"וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם" (בראשית ו', ה')
בנוסח התפילה אנו אומרים "ואל תשלט בנו יצה"ר וכוף את יצרנו להשתעבד לך". על כפילות הבקשה, ביאר רבי רפאל הכהן (בספרו מרפא לשון עמוד התשובה), שיש ב' מיני יצרים:
א. היצר מצד הבריאה. ב. היצר הרע שאנו עשינו אותו ע"י עשיית 'עבירה גוררת עבירה', ולכן אנו מבקשים: א. אל תשלט בנו יצר הרע מצד הבריאה. ב. שאף אם עוונותינו גרמו שהיצר הרע נעשה גדול, וכאילו כבר נעשה "יצרנו" בכל זאת ירחם עלינו ויכוף אותו לעבודת השם יתברך.
הגאון רבי יצחק הוטנר, ראש ישיבת ר' חיים ברלין בארצות הברית, היה מתלמידי סלבודקא ומראשוני תלמידי חברון. הם לקחו קבוצה מסלבודקא לפתוח את ישיבת חברון בעיר חברון, והוא היה בין התלמידים, ואיתם הלכו הסבא ר' נטע הירש פינקל, המשגיח הגדול, האבא של ראש ישיבת מיר. אבל הסבא רצה לגדל תלמידים שיהיו נורמליים, לעשות דברים לא נורמלים- הוא לא אהב. פעם הלך הסבא ברחוב, וראה מרחוק את רבי יצחק הוטנר הולך מולו, ורבי יצחק הוטנר מדבר לעצמו.
מיד ניגש אליו ה"סבא" במורת רוח ואמר לו: "רבי יצחק, עם מי אתה מדבר?"
אמר לו רבי יצחק: "אני מדבר עם החבר שלי".
שאל אותו הסבא: "מיהו החבר שלך?"
אמר לו ר' יצחק: "היצר הרע הוא החבר שלי".
שאל אותו הסבא: "אם כבר לקחת חבר, למה לא לקחת את היצר הטוב, למה לקחת את היצר הרע לחבר?"
אמר לו רבי יצחק חידוש מבריק: "ליצר הרע שני מעלות, מה שאין ליצר טוב. דבר אחד: מתי שרוצים אותו הוא נמצא, מתי שרוצים אותו הוא בא, והוא חבר שלך. דבר נוסף: הוא בעל כישרון יותר גדול מהיצר הטוב . יש לו את כל הכישרונות… אני מדבר עם היצר הרע ומבקש ממנו שיעזוב אותי".
(מתוך מידות והנהגות טובות – הרב יחיאל מיכל שטרן)
ברצוני לקבל את החומר על הפרשה בתחילת השבוע כדי להכין את הפרשה לקראת שבת תודה רבה
עלוננו הפופלארי 'לקראת שבת'
מוכן החל מיום שלישי / רביעי
לצערנו לא נוכל למלא את מבוקשך
בברכה