עמידה בפני ספר תורה ובשעת הקריאה
* בעת שמוליכים ספר תורה צריך לעמוד מפניו עד שיניחוהו במקומו – בארון הקודש או על הבימה, או יֵשְׁבוּ עמו, או עד שיֵעלם מעיניו. ויש שכתב שחיוב זה הוא מדאורייתא.
* מן הדין מותר לשבת בשעת קריאת התורה, וכן ראוי לעשות על פי הקבלה. ויש שנוהגים לעמוד, בדומה למעמד הר סיני שבו עמדו בני ישראל.
השבת ספר התורה למקומו
* אם ספר התורה נלקח ממקום אחר, ומחזירים אותו למקומו בסיום התפילה – צריכים כל הקהל ללוותו למקומו; אולם אם מחזירים אותו לפני סיום התפילה – יש אומרים שאינם צריכים ללוותו.
* כשמחזירים את ספר התורה מהבימה אל ארון הקודש – צריכים המגביה והגולל ללוותו עד ארון הקודש, ולהמתין שם עד שיכניסוהו לארון.
* מנהג ישראל מימות עולם לנשק את ספר התורה כשעובר לפניהם, ומחנכים גם את הילדים לעשות כן. יש שנהגו לנשק בפיהם, ויש שהקפידו שלא לנשק ישירות בפה, אלא באמצעות היד.
נגיעה בספרי תנ"ך
* אסור לנגוע ישירות ביריעות ספר התורה, משום כבוד הספר; ובמקרה שמוכרח לנגוע בהן, ואינו יכול לחצוץ בטלית או בבגד, ולא לעטות כפפות על ידיו – אין איסור בדבר, אך ראוי שיטול את ידיו.
* על פי ההלכה האמורה, נהגו לעשות לספר התורה שני 'עמודים' – המכונים 'עצי חיים' – כדי שיוכלו לגוללו מתחילתו לסופו ומסופו לתחילתו ללא מגע ביריעותיו.
* אסור לנגוע בידים שראינן נקיות ישירות בספרי נביאים וכתובים הכתובים על גבי קלף, וגם כשאינו יודע שאינן נקיות, ראוי שיטול ידיו תחילה.
דינים שונים בקריאת התורה
* למנהג בני אשכנז, המגביה את ספר התורה מחזיק את הספר באופן שהצד הכתוב מופנה כלפיו, וכן בשעת הגלילה – הצד הכתוב מופנה כלפיו.
* בסיום קריאת התורה אומרים קדיש. יש אומרים שאם יש בבית הכנסת אבֵל בתוך שנים עשר חודש לפטירת אחד מהוריו, ראוי שהוא יאמר את הקדיש. ויש חולקים.
* ביום שיש שני ספרי תורה, מוציאים את שני ספרי התורה יחד. ומנהג בני אשכנז שאחד מהקהל יושב ומחזיק את ספר התורה השני. ויש שכתב שלכתחילה יחזיקנו זה שהוליכו מארון הקודש.
* אין לעשות 'תשמיש קדושה' מחפץ ששימש לצורכי חולין. ואם מדובר בחפץ שיוּצַר לצורכי חולין אך טרם השתמשו בו – נחלקו הפוסקים אם מותר לעשות ממנו תשמיש קדושה.
בניית בית הכנסת
* מצוה על בני העיר לבנות בית הכנסת. יש אומרים שמצוה זו היא מדאורייתא, הכלולה במצוַת "ועשו לי מקדש", ויש אומרים שזו מצוה מדרבנן.
* חובה על הציבור לרכוש עבור בית הכנסת ספר תורה, וכן את כל הספרים הנחוצים ללומדי התורה: תנ"ך עם פירוש רש"י, משניות ותלמוד בבלי ומפרשיהם, רמב"ם, טור, שולחן ערוך, ועוד.
* בית הכנסת צריך להיות גבוה מבתי המגורים שבעיר; ויש אומרים שאם הוא עומד במקום הגבוה שבעיר, אין צורך שיהיה גבוה מיֶתר הבתים.