לחי שעשאוהו מעצי עבודה זרה

ז' באדר ב תשע"ט - סימן שס"ג- סעיף ח'- סעיף י"ב

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע לחי מעצי אשרה כשר להתיר בטלטול, והרי כתותי מיכתת שיעורא?מדוע לחי שגבוה ג' טפחים מהקרקע פסול? מה הדין כאשר העומדים מבפנים למבוי רואים את הלחי והעומדים מבחוץ למבוי לא רואים את הלחי?ובאיזה אופן לחי העומד מאליו לא מתיר בטלטול? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שס"ג סעיף ח' – סעיף י"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

עצי אשרה, דהיינו, עצי עבודה זרה, יכולים לשמש כלחי להתיר את המבוי או החצר בטלטול.

מקשה המ"ב ב' קושיות:

א. הרי עצי אשרה אסורים בהנאה, ואיך מותר להשתמש בהם ללחי להתיר את המבוי בטלטול, ומת' המ"ב, שההנאה אינה מן העצים, אלא מן המבוי שמותר בטלטול, והנאה כזאת אינה נחשבת להנאה שאסורה בעצי אשרה.

ב. הרי עצי אשרה עומדים לשריפה, ודבר העומד לשריפה 'כתותי מיכתת שיעורא', ונחשב כשרוף, ואילו לחי, אמנם אין שיעור ברוחבו, אבל יש שיעור בגובהו, שצריך להיות י' טפחים, וא"כ, איך לחי העשוי מעצי אשרה כשר, והרי אם כתותי מיכתת שיעורא, אין בגובהו י' טפחים, ומת', שמכיוון שאפשר לעשות לחי ואפילו דק מאוד, אין שיעור לרוחבו אלא יש שיעור בגובהו, ולכן גם בכה"ג הוא כשר, ועוד מת', שמכיוון שלחי העשוי משברים המדובקים יחד כשר ללחי, לכן גם לחי המשמש לע"ז, כשר, כי גם אם נאמר שהוא נחשב כשרוף, הרי אדם שהדביק שברים יחד, משמשים לו כלחי להתיר בטלטול.

לחי שאותם העומדים בתוך המבוי רואים שיש בליטה של הלחי, אבל אלו העומדים בחוץ אינם רואים שיש בליטה של הלחי, והם טועים לחשוב שמדובר בעובי הכותל עצמו, בכ"ז כשר, וכן אם נראה לעומדים מבחוץ, ואינה נראית לעומדים מבפנים, כשר.

ג' הלכות בדיני לחי:

א. לחי שרחוק מהכותל ג', פסול, אלא צריך להיות צמוד לכותל המבוי בתוך ג' טפחים, ואע"פ שלמדנו זאת לעיל בסעיף ו', חזר השו"ע להשמיע זאת פעם נוספת, לומר שזה מעכב.

ב. לחי שגבוה ג' טפחים מהארץ, פסול, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שהרי גם מחיצה גמורה, אם היא גבוהה ג' טפחים מהקרקע, פסולה, שנחשבת שגדיים בוקעים תחתיה, ולא הוי מחיצה הסותמת, וממילא לחי לא יכול להיות יותר טוב ממחיצה.

ג. לחי שגבוה רק ז' טפחים ומשהו, אם העמידו תוך פחות מג' סמוך לקרקע, כשר, כיוון שמין לבוד, אנחנו רואים שהמרחק בין הקרקע ללחי סתום, ויחד עם הז' טפחים, סה"כ יש כאן לחי בשיעור י' טפחים.

לחי העומד מאליו, כשר, וא"צ להתקין את הלחי, ומבאר המ"ב, כגון שיצאה בליטה מכותל המבוי בראשו בשיעור משך גובה י' טפחים, או שהועמד שם לאיזה עניין, ואפילו לא קבעוהו בעצמו מעולם, כשר, ובלבד שיסמכו עליו מער"ש, אבל אם באותו מבוי התקינו לחי, והוא נפל בשבת, וכעת רוצים לסמוך על לחי העומד מאליו, הם לא יכולים, ומבאר המ"ב, שזה כמו שהם אמרו שאנחנו לא סומכים על הלחי העומד מאליו, והראיה, שהרי הם התקינו לחי אחר, ועוד אומר המ"ב, גם אם לא התקינו לחי אחר, אלא שהם לא טלטלו במבוי הזה, ולא התייחסו ללחי הקיים, אם פתאום הם רוצים לסמוך עליו ולטלטל על ידו, אינם יכולים, עד שיסמכו עליו בער"ש בפירוש.

לחי העומד מאליו, והוא בולט לרוחבו של מבוי בשיעור ד' אמות, לא יכול לשמש כלחי, כיוון שהוא שיעור גדול מדאי, ויצא מתורת לחי, כיוון שיש שיעור של אורך הכשר מבוי בד' אמות, ולכן יתקין לחי אחר בצד השני, או להתקין לחי צמוד לאותם ד' אמות, והלחי הזה יהיה דק יותר, שיהיה ניכר שהוא לחי, ושלא יחשבו שזה המשך של הכותל, שהרי הד' אמות אינם לחי אלא הם מבוי.

המ"ב מציע עוד אפשרות, שאם רוחבו של כל המבוי הוא ח' אמות בלבד, הד' אמות יכולים לשמש ולהתיר את המבוי בטלטול, ולא מדין לחי, אלא מדין פרוץ כעומד, כי החלק הפרוץ הוא ד' אמות, והחלק העומד הוא ד' אמות, וממילא כשר להתיר את המבוי, וכן אם העומד מרובה על הפרוץ, כשר להתירו בטלטול.

אומר הרמ"א, אם העמידו את זה לשם לחי, זה יכול לשמש כלחי, שהרי אדרבה, אז רואים כולם שזה ד' אמות אבל העמידום לשם לחי.

"רבונו של עולם", הוא אמר, "מעולם לא הפסדתי תפילה במנין, תעזור לי"...
"אני יודע שאתם לפני יציאה לחופה", אמר האלמוני, וביקש לדבר עם בעל-הבית בחדר צדדי. האבא היה בטוח שהוא יבקש תרומה, אבל...
הקמפיין המבריק שמרגש את יהדות ארה"ב ואירופה
"היום בלי תמונות אנשים לא תורמים!", הסברנו למרן זיע"א. למשמע תשובתנו הזדעק: 'אין לכם אמונה!'...
אחד שם לב, שמופיע זוהר מוזר על גבי דופן המכונה
"תעיפו את השופטים הללו, זה לא משחק הוגן!"
"מי שלא עושה – לא טועה"
הם משתלטים עליו, כופתים אותו, שודדים סחורה ונמלטים...
רבינו אמר: "תנו לה בבקשה להשאיר את הרהיטים בחוץ"
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
"אבא השאיר ירושה של כ-11 מיליוני שקלים וציווה לא לתת לי מאומה!"
"אתה תגיד לי כל יום אם אין שוטר, אני אכנס באין כניסה, ואשלם לך על השירות הזה"
"לפתע קרא לי מנהל הכלא ואמר לי: אתה משוחרר הרגע!"
כשנכנסו כולם סגר אחריהם הקצין את הדלת. "זעצט זיך" (שבו), אמר להם באידיש. הם קפאו מפחד. שמא טומנים להם מלכודת?
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...
'כיצד אני יוצר עמו שיחה?' הרהר בקדחתנות. מדי פעם עקב אחר תגובתו למראהו החרדי...
בהפסקה התיישב לפתע אחד הילדים, והליט את פניו בידיו רכון על השולחן...
"רק מה?! - אתה הולך לגמול חסד עם ילד יהודי שבמקרה הוא גם הילד שלך"...
כאשר הרכב חלף על פניו הבחין ר' יעקב שבתוכו יושבים שני ערבים...
מדוע רוב האנשים בעולם הם בעלי דימוי עצמי נמוך? האם יש קשר בין מחמאות מהסביבה לדימוי העצמי?
מסירות נפש לזיכוי הרבים
בסיומם של ארבעים יום יצא הכדור מגופו, ויהי לפלא...
"למחרת התקשר אליי אחד הבנים בהתרגשות, וסיפר שאביו הגיע אליו בחלום ואמר לו פתרון לשאלתי!"
התנגד במשך שנים לבניה של השכן, וביום אחד בהיר הודיע שמסיר את סירובו
נשיא ארה"ב קרא לי בדחיפות: "מי זה ראביי נאקמאן פראם ברסלב? אני חייב לדעת..."
ואז זרק מור כבדרך אגב: "אבא, נראה לי שאני ממשיך לישיבה"
תשאלו את המקצוענים
תקשורת פתוחה במשפחה - האם זה כולל גם את המינוס הגדל בבנק ואת השידוך המתרקם אצל האח הגדול?
אברך שאל את מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל, היכן להפקיד את כספי הביטוח הלאומי?
חברת התעופה 'אמריקן איירלינס' חסכה 40,000 דולר מ... הפחתת זית אחד בסלט לכל נוסע.
לטייל בטיילת הקסומה של החיים
שרים מתוך הלב: באירוע הזה הם לא יהיו רק מהצד של המשמחים, אלא גם מהצד של השמחים
בוקר אחד בשעה 9:00 חלפנו ליד כיכר זוועהיל. בדיוק בזמן שהתחילו להגיע כל האוטובוסים המביאים את האברכים לישיבת מיר. התנועה נעצרה מנחיל אנושי אדיר שהציף את הכביש...
...זה היה נשמע בערך כך: "בעוד 50 מטרים פנה ימינה". ואם היינו מפספסים, היה בוקע מהמכשיר קול: "תגיד לי, אין לך אוזניים?!".
סגולה לשפע ברכה והצלחה

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

פוסטים נוספים