הרב אהרן כהן
"וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'" (בראשית כ"ט, ל"ה)
בפסוק זה נלמד שאדם צריך להכיר בטובה שמקבל ממיטיבו ולהודות לו על כך, חז"ל במסכת ברכות למדו מזה שמיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שהודה להקב"ה עד שבאה לאה והודאתו, שנאמר "הפעם אודה את ה'", בסיפורים שלפנינו נוכל ללמוד ולראות כיצד אדם צריך להכיר טובה לשני ולהתחשב בו.
מסופר על הגאון רבי אריה לוין זצ"ל שדרש פעם בבית הכנסת בעניין כבוד האשה ובדרשתו נכח גם הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל שבש"ק חל יום פטירתו זיע"א, בסוף הדרשה ניגש רבי איסר זלמן לרבי אריה ואמר לו "יישר כחך על הדרשה הנפלאה ועל החיזוק שנתת לי, שעוררת אותי לנושא כה חשוב". ר' אריה נבהל ואמר "חס וחלילה כבוד הרב, לא נתכוונתי אליך, מי אני שאומר דברי מוסר לגדול הדור".
ענה לו ר' איסר זלמן "אף על פי כן גם אני צריך להיזהר יותר ולדקדק שלא לצער את אשתי", והוסיף ואמר: "כידוע לך, הכתב שלי איננו ברור כלל, וכשכותב אני את הספרים שלי, מתקשים בדפוס לפענח את הכתב שלי, ולכן אני מביא את זה לאשתי, והיא יושבת ומעתיקה את כתבי, וע"פ זה מסדרים את הספר, והיות והרי אני יודע שהכתבים שלי עוברים עוד פעם כתיבה נוספת, לפעמים אני מתרשל, וכותב את הכתבים שלא בכתב ברור, וכשאשתי מקבלת את הכתבים היא צריכה להתאמץ ולהבין את הכתוב, ועל זה מעכשיו אני מקבל על עצמי להשתדל ולכתוב יותר ברור כפי יכולתי כדי להקל עליה את מלאכת ההעתקה.
חוץ מהכרת הטוב שהיתה לר' איסר זלמן זצ"ל נראה בסיפור שלפנינו עד כמה הייתה לו התחשבות בזולת ללא ידיעתם, מספרים שנכדו של ר' איסר זלמן, ר' שניאור קוטלר זצ"ל כשיצא מבית סבו לכיוון חתונתו ליוה אותו ר' איסר זלמן החוצה, ירד איתו שתי מדרגות ומיד חזר חזרה לאחוריו ונפרד ממנו לשלום, ולא ליווהו יותר.
כששאלוהו מדוע לא ליווה את נכדו יותר השיב שמסופר בגמ' על ר' זירא שהשתבח בעצמו באומרו: "מימי לא ששתי בתקלת חברי", וכי זה נקרא מעלה שלא שמח בתקלה של חברו, זה הרי פשוט וברור לכל, ומה מעלה בזה, אלא תירץ ואמר על עצמו, שכאשר ראה את חבירו נתקל ואירע לו איזה שום צער הוא לא הצליח לשמוח בשמחות האישיות שלו, ועכשיו כשיצא ללוות את נכדו לכיוון חתונתו, נזכר בכל אותם היהודים שנהרגו בשואה, ולא זכו לראות את נכדיהם נכנסים לחופה, ע"כ לא ליווה את נכדו יותר משתי מדרגות, כדי להשתתף ע"י כך בצערם של אלו שלא זכו לכך.
(בדידי הוי עובדא)