לחי שעשאוהו מעצי עבודה זרה

ז' באדר ב תשע"ט - סימן שס"ג- סעיף ח'- סעיף י"ב

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע לחי מעצי אשרה כשר להתיר בטלטול, והרי כתותי מיכתת שיעורא?מדוע לחי שגבוה ג' טפחים מהקרקע פסול? מה הדין כאשר העומדים מבפנים למבוי רואים את הלחי והעומדים מבחוץ למבוי לא רואים את הלחי?ובאיזה אופן לחי העומד מאליו לא מתיר בטלטול? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שס"ג סעיף ח' – סעיף י"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

עצי אשרה, דהיינו, עצי עבודה זרה, יכולים לשמש כלחי להתיר את המבוי או החצר בטלטול.

מקשה המ"ב ב' קושיות:

א. הרי עצי אשרה אסורים בהנאה, ואיך מותר להשתמש בהם ללחי להתיר את המבוי בטלטול, ומת' המ"ב, שההנאה אינה מן העצים, אלא מן המבוי שמותר בטלטול, והנאה כזאת אינה נחשבת להנאה שאסורה בעצי אשרה.

ב. הרי עצי אשרה עומדים לשריפה, ודבר העומד לשריפה 'כתותי מיכתת שיעורא', ונחשב כשרוף, ואילו לחי, אמנם אין שיעור ברוחבו, אבל יש שיעור בגובהו, שצריך להיות י' טפחים, וא"כ, איך לחי העשוי מעצי אשרה כשר, והרי אם כתותי מיכתת שיעורא, אין בגובהו י' טפחים, ומת', שמכיוון שאפשר לעשות לחי ואפילו דק מאוד, אין שיעור לרוחבו אלא יש שיעור בגובהו, ולכן גם בכה"ג הוא כשר, ועוד מת', שמכיוון שלחי העשוי משברים המדובקים יחד כשר ללחי, לכן גם לחי המשמש לע"ז, כשר, כי גם אם נאמר שהוא נחשב כשרוף, הרי אדם שהדביק שברים יחד, משמשים לו כלחי להתיר בטלטול.

לחי שאותם העומדים בתוך המבוי רואים שיש בליטה של הלחי, אבל אלו העומדים בחוץ אינם רואים שיש בליטה של הלחי, והם טועים לחשוב שמדובר בעובי הכותל עצמו, בכ"ז כשר, וכן אם נראה לעומדים מבחוץ, ואינה נראית לעומדים מבפנים, כשר.

ג' הלכות בדיני לחי:

א. לחי שרחוק מהכותל ג', פסול, אלא צריך להיות צמוד לכותל המבוי בתוך ג' טפחים, ואע"פ שלמדנו זאת לעיל בסעיף ו', חזר השו"ע להשמיע זאת פעם נוספת, לומר שזה מעכב.

ב. לחי שגבוה ג' טפחים מהארץ, פסול, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שהרי גם מחיצה גמורה, אם היא גבוהה ג' טפחים מהקרקע, פסולה, שנחשבת שגדיים בוקעים תחתיה, ולא הוי מחיצה הסותמת, וממילא לחי לא יכול להיות יותר טוב ממחיצה.

ג. לחי שגבוה רק ז' טפחים ומשהו, אם העמידו תוך פחות מג' סמוך לקרקע, כשר, כיוון שמין לבוד, אנחנו רואים שהמרחק בין הקרקע ללחי סתום, ויחד עם הז' טפחים, סה"כ יש כאן לחי בשיעור י' טפחים.

לחי העומד מאליו, כשר, וא"צ להתקין את הלחי, ומבאר המ"ב, כגון שיצאה בליטה מכותל המבוי בראשו בשיעור משך גובה י' טפחים, או שהועמד שם לאיזה עניין, ואפילו לא קבעוהו בעצמו מעולם, כשר, ובלבד שיסמכו עליו מער"ש, אבל אם באותו מבוי התקינו לחי, והוא נפל בשבת, וכעת רוצים לסמוך על לחי העומד מאליו, הם לא יכולים, ומבאר המ"ב, שזה כמו שהם אמרו שאנחנו לא סומכים על הלחי העומד מאליו, והראיה, שהרי הם התקינו לחי אחר, ועוד אומר המ"ב, גם אם לא התקינו לחי אחר, אלא שהם לא טלטלו במבוי הזה, ולא התייחסו ללחי הקיים, אם פתאום הם רוצים לסמוך עליו ולטלטל על ידו, אינם יכולים, עד שיסמכו עליו בער"ש בפירוש.

לחי העומד מאליו, והוא בולט לרוחבו של מבוי בשיעור ד' אמות, לא יכול לשמש כלחי, כיוון שהוא שיעור גדול מדאי, ויצא מתורת לחי, כיוון שיש שיעור של אורך הכשר מבוי בד' אמות, ולכן יתקין לחי אחר בצד השני, או להתקין לחי צמוד לאותם ד' אמות, והלחי הזה יהיה דק יותר, שיהיה ניכר שהוא לחי, ושלא יחשבו שזה המשך של הכותל, שהרי הד' אמות אינם לחי אלא הם מבוי.

המ"ב מציע עוד אפשרות, שאם רוחבו של כל המבוי הוא ח' אמות בלבד, הד' אמות יכולים לשמש ולהתיר את המבוי בטלטול, ולא מדין לחי, אלא מדין פרוץ כעומד, כי החלק הפרוץ הוא ד' אמות, והחלק העומד הוא ד' אמות, וממילא כשר להתיר את המבוי, וכן אם העומד מרובה על הפרוץ, כשר להתירו בטלטול.

אומר הרמ"א, אם העמידו את זה לשם לחי, זה יכול לשמש כלחי, שהרי אדרבה, אז רואים כולם שזה ד' אמות אבל העמידום לשם לחי.

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים