הרב יצחק פוליטנסקי
איסורי "מגיס"
המערבב בכף (מגיס) כדרך המבשלים, אוכל המונח בסיר "ואינו מבושל כל צורכו", בין אם הוא על האש או שהורד מהאש והוא עדין חם בדרגת "יד סולדת בו" עובר על איסור בישול דאורייתא.
חכמים הוסיפו עוד וגזרו שגם כאשר אינו מתכוון לערבב, אלא רק מוציא בכף אוכל מהסיר הנ"ל, גם פעולה זו נאסרה מדרבנן.
דוגמאות שדנו בהם הפוסקים:
- סיר העומד על האש ובו אוכל רותח המבושל כל צורכו - אין להוציא ממנו אוכל ע"י כלי משום שכך גם הרגילות להגיס. אך אם כאשר מורידו מהאש, לא יוכל להחזירו (מחשש שיעבור על איסור של "חזרה" בבישול) - בכגון זה יש שהתירו להוציא מהסיר בנחת את האוכל מלמעלה ויזהר מלערב.
- כאשר האוכל, המבושל כל צורכו, מונח בסיר שעומד על גבי פח (בלעך) שעל האש, אך לא כנגד הלהבה - יש המתירים שאינו נחשב לענין זה כעומד על האש, ומותר להוציא מהסיר אוכל עם כף, אך כתב על כך המשנ"ב "והרוצה להחמיר ימנע מהגסה וערבוב ממש".
- כאשר אותו הסיר נמצא כנגד הלהבה, יש מקילים להזיזו מהלהבה ואז יוכל להוציא ממנו עם כף.
- סיר העומד על פלטה חשמלית והאוכל שבו רותח ומבושל כל צורכו - נחשב כעומד על האש ואין להוציא ממנו אוכל עם כף. גם במקרה זה, אם יש חשש מאיסור של "חזרה" בבישול, יש המתירים זאת כנ"ל.
- מאכל יבש כגון קוגל הנמצא בסיר ומבושל כל צורכו, אפילו כשעומד על האש - מותר להוציא ממנו בכלי ומותר גם לפרוס ממנו פרוסות בעודו בתוך הסיר, כיון שלא שייך בזה "מגיס".
- מים חמים וכן מרק צלול ללא חתיכות, שרתחו כבר ועדין בדרגת חום שיד סולדת בו - גם אם עומדים על האש, מותר להוציא מהם עם כף. ויש מי שאוסר במרק בלבד.
בהגדרת "תבשיל המבושל כל צורכו" יש הבדל במידה ובאוכל ישנן עצמות, ולפחות חלק מבני הבית רגילים לאוכלם או למצוץ מהם את תוכנם, שבמקרה זה התבשיל מוגדר כ"לא מבושל כל צורכו" מחמת שהעצמות ממשיכות להתרכך לצורך אכילתן ולכן דינו כמבואר בתנאים לעיל.
בכל המקרים, הכף צריכה להיות נקיה ויבשה, אך באופנים מסויימים ניתן להקל גם אם יש בכף שיירי אוכל מבושל, אך רק לפי כללי "חזרה" בבישול.
כיסוי הסיר
איסור מגיס המסייע בבישול שייך גם בכיסוי הסיר כיון שפעולה זו מסייעת בבישול האוכל שבתוכו, ולכן:
- אוכל שאינו מבושל כל צורכו, בין אם הסיר עומד על גבי האש ובין שאינו על האש - אסור מדאורייתא לכסותו עם מכסה הסיר.
- אוכל המבושל כל צורכו ועומד על גבי האש - יש להימנע מלכסותו. גם במקרה זה אם יש חשש מאיסור של "חזרה" בבישול, יש המתירים זאת כנ"ל.
- כאשר האוכל מבושל כל צורכו ואינו עומד על גבי האש - מותר לכסותו במכסה יבש (הגדרת עומד על האש הוא כפי שהוגדר לעיל).
(מתוך אורחות שבת, ביאורים ומוספים של "דרשו" ועוד,
אך אין לפסוק מהם הלכה למעשה ללא עיון במקורות)