעון עם פניו ליד, הפוך. או שתלבש על הרגל [בחיוך]. א.ה. בחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל רבינו לא העיר לנכנסים על לבישת שעון.
סיפר חמי זצ"ל שהיה הולך לטייל עם מרן הגרי"ז ולפני שיצא מהבית היה הגרי"ז נעמד על יד הראי ומסדר את עצמו.
החזו"א הקפיד שלא להסתכל כלל בראי.
אם גם היום יש איסור להסתכל בראי כי כיום דרך אנשים גם כן להסתכל? אבא והחזו"א החמירו בזה. החזו"א סיפר לי כי פעם היה בברלין והיה שם בית שכולו ראי ולא ידע מזה, וראה שהולך אדם נגדו אז זז הצידה ושוב הולך כנגדו ושוב זז הצידה עד שנתקע בו כנגדו ואז ראה שזה ראי.
איך מגיע החזו"א לברלין?
אינני יודע, אבל הוא עצמו סיפר לי כן.
(מתוך הספר 'כל משאלותיך')