יעקב א. לוסטיגמן
עולם הישיבות זוכה בימים אלו לפריחה ושגשוג חסרי תקדים. גדודים גדודים של נערי חמד, עמלי תורה וברי לבב גודשים את היכלי התורה. המספרים מטפסים בכל שנה לשיאים חדשים. ספסלי בית המדרש מתרבים מיום ליום, ותורת אלוקים חיים עולה ונובעת כמימיו של מעיין שלא ייבש לעולם.
אלא שלא כל תלמידי הישיבות זוכים להרגיש בעצמם את המתיקות והעריבות הגדולה שבתורה הקדושה. רבים מהם מתאמצים ללמוד בכל כוחם, ברוב המקרים הם גם מצליחים לעשות זאת, אבל עם העובדה שהם נאלצים להתאמץ כדי ללמוד אומרת דרשני.
"בחור שזוכה להרגיש 'גישמאק' בלימוד, לא צריך להתאמץ כדי ללמוד", אומר הרה"ג ר' אהרן ידלר, ממנהלי פרויקט 'גישמאק בלימוד' של ארגון 'אחינו'.
"ידוע המשל של המגיד מדובנא, על עשיר אחד ששלח את משרתו לתחנת הרכבת כדי להביא משם חבילה שנשכחה על ידו. כשחזר מתנשף ומזיע ובישר לעשיר שהוא הביא את החבילה, ענה לו בעל הבית "טעית בחבילה והבאת אחרת במקומה".
"תמה המשרת ושאל אותו מהיכן אדוני יודע? הרי טרם ראה את החבילה…"
"השיב לו העשיר: החבילה שלי קלה, אם אותה היית מביא לכאן, לא היית מתנשף ומזיע. אם התאמצת כל כך, סימן הוא שחבילה אחרת הבאת איתך…".
"והנמשל, בנושא שעליו אנחנו מדברים הוא כמה הבחור צריך להתאמץ כדי ללמוד. האם הלימוד נעשה בשמחה ובהנאה, או שזאת עבודה קשה ומפרכת עבורו?".
הרה"ג ר' יעקב סירוטה מנהל הפרויקט מוסיף: "מדובר בפרויקט שהוא ממש בגדר של הצלת נפשות. כשאתה מביא בחור למצב שהוא לומד ליהנות מהלימוד, אתה בעצם גורם לו להישאר בלימוד. אם יזכה לשבת בבית ה' כל ימי חייו ולהיות אברך החובש את ספסלי בית המדרש מבוקר ועד ליל מה טוב, ואם ייאלץ לעבוד לפרנסתו, הוא יתגעגע ללימוד וישתדל לפנות לעצמו פרקי זמן משמעותיים במשך היממה, כדי לחזור לגמרא האהובה עליו".
" הגישמאק בלימוד הוא המפתח והפתרון המופלא, כמעט לכל סוגי הבעיות שבחורי הישיבות מתמודדים איתם", מוסיף הרב ידלר. "בחור שיש לו בעיות חברתיות למשל, אם הוא נהנה ללמוד זה מחזק אותו, נותן לו מעמד של 'מתמיד' בחברה, ומרומם את קרנו בעיני החברים. הוא גם פחות תלוי בחברים, כי יש לו את הגמרא שמעניינת אותו הרבה יותר.
"כך גם בחור שיש כל בעיה אחרת. כשהוא זוכה להרגיש מתיקות בלימוד התורה, הוא בעצם מאפשר לעצמו לעסוק רוב שעות היממה במה שהוא אוהב. כל הבעיות האחרות מתגמדות לעומת זה".
ואיך זה נראה בפועל בהיכלי הישיבות?
הרב סירוטה מתאר: "מדובר בלא פחות ממהפכה. בכל ישיבה יש עשרות אחוזים של בחורים שאינם נהנים מהלימוד. ואני מדבר על הישיבות הטובות ביותר. הם לומדים, אחרת לא היו מתקבלים לישיבות הטובות, אבל הם לא נהנים מהלימוד.
"מספרים על רבי אלחנן וסרמן זצ"ל הי"ד, שבכל פעם שהתקשה בהבנת הגמרא או דברי התוס', הוא היה פורש לקרן זווית ובוכה בדמעות ותחנונים שיזכה לאהבת תורה. שאלו אותו מה הקשר? הרי הבעיה היא לא באהבת תורה אלא בכך שהרב לא מבין את עומק דברי הגמרא…
"השיב להם רבי אלחנן שכשתינוק בוכה, קשה מאוד להבין למה הוא בוכה ומה מציק. אבל אם אמא שלו תבוא, היא תוכל להבין מה הוא רוצה. למה? כי היא אוהבת אותו. כשאדם אוהב את התורה ברמה חזקה כל כך, אמר רבי אלחנן, ממילא הוא מבין אותה. הוא מבין מה היא רוצה…
"לכן הגישמאק בלימוד נותן לא רק לעצם ההנאה של הבחור מהלימוד שזה דבר חשוב בפני עצמו, אלא גם להבנה שלו. זה תורם לידיעת התורה שלו. על אחת כמה וכמה שזה עוזר לו לזכור את דברי הגמרא, כי מה שאנחנו אוהבים אנחנו לא שוכחים כל כך מהר".
"מדהים אותנו פעם אחר פעם לראות איך בחור שמקבל גישמאק בלימוד, הופך לאדם אחר. כל סדר היום שלו נראה אחרת", מוסיף הרב ידלר: "הוא קם בבוקר בשמחה, רץ לבית המדרש, פותח את הגמרא וצולל מיד לתוכה. אין לו זמן לשרוף על שטויות ועל שיחה בטלה. הוא הולך לישון בזמן כי חשוב לו להיות רענן למחרת, כדי שיוכל להבין את הגמרא שהוא כל כך אוהב. כל האישיות שלו מתהפכת".
"אפשר לראות את זה קורה יום יום", מסכם הרב סירוטה, "ההצלחה פשוט מוכחת. רואים את זה בחוש, ובאמת בעקבות ההצלחה הגדולה שלנו בעשרות ישיבות בירושלים, התרחבנו עכשיו גם לישיבות בבני ברק, שבע ישיבות כבר הצטרפו בגל הראשון, והיד עוד נטויה בעזרת ה'. הפעילות נמצאת כבר זמן לא מועט, אבל אנחנו מרגישים שהמהפכה הגדולה עוד לפנינו ובעזרת ה', אנחנו מקווים שתהיה לנו היכולת להגיע לכל ישיבה בארץ ובעולם, ולהביא את הבשורה המיוחדת הזאת, שתסייע לרבבות בחורים לחיות את התורה, להרגיש מחוברים לתורה, ולהיות שקועים בלימוד התורה מתוך חשק, גישמאק, שמחה ודבקות אמיתית בתורה ובנותן התורה".
- אבל הפעילות לא מתמקדת רק בשיבוץ אברכים ללימוד בחברותא עם בחורים…
"נכון מאוד. באחרונה הקמנו את 'מוקד הגישמאק', שהוא בעצם מוקדש כל כולו לנושא הזה, וכולל מענה טלפוני מדי ערב על ידי משיבים בעלי ניסיון רב בלימוד עם בחורים, אברכים שבעצמם יש להם גישמאק אמיתי בלימוד, ושקיבלו אצלנו הדרכה פרטנית ומקצועית כיצד להחדיר את ההתלהבות הזאת מלימוד התורה גם בקרב הפונים למוקד", אומר מנהל המוקד הרה"ג ר' יעקב סירוטה.
"האמת, שדי חששנו מהתגובות", מודה הרב סירוטה בגילוי לב, "להקים מוקד כזה זאת השקעה לא קטנה, הן מבחינת המימון והן מבחינת העבודה הכרוכה בכך. לאתר את האנשים המתאימים, להעביר להם את ההדרכה הטובה ביותר, ולאחר מכן לדאוג לפרסום מספק כדי שכל בחור ישיבה ידע שיש לו כתובת לפנות אליה בנושא הזה.
"החשש היה, שאולי לבחורים הבעיה בכלל לא ידועה ולא מוכרת. אנחנו יודעים ומבינים שהחלק הארי של הבעיות שאיתן מתמודדים הבחורים בעולם הישיבות נובע מחוסר ההנאה שלהם מהלימוד עצמו, אבל השאלה אם הבחורים בכלל מזהים את זה שאין להם 'גישמאק' ויותר מכך, האם הדבר מפריע להם בכלל והם חושבים שהוא טעון שינוי. ומי אומר שהם יאמינו שבאמת אפשר לעשות שינוי?
"אבל להפתעתנו ולשמחתנו הרבה, ההיענות פשוט מדהימה. אנחנו נמצאים כיום שבועות אחדים לאחר פתיחת המוקד, ומתחילים להיערך להוספת משיבים נוספים כדי לעמוד בביקוש הגובר. מסתבר שהבחורים כן מבינים את הבעיה וכן חושבים שהם יוכלו לקבל לה מענה ב'מוקד הגישמאק'. זה מאוד מעודד ובהחלט נותן לנו כח להמשיך ולהגביר פעילות ביתר שאת".
- בשיחת טלפון אחת אפשר לגרום לבחור להתחיל ליהנות מהלימוד?
"ברוב המקרים לא. בדרך כלל צריך לבצע תהליך כדי לקנות את היכולת הזאת ליהנות מהלימוד. אבל שיחת טלפון אחת באמת משנה את התפיסה של הבחור וגורמת לו להתחיל ליהנות מהלימוד כחוויה מיוחדת במינה, ובכך להתחיל צעד צעד לדרך הנכונה".
- אז איך באמת מבצעים את התהליך הזה?
"קודם כל מוקד הגישמאק עומד הכן להשיב לשאלות של כל בחור, ואם צריך הוא יכול להתקשר גם יותר מפעם אחת, כל עוד הוא מרגיש שהוא עדיין צריך ליווי בתהליך הזה.
"בנוסף אנו עומדים להוציא לאור ספרון מיוחד, באמצעותו יכול בחור להתקדם בקצב האישי שלו, ולקנות לעצמו הרגלי חשיבה ודרכי לימוד שיאפשרו לו להינות ממנו". עבדנו לכל אורך כתיבת הספר מתוך מטרה שהוא יהיה מותאם לבחורים במגוון גילאים ובשלל רמות. כל מילה שכתובה בספר עברה שבעים ושבע נפות, כל דוגמה, כל רעיון, כל גישה לדף הגמרא עברה עיבוד אחר עיבוד עד שהגענו לתוצאה משביעת רצון, שקשה לומר עליה שהיא מושלמת כי אין שלמות בעולם הזה, אבל היא לא רחוקה משלמות".
- נשמח אם תוכלו לתת לנו לסיום 'טיפ' אחד למי שקורא את הדברים. איך באמת הוא יכול לסגל לעצמו את היכולת ליהנות מלימוד הגמרא?
"זה יהיה קצת עוול לתת 'טיפ' אחד מתוך מאות רבות של 'טיפים' המובאים בספר, אתן רעיון אחד שהוא אחד העיקריים ביותר: להתבונן!
"כשאתה יושב על יד הגמרא, תתבונן לרגע, ותחשוב כמה מחשבה השקיעו התנאים הקדושים בכל מילה מהמשנה. תתבונן ותחשוב על רוח הקודש שבה נכתבו הדברים, כמה מחשבה השקיעו האמוראים הקדושים בכל מילה מהגמרא. אף מילה אינה מיותרת, מה שאפשר היה לכתוב בקיצור לא נכתב באריכות ומה שצריך היה להיכתב באריכות לא נכתב בקיצור.
"קח את המילה הראשונה בש"ס, "מאימתי", ותחשוב קצת: למה התנא בחר דווקא בפתיח הזה לש"ס. למה דווקא מצוות קריאת שמע? אולי כי זה יסוד האמונה מי הוא התנא שכתב את המשנה הזאת? מי התנא הראשון שזכה להיות במשנה הראשונה שנכתבה?
"אפשר להתבונן בכל מילה שעות ואף ימים ושבועות, והמחשבה על כך שהמילים הללו נהגו על ידי התנאים הקדושים, ונלמדו לאחר מכן על ידי כל גדולי הדורות, מהרמב"ם והרי"ף ועד ה'קצות' וה'נתיבות', זה מעורר את הלב. זה פותח את הרגש ללימוד התורה.
"וכשלומדים בצורה הזאת, הרי הדברים שמחים כנתינתם מסיני, ובוודאי שהלימוד הופך הרבה יותר מהנה וערב לחיך, וכגדול ההנאה מרגעי הלימוד, כך גם יהיה עמוק הזיכרון בו נחקקים הדברים לנצח". המעוניינים, מספר המוקד הוא 1-800-20-18-17 השיחה חינם.