אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן (ויקרא א, ב)
צדיקים נסתרים מהלכים בעולמנו זה, ומקרבים עצמם לבוראם, וגורמים להשי"ת נחת רוח גדולה, אחד מהם היה הרב י. פלאם, שנפטר בשנת תשס"ח בבני ברק. הרב פלאם היה יהודי ערירי, שעבר את כל מאורעות השואה, עלה ארצה, ונותר בודד עד סוף ימיו. כמה משמחת העובדה שיהודי זה, שהיה עשיר גדול, ידע מה לעשות עם הכסף הרב שחננו הקב"ה.
הוא לכשעצמו לא היה זקוק למאומה, עד כדי כך שאת מעט הירקות שהיה נצרך לעצמו, היה קונה בשעות אחר הצהריים, אז נמכרים הירקות שנשארו מהבוקר, במחירים מוזלים. אבל כאשר היו מגיעים להתרים אותו למוסדות תורה וצדקה, היה פותח את ידו וליבו ללא גבול, ומחלק סכומי כסף גדולים במיוחד.
אחד מראשי הישיבה שהספידוהו בהלוויה, סיפר שכאשר יסד את ישיבתו, היה זקוק באופן דחוף לתרומה של ספר תורה. הוא ניגש לרב פלאם ושאל האם הוא מוכן לתרום ספר תורה לישיבה. הרב פלאם התעניין מה הוא המחיר המשוער, וכששמע שמדובר ב- 40,000 דולר, אמר שהוא מוכן לתת מחצית ממחיר זה, "ואת המחצית השניה תיקח מתורם אחר", אמר לראש הישיבה (שהבין מתוך דבריו שבאם לא ימצא תורם נוסף, הוא יתרום את הכל).
התנאי
"והנה", מספר ראש הישיבה, "לאחר מאמצים גדולים, הצלחתי להשיג גביר נוסף, שהיה מוכן לתרום את 20,000 הדולרים הנותרים, אבל התנה את תרומתו בכך שעל מעילו של הספר יהיה רקום רק השם שלו…" ראש הישיבה לא ידע מה לעשות. הרי גם הרב פלאם תרם חצי מהספר, ואיך אפשר לכתוב רק את שמו של התורם השני.
ניגש ראש הישיבה, בלב כבד, אל הרב פלאם, ושח לו את המעשה, שהצליח להשיג תורם, הַמַתְנֶה את תרומתו כנ"ל. והרב פלאם, מנתר ממקומו, מרב שמחה והתלהבות, ובעינים יוקדות הוא אומר לראש הישיבה: "כזה תורם חיפשתי, אבל בדיוק כזה. שיכתבו רק את השם שלו על הספר. וכי אני זקוק לכבוד ולפרסום שמי על הספר תורה?!"—
כמה חיזוק יש במעשה זה! איזו עבדות ונאמנות מושלמת לבורא עולם נעוצה בוויתור מראש על כל אקט של כבוד ופרסום! הרב פלאם שעבר את כל אימי השואה, ולא שאל במהלכה שום שאלות, נותר גם לאחריה באמונתו הזכה והטהורה, ועבד את בוראו בשמחה ובדביקות רבה.
התאמץ יותר
באחד משיעוריו ציין הגר"י זילברשטיין על שאלה שהתעוררה לאור המעשה הנ"ל. תורתנו תורת אמת היא, ואיך מותר לכתוב שקר שכזה על גבי ספר התורה עצמו? הרי הגביר השני לא תרם את כל הספר, וכיצד אפשר לרקום רק את שמו על גבי המעיל?
"ונראה לי", אמר הרב, "שאפשר ליישב בדוחק, על פי מה שמביא רש"י על הפסוק (שמות ל"ז,א') "ויעש בצלאל" – 'לפי שנתן נפשו על המלאכה יותר משאר חכמים נקראת על שמו'. רש"י בא לתרץ את השאלה, כיצד זה שהתורה כתבה 'ויעש בצלאל', הרי היו עוד אנשים שעשו את המלאכה? ומתרץ, שכיון שבצלאל התאמץ יותר, לכן אפשר לכתוב את הכל על שמו.
ואם כן גם במקרה שלנו, כיון שהגביר השני התאמץ יותר, שהרי לרב פלאם בהיותו גלמוד, היתה אפשרות נוחה יותר להוציא את הכסף, ובנוסף לכך – הרי אמרו חז"ל 'אין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה', לכן אפשר לרקום על ספר התורה רק את שמו של הגביר השני" (ויעויין בחישוקי חמד).
(מתוך 'ברכי נפשי')
אשמח לדעת היכן טמון הר פלאם זצ"ל על מנת שנזכה לעלות לציונו
תוכל לנסות לפנות למערכת "ברכי נפשי" לבירור.
בתודה,
צוות האתר