'שינוי מראה', דהיינו השתנות צבע האתרוג, ברוב שטחו של הפרי, או בשטח 'כל שהוא' בחוטמו – פוסל את האתרוג. הצבע הפוסל הוא שחור או לבן, וכן צבע הנוטה לשחור; ובצבע הנוטה ללבן – יש שכתב להחמיר ביום הראשון של סוכות, ויש שהקלו לגמרי. צבע אפור כעין צבע העפר – כשר; וצבע חום כקליפת הערמונים או כצבע הקפה – כשר. צבע כחול – כשר, אך הכחול הכהה הדומה לשחור – יתכן שפסול; וצבע אדום – נחלקו הפוסקים בדינו.
ופסוּל זה הוא רק במקרה ששינוי הצבע נראה לעין כֹּל, אך כאשר אינו ניכר לעין מרוב קטנותו ונצרכת התבוננות מדוקדקת כדי לראותו, אינו פוסל. יש שהגדיר 'נראה לעין כל' – ששינוי הצבע נראה לרוב האנשים במבט ראשון; יש שהגדיר ששינוי הצבע נראה גם כאשר האתרוג אינו סמוך לעין; ויש שהגדיר ששינוי הצבע נראה ללא התבוננות כאשר האתרוג סמוך לעין.
ונקודות שחורות ש'נדבקו' לאתרוג מחמת גורם חיצוני, כגון ריסוס חומר הדברה וכדומה – אינן פוסלות את האתרוג מדין 'שינוי מראה', אך יש שהורה שאם נדבקו לאתרוג בראשית גדילתו, יש להחמיר לכתחילה.
וכתמים שהתהוו באתרוג מחמת משמוש הידים האוחזות בו, אינם פוסלים אותו. ו'בלעטלאך' – שהם שריטות המתהוות באתרוג מחמת נגיעת עֲלֵי העץ בַּפְּרי – אינם פוסלים את האתרוג אף כשהם בולטים מעט מהאתרוג ומפוזרים לרוב על פני כולו.
[שו"ע תרמח, יב, משנ"ב מה-מו, ושעה"צ נו; ביאורים ומוספים דרשו, 83, 85, 89, 90 ו־91]