הרב מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א – מורה הוראה מודיעין עילית
בדף קי"א. מבואר, שיש חיוב לתת שכר לפועל ביום שגמר את עבודתו. אם השלים את עבודתו ביום – חייב לשלם לו בו ביום לפני השקיעה, ואם גמר לעבוד בלילה – צריך לשלם לו במשך הלילה עד עלות השחר. זוהי מצות עשה שנאמר "ביומו תתן שכרו", ואיסור לא תעשה שנאמר "לא תלין פעולת שכיר אתך עד בוקר".
אם לא שילם בו ביום – עובר גם על מצות עשה וגם על מצות לא תעשה.
חיוב זה נאמר בין בשכר אדם לעבודה, כגון מטפלת, נהג מונית או בעל מלאכה, ובין אם שכר כלי לעבודה.
יש להבחין במזמין עבודה אצל פועל בין אם החומרים של בעה"ב, שאז יש כאן איסור הלנת שכר, לבין אם החומרים הם של הפועל שאז העובד עוסק בשל עצמו ומוכרו למזמין ואין איסור של הלנת שכר (קצוה"ח סי' של"ט סק"ג).
אם אין לו כסף – אינו עובר על האיסורים הנ"ל, אך אם יש לו, אלא שצריך את הכסף עבור דבר אחר – חייב לשלם את שכר הפועל, ואף אם על ידי כך לא ישאר לו כסף לענג בו את השבת, שחובת תשלומי שכיר חמורה יותר ממצות עונג שבת (משנ"ב סי' רמ"ב בבה"ל).
ואם יכול להשיג הלוואה בקלות צריך ללוות כדי לקיים מצות "ביומו תתן שכרו" (אהבת חסד פ"ט ס"ז), ויש לדון אם צריך לקחת משיכת יתר (אוברדראפט) מהבנק עבור זה ולשלם עקב כך ריבית בהיתר עיסקא, או שיחמיר לא ללוות בהיתר עיסקא.
אם לא תבע השכיר את שכרו אין עוברים ב'בל תלין', כיון שמסכים ומוותר על איחור השכירות, אכן אם נמנע ממנו לתבוע מאיזה סיבה, או שניכר שמתבייש מלתבוע – אין בזה פטור מלשלם שכרו בזמנו (אהבת חסד פ"ט סי"א).
כתב ה'אהבת חסד' (סוף פרק י' בהערה), שכאשר שוכר פועל ומצוי שמתמקח על המחיר – ראוי לקצוב שכרו מראש, שאז אינו חייב יותר ממה שקצב, אבל אם מתמקח אחרי שעבד, ואינו משלם כרצונו, אלא שאין הפועל רוצה לריב איתו – עובר בזה על עושק שכר שכיר.
ונבאר כמה הלכות מעשיות:
כיצד ראוי לשלם לפני גמר העבודה
- השוכר פועל – מחויב לשלם לו ביום גמר עבודתו, ומקיים בכך מצות עשה ול"ת, אם שילם לו קודם גמר עבודתו, לא עבר כמובן על הלנת שכר, אך הפסיד את קיום המצוה כיוון ששילם קודם שמתחייב. העצה לכך היא, לומר לו שהמעות יהיו פקדון בידו [ואף יתן לו רשות להשתמש בהם], עד גמר העבודה שיחול המצוה, ואז יזכה במעות ויקיים המצוה.
הלנת שכר קטן
- איסור הלנת שכר נאמר גם בקטן. לפיכך, כאשר מבקש מילד לעשות עבורו שרות, ומבטיח לו ממתק – מחויב לתת לו בו ביום, ואם לא נתן לו – עובר בעשה ול"ת (נתיב החסד פ"ט ס"ק ט"ז).
תפירת בגד והזמנת משקפיים
- השוכר תופרת כדי לתפור לו בגד – יש בזה חילוק, אם נותן לה בד משלו ושוכר אותה למלאכת התפירה – יש בזה איסור של "בל תלין", אך אם התופרת קונה את הבד ותופרת עבור הלקוח – אינה נחשבת פועל, אלא מוכרת מוצר משלה ואין בזה איסור הלנת שכר. וכן בהזמנת משקפיים אין איסור בל תלין כפי האמור.
שכר נהג מונית
- המזמין נהג מונית או הסעות – יש בזה מצוה לשלם שכרו ביומו, וראוי לשלם בסוף הנסיעה לקיים את המצוה, ואם משלם מראש – יתן כפקדון עד גמר הנסיעה, ואם הוא נהג קבוע ומשלם לו בסוף החודש – הכל לפי תנאו.
תשלום בצ'ק
- אם משלם בצ'ק דחוי בהסכמת הפועל – אינו עובר על האיסור, אך לא קיים את המצוה, והעצה היא שיתן לו מתחילה צ'ק דחוי על רוב הסכום, ואת השאר ישלם במזומן.
עצה מעשית לקיום מצוה זו בקלות
- החפץ במצוות ורוצה לקיים מצוה חשובה זו של "ביומו תתן שכרו", ובפרט בזמן שלומדים את דיני המצוה בדף היומי – ראוי שיבקש מחברו שרות מסוים, כגון שימזוג לו כוס מים או כוס קפה במחיר שקל אחד, ולאחר שחברו נותן לו, מיד ישלם שקל בשכרו – ובזה מקיים מצוות עשה ול"ת מן התורה, ויהי נועם וגו'. ובכך נזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות את כל דברי התורה הקדושה.