תפילת מנחה של שבת
* בתפילת מנחה של שבת, לפני קריאת התורה, אומרים את הפסוק: "וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה' עֵת רָצוֹן…"; ונוהגים לאומרו אף בתפילה ביחידות, וכן כאשר במקרה אין ספר תורה לקריאה.
* עזרא הסופר תיקן לקרוא בתורה לפני תפילת מנחה של שבת, עשרה פסוקים לפחות, ובשלוש עליות; ואין להוסיף על מספר העליות.
* חכמינו ז"ל תיקנו לומר במנחה של שבת שלושה פסוקים הפותחים במילים: צדקתך, וצדקתך, צדקתך; משום שבשעה זו הסתלקו מהעולם משה רבנו, יוסף הצדיק, ודוד המלך, עליהם השלום.
* מנהג הנהוג בישראל עוד מתקופת הגאונים, לומר בשבת לאחר תפילת מנחה 'פרקי אבות'; ובשבתות החורף – מנהג בני אשכנז לומר 'ברכי נפשי', וחמשה עשר פרקי 'שיר המעלות'.
סעודה שלישית ותפילת ערבית
* בסעודה שלישית יש לאכול פת. ויש אומרים שבדיעבד או בשעת הדחק ניתן לקיים סעודה זו בכל מאכל מחמשת מיני דגן; ויש אומרים – אף בפירות. ועיקר ההלכה, כדעה ראשונה.
* מנהג קדום הנהוג בימינו בקרב כמה מקהילות אשכנז, לזמֵּר במוצאי שבת לפני תפילת ערבית כמה פרקי תהלים, ובהם הפרק 'אֱלֹקִים יְחָנֵּנוּ'.
ההבדלה בתפילת ערבית
* מצוה לקדש את יום השבת בדברים ביציאתו, ולהזכיר בהם הבדלו של יום השבת מימות החול; ותיקנו לומר דברי הבדלה בתפילת ערבית של מוצאי שבת, בהוספת 'אתה חוננתנו'.
* מי ששכח בתפילת ערבית במוצאי שבת לומר 'אתה חוננתנו', ונזכר לאחר אמירת שם ה' בחתימת ברכת 'חונן הדעת', ימשיך בתפילתו כרגיל.
* מי שלא הבדיל בתפילה, ולאחר התפילה טעה ואכל או שתה בטרם הבדיל על הכוס – קנסוהו חכמים לשוב ולהתפלל ולהבדיל בתפילה.
* עד לאמירת 'קדושה דסדרא' בתפילת ערבית של מוצאי שבת, נשמות הרשעים אינן שבות לגיהנום. וכדי להעניק להן זמן נוסף, אומרים לפני קדושה דסדרא 'ויהי נועם' ו'יושב בסתר'.
ההבדלה על היין
* בשעת מזיגת היין לכוס של הבדלה, נוהגים למלאו על גדותיו, עד שיגלוש מעט, כיון שיש סימן ברכה בדבר, על פי מאמר חכמינו ז"ל: כל בית שלא נשפך בו יין כמים, אין בו סימן ברכה.
* סדר ברכות ההבדלה במוצאי שבת – יש מהראשונים שכתב שהוא מסודר על פי סדר החושים שבאדם, מה'גס' אל ה'דק': הטעם, הריח, הראִיָּה, וההבנה השכלית.
עשיית מלאכה במוצאי שבת
* בצאת השבת, אסור לעשות מלאכה עד שיֵראו שלושה כוכבים קטנים. ולשיטת רבנו תם ש'בין השמשות' נמשך ביום ממוצע 72 דקות – יש להמתין במוצאי שבת עד לסיום זמן זה אף כשנסתלקה האדמומיות מהרקיע, ונראו הכוכבים. ויש אומרים שאף לדעת רבנו תם אין צורך להמתין 72 דקות אלא כשלא נראו שני הסימנים האמורים.
* חייב אדם להוסיף מחול על הקודש, בין בכניסת השבת ובין בצאתה. וזמן התוספת במוצאי שבת הוא לאחר הֵראוּת שלושה כוכבים קטנים מפוזרים.