עקיבא שצ'רנסקי
ישנו נגיף, שמקורו בעולם המערבי, והוא הולך ומתפשט מיום ליום בעולם כולו.
הפרדוקס עם הנגיף הזה, שלא רק שלא מנסים למגר אותו אלא עוד הולכים ומטפחים אותו. לנגיף הזה קוראים בעגה המקצועית: 'הצפת ידע'.
•
העולם ה'נאור', פיתח סוג של משוואה, הגורסת, שככל שיש לך יותר ידע מהוויות ומתהלוכות העולם הגדול, כך רמת האינטליגנציה שלך (מה זה בכלל?) עולה ועולה.
מה שקורה במציאות, שהמירוץ הזה להשגת מגוון רחב של ידע (כשהתקשורת שותפה ראשית למירוץ המטורף הזה) פוגע דווקא בידע עצמו. כי כשם כשאדם עסוק בלרכוש עוד ועוד ידע, רמת ההבנה שלו בידע עצמו, יורדת פלאים.
•
התרבות הזאת של 'לדעת כל מה שזז', מביאה איתה המון רדידות ושטחיות.
סוג של פיזור הנפש.
זה כמו להכנס לרופא מומחה לאף-אוזן-גרון, ולראות שמלבד הרשיון 'רופא מומחה' התולה על הקיר, יש גם תעודה מה'טכניון' על 'סיום התמחות בהנדסת מכונות', ולצידה תעודה נוספת מ'אונ' בר אילן' על סיום בהצלחה של לימודי 'עיצוב פנים'.
תודו, שלהיות פציינט של כזה אחד, זה לא הכי סימפטי…
•
האובססיביות הזאת של 'להיות מבין' בכל תחום, גורמת לאנשים להיות חייבים לענות תשובה על כל שאלה. נכון או לא נכון? לענין או לא לענין? זה בכלל לא הענין!
העיקר שהראת ידע! הפגנת ידע!
•
כדי להצדיק את מימונם על ידי 'משלם המיסים בישראל' התנתקו להם בוקר אחד פקידי משרד החינוך מכורסאותיהם, ויצאו לסיור מקצועי במוסדות החינוך החרדיים. הפעם הם החליטו להתמקד בשכבת הגיל הנמוכה של החיידרים.
הם נכנסו לצפיה בכיתה בשעת מסירת השיעור, ולאחר שחייכו את החיוך ה'מעושה' של 'אנשים מתורבתים', הם הקשיבו בקשב רב למלמד, שמסר שיעור ב'הלכות קידוש'.
בזמן ההקשבה, הבחינו, שעל הלוח רשם המלמד את הנקודות שדיבר עליהן עד עכשיו.
א. לפני הסעודה אבא עושה קידוש על היין.
ב. עומדים ליד אבא, ומקשיבים לכל מילה.
ג. מכסים את החלות יפה כדי שלא יתביישו.
בסיום התצפית, חייכו שוב את החיוך ה'מעושה', ושבו איש למשרדו, כורסתו, ומנוחתו.
•
לאחר שבועיים ימים מקבל מנהל החיידר מכתב סיכום של הביקור, בו נכתב כדלהלן:
…התרשמנו לטובה מההון האנושי של המוסד. ניכרת ההשקעה הפרטנית בכל תלמיד…
בשעת הצפיה על מסירת השיעור, התרשמנו מהנגשת חומר הלימודים התורני לתלמידים יחד עם שילוב 'תרבות אסתטית' במהלך הקידוש וסעודת השבת. יחד עם זאת, יש בנותן טעם לפגם, בכך שהמורה שיחק בלשונו (לשון נופל על לשון), וכתב על הלוח שיש לכסות את החלות בשביל שלא 'יתביישו', במקום שלא יתייבשו'.
שכבת הגיל נשוא ביקורנו, עדין אינה בשלה דיה, מבחינה דידקטית, בשביל להבחין ב'משחקי לשון' כגון אלו.
נא להעביר את המסקנות למורה הנ"ל.
בברכה
•
ככה זה נראה כשמפגינים ידע.
לתגובות 15335786304
(המודיע יום שלישי ב' בשבט תשע"ט)