הרב יהודה יעקבזון
הכלי בו מתבשלים התבשילים על גבי האש, והתבשיל שבתוכו מבשל את הניתן לתוכו, אף לאחר שהסירוהו מעל האש, כל עוד הוא חם בשיעור ש'היד סולדת בו'; ובנתינת מאכל לתוכו עוברים על איסור בישול כמו בבישול על גבי האש. ויש אומרים שאם הערה מתוך כלי ראשון בעודו על האש לתוך כלי אחר, נכון להחמיר ולהחשיב גם את הכלי האחר ככלי ראשון; ורבים מהפוסקים הקלו בכך, ולדעתם כלי זה הוא 'כלי שני' אף לכתחילה.
אם הכניס כלי אחר, כגון מצקת, כוס ריקה וכדומה, לתוך כלי ראשון בעודו על האש, ומילאוֹ בתבשיל, והשהה אותו בכלי ראשון עד שהתבשיל שבתוכו רתח ובעבע – נחשב כלי זה ככלי ראשון ולא ככלי שני. ויש אומרים שאף אם לא השהה את הכלי האחר בתוך הכלי ראשון, דינו ככלי ראשון; ויש אומרים שבמקרה כזה אינו נחשב ככלי ראשון אלא כשהכלי הראשון עדיין עומד על גבי האש. ויש שכתב שאם הכניס כלי לתוך כלי ראשון והוציאוֹ טרם שהתחמם – לכל הדעות אינו נחשב ככלי ראשון.
[שו"ע שיח, ט, ומשנ"ב סד ו־פז; ביאורים ומוספים דרשו, 94 ו־97]