"לכבוד ארגון 'דרשו' הנכבד. כאחד שזוכה להימנות על אלפי נבחני 'דרשו', ומשום 'אל תמנע טוב מבעליו', אני שולח לכם קטע שראיתי השבוע בגיליון 'מרבים שלום בעולם', המביא את ארגונכם החשוב כסמל ודוגמה לאחדות ושלום בעם ישראל. אשריכם שזכיתם!
וכך נכתב שם:
'אם נפתח טיפה את העיניים מסביב, נוכל להווכח שכל הציבור החרדי על כל סוגיו וחוגיו מאוחד ומלוכד בקשר בל ינותק, עד כדי שזה נהיה כדבר טבעי ופשוט. התבוננו למשל על הארגון הענק 'דרשו' שמאגד בתוכו אלפי אלפי בחורים ואברכים, שהוקם בהדרכתם ובברכתם של גדולי ישראל, ע"י מוקירי ועמלי תורה ששייכים לחוג הליטאי – אבל הם מאגדים תחת דגלם את כל הציבור החרדי. כך תוכלו לראות בכל חודש את הנבחנים הרבים המגיעים מכל החסידויות והחוגים, כי אנשים אחים אנחנו וכולנו יראי ד' ומכבדים ואוהבים זה את זה, כולם נתמכים ומקבלים יחס חם ושוה.
גם בתוכניות שהארגון מפיק לישיבות, הם מקבלים כל ישיבה קדושה ללא סינון של עדה ומוצא, הכל במטרה להגדיל תורה ולהאדירה מתוך אהבת ישראל פשוטה ובכך מקדשים שם שמים ברבים ומקיימים את הפסוק "האמת והשלום אהבו".
זו רק דוגמא אחת מני רבות, איך שאין בינינו קנאה ושנאה ב"ה. עוד אפשר להביא כדוגמא את הארגון 'מפעל חסד' שהוקם בברכתם של גדולי ישראל ע"י גומלי חסדים השייכים לחוגי החסידים, אך השתייכותם הקהילתית אינה באה לידי ביטוי בפעילותם, הפונה לכל יהודי באשר הוא. בכל יום שישי מסתובבים הפעילים הנמנים על כל גווני הקשת החרדית בבתי החולים ברחבי הארץ במשך שעות, ומחלקים ערכות שבת עד הפרטים הקטנים ביותר לכל מבקש, בסבר פנים יפות. כל המעוניין באוכל כשר ומוכן לשבת, הכוללת גם ערכת קידוש והבדלה, מקבל הכל בחפץ לב ללא שום הבדל אם קוראים לו שרעבי או פרידמן, אם הוא ליטאי או חסיד, כולם יענו בפנים מאירות ושמחות, כי כולנו משפחה אחת של עבדי ה'.
ארגונים אלו, ללמד על הכלל כולו יצא, כי הם רק דוגמית קטנה של הארגונים הרבים שאלפי יהודים נהנים מהם, והם בנויים ומושתתים על אהבת חינם, וזה מלמד כי המציאות הקבועה של האחדות, חזקה, והיא תכריע על האוירה בציבור יותר מכל "בחירות" חולפות ועוברות.
עם ישראל בשורשו הוא אחד, וכמו שכתב השל"ה הק': "דעו, כי כל ישראל נקראו נפש אחד, וכתיב 'כל הנפש הבאה לבית יעקב שבעים נפש', קראם הכתוב נפש אחת, וכמו שרמ"ח איברים באדם הם אדם אחד, כך ישראל כל אחד מהם איבר אחד ונעשים אדם אחד'".
עד כאן הציטוט.
ברשותכם, אוסיף עוד מה שראיתי בענין האחדות בגיליון הנ"ל, דבר שחשוב לחדדו במיוחד בימים אלו, ימי הבחירות. במאמר שם הביאו את הגמ' בסנהדרין (קט: – קי.) שמספרת על אשתו של און בן פלת, שבחכמתה הצילה את בעלה, היא אמרה לו: מה זה משנה לך, אם משה ינצח אתה תלמיד, ואם קורח מנצח אתה תלמיד, למה אתה נכנס למחלוקת הזו? וכך במילים פשוטות וחכמות הצליחה להצילו ממוות לחיים.
"לפעמים צריך לעצור ולחשוב בהגיון קר, מה אני עומד להרויח ממערכת בחירות זו או אחרת. לרוב רובו של הציבור אין הענין נוגע אישית. בעל החנות ימשיך לשלם ארנונה ומיסים כמו מקודם, אברך הכולל יקבל בעזהשי"ת את המלגה החודשית כמו בחודש שעבר, ללא קשר אם ראש העיר הוא זה או אחר, ולרוב הציבור שייך למעשה העצה של אשתו של און בן פלת, שיאמר לעצמו – למה לי להכנס למחלוקת הזו, בין כך ובין כך אשאר באותו מצב, ולמה לי להתלכלך במריבות ורכילויות שאין מועילות לי אישית כלום.
ואם יטען הטוען: הרי כוונתנו לשם שמים [וזה נכון] שיתרבה תורה ויידישקייט בכל שדרות הציבור, ולהביא תקציבים וכדו', על זה צריך לזכור את הכלל הפשוט הידוע לכל אחד: 'אין המטרה מקדשת את האמצעים', שאם אתה מכיר את עצמך שעל ידי שתפעל ותפעיל אחרים בשביל מטרה קדושה תגיע לשנאת חינם ולשה"ר ומחלוקת, הדבר אסור בתכלית! ובודאי שזה לא גלאט".
עוד הביאו שם דבר מדהים מספר 'מפי ספרים וסופרים' על 'הגדה של פסח' (עמוד רסח) שכתב כי ידוע שאצל הרה"ק רבי שלמה מזוועהיל זי"ע הסתובבו הרבה חתולים בביתו והיו לו עניינים גדולים בזה, ששמר עליהם שלא יגרשו אותם ולא יצערום. ופעם התבטא ואמר כעין טעם מדוע שומר עליהם כ"כ, כי הם גלגולי נשמות מחסידים שהתערבו פעם במחלוקת בין שתי חצרות קודש. והוסיף על כך המחבר הגה"ח ר' אליעזר דוד פרידמן וכתב: "והדברים נפלאים למתבונן, שהרי אותה מחלוקת נסתיימה ונשתתקו הרוחות כבר בשנת תרל"ו, ואילו הרה"ק מזווהעיל אמר את דבריו בשנות תש"ג – תש"ה, שהוא כמעט שבעים שנה אחר כך, ואעפ"כ עדיין היו אלו מגולגלים בחיות טמאות! ואנו ניקח לימוד עצום מזה שחס ושלום מלהתערב במחלוקת".
בברכה
משה ק.