מלאכות שונות הקשורות בהכנת מאכלים
* מותר לערב שמן, חומץ או 'מיונז' בעלי חסה שאינם קצוצים דק דק, או בתפוחי אדמה החתוכים לחתיכות גדולות; ואין בכך איסור לישה, כיון שאינם נעשים כ'עיסה' אחת.
* מנהג רבים מישראל לאכול בשבת בבוקר 'סלט ביצים ובצל', העשוי מביצה מפוררת, בצל קצוץ ושמן. ויש שנהגו שלא להכין סלט זה בשבת, מחשש לאיסור לישה.
* חכמינו ז"ל גזרו שלא יעשה אדם בשבת מעשה לצורך רפואה, מחשש שמא יכשל בעת הכנת הרפואה בשחיקת סממנין ויעבור על מלאכת 'טוחן'; ובכלל גזירה זו – איסור נטילת תרופות.
* מעיקר הדין, אין איסור 'מְמָרֵחַ' במאכלים, ומותר להחליק פני מאכל; אך רצוי להחמיר בדבר, כיון שיתכן שהדבר אסור מדרבנן.
* ריסוק פירות וירקות אסור בשבת, משום מלאכת 'הטוחן'. אולם, פרי או ירק שהתרככו מאוד על ידי בישול או אפייה, מותר לרסקם, כיון שהם נחשבים כטחונים ועומדים.
* פירות וירקות שבדרך כלל אין קליפתם נאכלת, כגון גזר, וכן ביצים מבושלות – אסור לקלפן; אולם, בסמוך לאכילה מותר לקלפם, ואף באמצעות סכין.
'הולדת' ריח בשבת
* אסור להניח או להתיז בשבת בושם וכיוצא בו על גבי בגד על מנת ליתן בו ריח. איסור זה הוא מדרבנן, וטעמו משום ש'מוליד' ריח בבגד, והמוליד דבר חדש דומה לעושה מלאכה.
* המשתמש בתרכיז מי פה שמוהלים אותו במים, צריך למהול את טיפות מי הפה במים לפני שבת, כיון שאסור להוליד ריח במים. ובדיעבד – יש שמתיר למהול את הטיפות במים בשבת.
הלכות שבת שונות
* אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'מְעַמֵּר', שהיא איסוף התבואה לאחר קצירתה וקשירתה לחבילות חבילות, המכונות 'עֳמָרִים'.
* אחת מל"ט מלאכות שבת, היא מלאכת 'מחתך', שפירושהּ – חיתוך לפי מידה מסוימת, שהחותך מקפיד עליה; ואין איסור מחתך בחיתוך מאכל.
* חפצי מוקצה אסורים בטלטול בלבד, אבל הנגיעה בהם מותרת. ויש אומרים שלצורך המוקצה עצמו אסור אף לנגוע בו, אך יש מתירים, וכן הלכה.
עריכת הגרלות בשבת ובימות החוֹל
* אסור לערוך הגרלה בשבת על כסף או חפץ, כיון שהיא דומה למקח וממכר. ובהגרלה לחלוקת חפצים, יש טעם נוסף לאיסור – שמא יבואו המשתתפים לידי מדידה ושקילה.
* מותר לערוך הגרלה על עלייה לתורה, וכדומה, כיון שהעולה בגורל אינו זוכה בחפץ כלשהו, ולא בכסף; אך אין לערוך הגרלה זו בצורה של הגרלה רגילה.
* מִשְׂחקי מזל והימור, אסורים מדרבנן. משחקים אלו מכונים בפי חכמינו ז"ל 'קוביא' – כְּשֵׁם פיסת העץ או האבן שנהגו לשחק באמצעותן משחקי מזל שונים.
* דבר איסור 'שיש לו מתירין', דהיינו, איסור שיבוא זמן ויהיה מותר מאליו, או שניתן להתירו על ידי פעולה מסוימת – אינו בָּטֵל בתערובת, וכן לא חל עליו הכלל 'ספק דרבנן להקל'.