שאלה: כאשר עושים "קידוש" בבית הכנסת לכבוד חתן בשבת "אופרוף" או לכבוד לידת בת, ויש הרבה אנשים שטועמים מעט מן היין של הקידוש – כיצד ישתו אחר כך שאר משקין: האם יברכו שהכל? או שיין פוטר שאר משקין. וכמה שיעור שתיית היין כדי לפטור את המשקין?
תשובה: המשנ"ב סי' קע"ד ובבה"ל הביא שנחלקו האחרונים בדין יין שפוטר משקין, האם זה דוקא בקובע שתייתו על היין, או לפחות ששותה כמלא לוגמיו, או שאפילו בטעימה כלשהי שברך עליה הגפן פוטר את המשקין, ולפי"ז לא יוכל לברך שהכל, שמא היין המועט ששתה פוטרו. ודעת המשנ"ב נוטה שדוקא כששותה כשיעור פוטר, לכן מסיים הבה"ל שיבקש ממי שלא שתה שיוציאו, או יברך על מעט סוכר ויפטור את המשקה.
ומנהג טוב ראיתי אצל מדקדקים במצוות, שמניחים בשולחנות צלוחיות עם במבה או עדשים [ואמרתי ש"במבה" ר"ת: "ברכה מרובה בבית הזה"…] שעי"ז יוכלו לברך שהכל ולפטור את המשקין.