שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך (ל"ב ז')
כתפיים של פוסק הדור
כח האחריות ההלכתית שנטל רבנו על עצמו אינם ניתנים לתיאור, כתפיו ההלכתיות היו רחבות מני ים ויכולותיו להכריע בנושאים שנראו על פניו כסבוכים ומורכבים הפליאו כל מי שבא במגע עמו והבין מעט בעולם ההלכה.
על מנת להבין ולו במקצת, את האחריות ההלכתית הכבדה שהיתה על כתפיו של רבנו, יעיד הסיפור הבא, אותו סיפר הרה"ג רבי משה ברנסדורפר שליט"א, אספר לכם עובדה מעניינת לה הייתי עד בעצמי. היה זה לפני מספר שנים עת הגיעה לשולחני שאלה הלכתית מסוימת ופסקתי בה כפי שנהוג לפסוק בעיה"ק ירושלים. מאחר ואחד הצדדים היה ממשפחה המקורבת לבעל ה'שבט הלוי' זצוק"ל הוא ביקש להפנות את הנושאל שולחנו של הגאון האדיר זצוק"ל על מנת לשמוע את חוות דעתו.
הסכמתי כמובן על אתר וביקשתי להצטרף יחד עם הצדדים עת מעלים הם את הענין על שולחנו. ואכן נכנסנו יחד לחדרו עת שהה למנוחה כאן בירושלים סמוך לבית מדרשו בשכונת 'גבעת משה'.
רבנו האזין לצדדים ולפתע פנה אלי בחיוך, תראו הרב ברנסדורפר, אמנם כאן בירושלים פוסקים כך, אולם מאחר ואני נמצא בבית הכנסת 'שבט הלוי' אני מרגיש כמו בביתי שבבני ברק ומבקש אני לפסוק באופן שונה וכאן ביקש הוא את "רשותי" להכריע כדעתו.
ראיתי כאן שתי נקודות מופלאות. האחת, כתפיו הרחבות ויכולתו להכריע כפי שהוא חושב שכך היא ההלכה, בניגוד לנהוג בירושלים. שנית, ענוותנותו העצומה הוא זצוק"ל, שהיה כבר מופלג בשנים ובהוראה, שהוסמך על ידי גדולי עולם ומשמש בהוראה ואף הסמיך בעצמו מאות דיינים, רבנים ומורי הוראה מבקש את "הסכמתי", רב צעיר.
דוגמא נוספת לדברים היה זה בשנותיו האחרונות ממש עת שימש כמסדר קידושין באחת מחתונות האדמו"רים כאן בירושלים. לאחר החופה התברר כי התאריך שנכתב בכתובה איננו נכון. כנראה, מרוב לחץ, טעה הכותב וכתב תאריך אחר.
ניגשתי עם הכתובה למסדר הקידושין, הלא הוא רבינו בעל ה'שבט הלוי' זצוק"ל ושאלתי כדת מה לעשות, האם לכתוב כתובה חדשה או שמא לתקן בזו הקיימת. הגאון האדיר זצוק"ל חייך לעברי אומר, כעת כולם לחוצים וטרודים. מחר בבוקר לאחר שינוחו במקצת ויירגעו מהלחץ תוכלו לכתוב כתובה חדשה. ראיתי על אתר כיצד מכניס את כל השיקולים ההלכתיים כמו גם את הפרקטיקה הנדרשת בכל תשובה שמוציא מפיו, והיאך מנווט הוא את ההלכה הצרופה בכל תשובה והוראה שמוציא מפיו.
מתוך ולא שבט הלוי בלבד
למען האמת חבל שאחד מפסקיו הכי חשובים לא מיושם
הוא פסק שאסור להתפלל בעמידה וק"ו במניין במטוס, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את הפסק הזה, זה דווקא פסק חשוב מאוד עם הרבה שכל הישר, באחד מטיסותי המטוס היה מלא עד אפס מקום, וכמובן עמי ארצות חסידים [חסיד הכוונה פרומער, פרום ראשי תיבות פיל רישעות ווייניג מיצוות] התעקשו להתפלל במניין וכמובן גם עם סליחות, התנגדתי בחריפות ואמרתי להם שכל התפילה לחלק מהפוסקים היא אפילו לא דרבנן, ויש כאן עבירות של ייהרג ואל יעבור וד"ל……………, עמי הארצות הנ"ל לא הבינו מה אני רוצה, ואמרו לי אז א היימישער ייד זאל שטערן די דאווענען, אמרתי להם שהגר"ש ווזנר פסק שאסור להתפלל כך, עמי הארצות ענו לי הוא בסך הכל אחרון ופה יש דיין שכן מתיר, לך תתווכח עם עמי ארצות חסידים שאסור לגור בשכונתם