- "כשנכנסים פעם ראשונה לבית חדש, יש להביא נר, דבש, לחם וקפה"
מסורת שנמסרה מפי הגה"צ רבי משה הלברשטאם זצ"ל בשם הרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זי"ע (מצוטטת בספר 'הבית'): "כשנכנסים פעם ראשונה לבית חדש, יש להביא נר, דבש, לחם וקפה. ובספר המדות כתב שיש להכניס לבית חרב או סכין או שאר כלי זיין, וסימן לדבר: "'בחכמה' יבנה בית – כ'לי ח'מס מ'כרותיהם, ח'רבותיהם, מ'גורותיהם" (בראשית רבה צטו)
- ג' אנשים שטבלו במקוה יאמרו כל אחד צ"א פעם 'ויהי נועם ויושב בסתר'
בתשובות 'אבני צדק' מציין סגולה בשם סבו הרה"ק בעל הישמח משה', ששלושה אנשים אחרי הטבילה במקווה יאמרו כל אחד מהם צ"א פעם 'ויהי נועם ויושב בסתר' עד גמירא, ובכל פעם יכפלו הפסוק האחרון 'אורך ימים אשביעהו' כנהוג, וכן יגמרו את כל החמישה חומשי תורה.
בשו"ת 'יד הלוי' מביא המנהג שקודם שנכנס ללון ולדור בבית החדש ילמוד שם איש אחד, ואחר כך אומרים פרק ל' שבתהלים 'מזמור שיר חנוכת הבית לדוד', ואחר כך מזמור 'יושב בסתר', ואחר כך פרק קיב 'הללוי-ה אשרי איש', ואחר כך פרק קכד 'שיר המעלות', ואחר כך יאמר שם האיש ושם אמו ושם האשה ושם אמה בתמניא אפי, ופרק 'תפילה למשה'.
סגולה נוספת בשם הגאון רבי חיים פלאג"י זצ"ל כפי שנזכרה בספרו 'עטרת החיים', שיאמר הפסוק (שמואל ב ז כה) 'ועתה ה' א-להים הדבר אשר דברת על עבדך ועל ביתו הקם עד עולם ועשה כאשר דברת' ויכוון בשם הקדוש 'הק"ם'.
- מנהג יהודי סוריא להכניס תרנגולים ותרנגולות לבית למשך שבוע
הגאון רבי שם טוב גאגין זצ"ל מציין בספרו 'כתר שם טוב' למנהגם של יהודי סוריא, להכניס תרנגולים ותרנגולות לדור שם למשך שבוע ימים, וגם מניחים באחד החלונות בקבוק שמן זית ומעט קמח וסולת, ואחרי שבוע ימים שוחטים התרנגולים ונותנים לעניים יחד עם השמן והקמח. מנהג זה מוזכר גם בתשובת 'חיים ביד' (פלאג'י), והוא מזכיר שנוהגים ליקח תרנגול לזכר ותרנגולת לנקבה כמניין בני הבית, ומניחם שם למשך הלילה ולמחרת שוחטים אותם לשם כפרה ומחלקים לת"ח עניים ולחולים עניים, וזכות מצות צדקה שעושה בזה ומצות כיסוי הדם יגן עליו להצילו.
אולם מרנא החתם סופר זי"ע מפקפק על מנהג זה, הן אצל מי שבונה ביתו בארץ והן בחוצה לארץ, ומעדיף הוא לטובה את חינוך הבית בתורה ובתפילה זמן מה.
אפשרות אחרת מביא בספר 'סגולות ישראל' בשם הגאון הצדיק מסטרעטין זצ"ל, שייקח תרנגול שחור ויפריחהו דרך החור שהעשן יוצא הנקרא קוימע"ן (ארובה) וילך לו לעזאזל, וגם ייתן צדקה כפי כוחו.
- יש נוהגים להכניס מלח וחומץ להביא ברכה לתוך הבית
עוד מובא בספר 'סגולות ישראל', בהסתמך על האמור באבות דרבי נתן עה"פ 'בחוסר כל' – בלא חומץ ובלא מלח, זוהי קללה שמקללין בה בני אדם 'לא יהיה לך חומץ ומלח בתוך ביתך', אזי כשנכנסים לבית חדש יש נוהגים להכניס מלח וחומץ להביא ברכה לתוך הבית. מנהג אחר שמוזכר בספר 'מטעמים החדש', להכניס לחם ומלח ונרות ודבש, כמו שהקדוש ברוך הוא הכין מקודם כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל לפני שהכניס אדם הראשון לגן עדן, וגם האור שהאדם מסתכל בו מסוף העולם ועד סופו היה בגן עדן.
- ספרים של הרמב"ם בבית מביאים יראת ה' לאדם
בספר 'המלבוש' מעתיק את הסגולה הנפלאה להחזיק בבית ספר רזיאל המלאך. ובספר 'חכם הרזים' מובא, שפעם אחת רצה בנו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זצ"ל להשאיל לאיש אחד ספר שאין לומדים בו תדיר, והוא בחר ליתן לו הספר 'מורה נבוכים' מרבנו הרמב"ם, אך אביו לא הסכים לכך ואמר לבנו: ספרים של הרמב"ם כשהם בבית מביאים יראת ה' לאדם.
הרב הקדוש מאפטא זי"ע בספרו 'אוהב ישראל' מצדד להחזיק בבית את הספה"ק 'קדושת לוי' לרבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע, שוודאי זכות הצדיק וקדושת ספריו יהיו למחסה בכל מקום אשר ימצאו להטות עליהם כנהר שלום, והסכמת בית הדין של מונקאטש שידוע ומקובל מצדיקי דור ודור אשר ספר הקדוש 'קדושת לוי' מסוגלת בכל בית ישראל להמתקת הדינים.
(מתוך מאמרו של הרב בנימין כהן ב'המבשר תורני' פקודי תשע"ד)