"עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצוּרֹת בַּשָּׁמָיִם" (דברים א', כ"ח)
וברש"י, ערים גדולות ובצורות בשמים – דברו הכתובים לשון הבאי. והוא ממסכת תמיד (כט.) דברה תורה לשון הבאי דכתיב ערים גדולות ובצורות בשמים, בשמים ס"ד אלא גוזמא. במדרש תלפיות (ערך גוזמא), כתב מהר"ש יפה ז"ל בירושלמי סוף שקלים מאי "גוזמא" דאמרינן בכמה דוכתין, ושמעתי גוזמא – "אגוז מאה" והוא כמו שעושין מאגוז אחד מאה, עכ"ל.
ובשו"ת הרמ"ע מפאנו (סי' עג) עמש"כ שם (תמיד כט.) דברו חכמים בלשון הבאי, כתב וז"ל "הנה ברכו את ה' (הוי"ה) ר"ת "הבאי", שאין בדבריהם דבר בטל אלא ודאי שיחתן, והיינו הבאי שלהן, צריכה למוד בלי ספק", עכ"ל. ובספר תמיד ישתעשעון (להרא"מ דיזאלובסקי שליט"א, עמ"ס תמיד שם, עמ' ק"ל) מביא שהקשה בספר אדרת אליהו, אמאי לא הביאו להוכיח דדברה תורה בל' הבאי מקרא דפר' נח (בראשית יא,ד) גבי דור הפלגה שרצו לבנות "עיר מגדל וראשו בשמים", ותירץ דאנשי דור הפלגה היו סבורין שיעלו בידם לעלות לשמים ממש.
וצ"ב איך רצו לעלות לשמים ממש, הא זה דבר אין שייך במציאות רק בדמיון, עיין שמונה פרקים להרמב"ם (פרק א) שע"י חלק המדמה מרכיב ענינים אשר השיגם עם ענינים שלא השיגם כלל ואי אפשר להשיגם, כמו שידמה האדם ספינת ברזל רצה באויר, וכו' והרבה באלו הנמנעות ירכיבם הכח המדמה וימציאם בדמיון. ועיין בתפארת יהונתן להגר"י איבשיץ זצ"ל פר' נח (ח,כא) שביאר שדור הפלגה באמת רצו להגיע לירח ע"י ספינת אויר שתתנתק מהאטמוספירה ואז תנוע ללא מעצור עד הירח.
וז"ל שם: "וזה היה כוונת דור הפלגה ג"כ שבקשו לקבוע מושבם בכדור ירחי ששם יהיו ניצולים ממבול וחשבו לעשות ע"י ספינה הנ"ל, אפס כיצד יגביהו אותו הספינה למעלה מאויר העכור, ולזה חשבו לבנות מגדל גבוה כ"כ עד למעלה באויר ההוא, ומשם יוכלו להשתמש בספינה הנ"ל לשוט באויר עד כדור הירחי", ועי"ש עוד באריכות ע"ז.
(קב ונקי)