מי קובע לעירוב מקום אכילה או מקום שינה?

כ"ד בניסן תשע"ט - סימן ש"ע- סעיף ד'- סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



אנשים האוכלים בחדר אוכל ומחיצות מפסיקות ביניהם, האם אוסר אחד על חברו בהוצאה ?איזו חצר פטורה מעירוב? ומדוע אחים האוכלים אצל אביהם פטורים מעירוב אע"פ שלכל אחד מהם בית משלו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן ש"ע סעיף ד' – סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מקום אכילה מצרף את בני החצר שיהיו רשות אחת, ולכן, בני החצר שלכל אחד יש בית משלו אבל הם אוכלים יחד, נחשבים כרשות אחת, ואינם צריכים לערב עירובי חצרות, ואם אותה החצר שאוכלים כולם במקום אחד רוצים לערב עם בני חצר אחרת, עירוב אחד מספיק לכולם בכדי לערב עם החצר האחרת, ואם מניחים את העירוב בחצר הזאת שאוכלים כולם יחד, אותו מקום לא צריך לתת כלל עירוב, ולכן אותה החצר לא צריכה לתת עירוב.

כאשר לכל אחד יש חדר לעצמו, אבל יש חדר אוכל משותף לכולם, אע"פ שכל אחד אוכל פת משלו בשולחן בפני עצמו, מכיוון שהם אוכלים במקום אחד, כולם נחשבים כאחד, ואינם אוסרים אחד על השני, ומותרים להוציא חפצים מהחדרים אל המקומות המשותפים, ואם הפסיקו ביניהם בחדר האוכל במחיצות עד התקרה, גם אם המחיצות הם לצניעות, מכיוון שהמחיצות לא קבועות, זה לא נחשב כמחיצות המפסיקות בין השולחנות השונים, ונחשבים כולם כרשות אחת, ולא אוסרים אחד על השני.

אדם שיש לו שני בתים, בבית אחד הוא ישן, ובבית אחד הוא אוכל, מקום אכילתו הוא העיקר ושם יעשה עירוב חצירות, ולכן, אחים שלכל אחד יש בית משלו ואפילו בחצר אחרת, מכיוון שהם אוכלים בבית אביהם, הם לא אוסרים כלל, כי הם סמוכים על שולחן אביהם, והעירוב של אביהם פוטר אותם, אבל כאשר הם לא אוכלים על שולחנו, אלא אביהם נותן להם מזונות או כסף למזונות והם אוכלים בבתים שלהם, הם אוסרים, ואפילו אם הם בחצר אחת עם אביהם, ואם האחים והאבא בחצר אחת, ואין עמהם דיורים אחרים אלא הם, אע"פ שכל אחד ואחד מהאחים אוכל בבית שלו, מכיוון שהם אוכלים את מזונותיו של האבא, אינם צריכים לערב, כיוון שהם רשות אחת, וכן אפילו אם יש עמהם דיורים אחרים, אבל העירוב ניתן אצלם, מכיוון שהם מקבלים פרס מהאבא, מזונותיהם על האבא, ואינם צריכים לערב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים