הרב צבי וינברג
"וְעַתָּה הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ…" (שמות ג', ט')
ברבנו אפרים כתב שהמילים "ישראל באה אלי וגם" הם ס"ת "מילה", כלומר הילדים שצועקים בעת מילתם, אותה הצעקה באה אלי, ואע"פ שכולם לא מלו, מקצתם מלו, שנא' (דברים לג, ט): "כי שמרו אמרתך ובריתך ינצורו", אמרתך זו מילה, שנא' (בראשית יז, ט): "ויאמר אלקים לאברהם ואתה את בריתי תשמור".
ובהגהות לרבי אליהו גוטמאכר זצ"ל (שבת קל. תוד"ה שש- נדפס בסוף ש"ס ווילנא) מביא מש"כ בעוללות אפרים (לרבי שלמה אפרים איש לונשטיץ זצ"ל בעמח"ס 'כלי יקר' עה"ת, נפטר שע"ט – סי' תטו) "שיכוין כל אדם על צרותיו בעת בכי הנימול מיסורי המילה, שקול זה עולה בלי מונע מכל קליפה, שיכלל גם תפילתו, והוא עצה נפלאה".
ועיין בשו"ת שבט הלוי (ח"ה סי' קמז אות ב') שדן על עשיית ברית מילה בהרדמה, ולא התיר כי אם במילת מבוגר הרבה, או מקרה בלתי רגיל של חיתוך ופריעה אשר גורם צערא יתירה, כי מצינו בחז"ל בכל מקום דמצות מילה צורתה שיהיה "צערא דינוקא", ואחז"ל כי עליך הורגנו כל היום – זו מילה, ופשיטא דכך צורת המצוה המקורית מסיני.
ובשו"ת ציץ אליעזר (ח"כ סי' עג) מביא את השבט הלוי, ומוסיף טעם מדוע אין לעשות מילה בהרדמה, ע"פ העוללות אפרים הנ"ל, שמראים כהוכחה חותכת עד כמה שחשיבות גדולה היא בכי הנימול מיסורי המילה עד שהיא עולה השמימה בלי מונע מכל קליפה וכוחה להועיל גם לאחרים העומדים על ידו שתתקבל גם תפילתם להושיעם מצרותיהם, ועל ידי הרדמה לא ישמע בכי התינוק.
(קב ונקי)