"חרב בא לעולם… ועל עוות הדין" (אבות ה ח)
שח הגאון רבי משה מרדכי שולזניגר זצ"ל:
"הרבה צרות שבן אדם סובל בעולם, הן בגשמיות והן ברוחניות, כי הוא לא מקיים 'שמוע בין אחיכם'. כל מה שמספרים לו, הוא רק שומע צד אחד.
"אמר לי אדם גדול, משגיח בישיבה כחמשים שנה לאוי"ט, שבתחילת היותו משגיח הוא סבל צרות צרורות מתלונות של בחורים יום וליל. 'המשגיח, זה עשה לי כך וכך, זה לקח לי את הגמרא, זה לקח לי את המיטה, זה תפס לי את המקום בחדר אוכל…' הוא הרגיש שהוא ישרוף פה סופית את החיים שלו במסגרת הזו.
"עד שה' חנן אותו דעת, בזכות אבותיו הקדושים ובזכות הלב הטהור שיש לו. הוא תפס את עצמו והוא אמר: 'שמוע בין אחיכם' כתיב. לא משנה מה אתה. אתה ראש ישיבה, אתה דיין, אתה גדול הדור, לא משנה מה אתה – 'שמוע בין אחיכם' כתיב. מאותו רגע, כשבא אליו בחור אחד ואמר 'המשגיח, ההוא לקח לי זה'… הוא מיד אומר: 'סליחה, אסור לי לשמוע. כתוב 'שמוע בין אחיכם'. אסור לי לשמוע צד אחד בלי לשמוע צד שני… תביא איתך את ההוא'. תשעים ותשע אחוז מן המקרים לא חזרו, ובכלל הפסיקו לבוא.
"נורא נוראות… אני אומר פה לכל אחד ואחד, בלא שאני מכיר פה אף אחד, אבל אני אומר עצה טובה. כל מה שאתה ניזון, זה משמועות שלא שמעת את הצד השני. בכל נושא שהוא, וגם כשהיצה"ר בא אליך – חכה רגע, חכה רגע, בא נשמע את הצד השני. 'שמוע בין אחיכם' כתיב. בני אדם מבלים ככה את החיים שלהם, ולפעמים קובעים את כל מהלך החיים שלהם, ושורפים לעצמם את החיים להם ולדורותיהם, בגלל ששומע צד אחד בלי ששומע את הצד השני…
"איני יכול לפרט, וממש נפשי יצאה בדברי, הדברים הללו הם דברי אלקים חיים. ומי שיבין את זה, יתיישב ללמוד ולעבוד את ה' בלי מפריעים. כל המפריעים. זה לא משנה מי שמספר, חבר שלך מספר לך, בן שלך מספר, אבא שלך מספר, אשתך מספרת, לא משנה מי שמספר. איפה הצד השני? בוא נשמע את הצד השני. ואז, ראשית כל, בנוכחות הצד השני בדרך כלל אין כבר מה לספר. ואפילו אם כן, אז התמונה לגמרי אחרת…"
(קונטרס 'לעולם יהיה אדם מן הטובים')