לימוד תורה בזמן קריאת שמע ותפילה
- מי שתורתו אומנותו ואינו מבטל מלימודו אפילו רגע - צריך לבטל מלימודו כדי לקרוא קריאת שמע עם ברכותיה, אך פטור מתפילה. ואין בזמננו מי שתורתו אומנותו במידה הפוטרת מתפילה.
- הלומד תורה ביחידות בבית המדרש, או שהתחיל ללמוד לפני זמן קריאת שמע - אינו צריך להפסיק לקריאת שמע ולתפילה כל עוד נותר זמן לכך.
- המלמד תורה לרבים, ואם יפסיק לקריאת שמע ולתפילה יתבטל הלימוד ולא יוכלו להתאסף שנית - אינו צריך להפסיק אלא לקריאת פסוק ראשון של קריאת שמע; ויש חולקים.
תפילת נדבה וספק
- מי שהתפלל 'שמונה עשרה', אסור לו להתפלל שנית לשם חובה, אולם רשאי לשוב ולהתפלל בנדבה, כדרך שהיו מקריבים במקדש קרבן נדבה; ובתנאי שיחדש דְּבַר מה בתפילתו.
- בשבת וביום טוב שאין מקריבים בהם קרבנות נדבה - אסור להתפלל תפילת נדבה; וכן תפילת מוסף - אין מתפללים אותה בנדבה, כיון שהמוספים אינם באים בנדבה.
- המסופק אם התפלל - עליו להתפלל ולהתנות - אף במחשבה - שאם טרם התפלל תהא תפילתו חובה ואם כבר התפלל תהא נדבה.
תפילת תשלומין
- מי שלא התפלל שחרית מחמת שכחה, טעות, או מחמת אונס - יתפלל מנחה פעמיים: הראשונה למנחה, והשניה לתשלומין; ונחלקו הפוסקים אם מקבל עליה שכר כתפילה בזמנה. וכן הדין כשלא התפלל מנחה וערבית - שמשלים לאחר התפילה הבאה. ומי שלא התפלל במזיד אין תשלומין לתפילתו.
- המשלים תפילה בזמן התפילה שלאחריה, צריך להקדים את תפילת החובה של אותה שעה לתפילת התשלומין, משום שלא תיקנו חכמים את אפשרות ההשלמה אלא בשעה שכבר עוסק בתפילת חובה.
- כפי שלמדנו, ניתן להשלים תפילה חסֵרה לאחר התפילה הבאה. לכתחילה אין להפסיק כלל בין שתי התפילות. וחזרת הש"ץ אינה נחשבת ל'הפסק', וכן יש לומר 'תחנון' לפני תפילת התשלומין.
- לכתחילה צריך לומר 'אשרי' לפני תפילת התשלומין, הן בשחרית, הן במנחה והן בערבית. ויש אומרים שאין לומר 'אשרי' בלילה לפני.
תפילת תשלומין של מנחה.
- זמן השלמת תפילה חסֵרה הוא בזמן ה'לכתחילה' של התפילה שלאחריה. אולם במקרה שאת התפילה הבאה עצמה מתפלל בזמן ה'בדיעבד' שלה - רשאי אז גם להשלים את התפילה החסֵרה.
- מי שהחסיר תפילה בזדון - רשאי להתפלל בתורת נדבה, וכשעושה כן לאחר התפילה הסמוכה לתפילה החסֵרה - אינו צריך לחדש בה דָבר כדין תפילת נדבה, ויש חולקים.
- מי שלא התפלל מחמת שהיה עסוק וסבר להתפלל מאוחר יותר, ומבלי משים חלף זמן התפילה - הריהו נחשב לשוגג ויכול להשלים את התפילה.
- אפשרות התשלומין של תפילה חסֵרה היא רק לאחר התפילה שלאחריה, ואם לא השלים את התפילה בזמן התשלומין - ראוי שיתפלל בתורת נדבה, ויחדש בתפילתו דָבר, כדין תפילת נדבה.