עו"ד רוני פאלוך
בימי החופשה שוהים נהגים בעלי משפחות בכביש יותר מבימי העבודה השגרתיים. ב"ה, עם מס' נפשות רב יותר בלעה"ר, נסיעה זו מייצרת התמודדויות שאינן מתרחשות בימי עבודה רגילים, הן מכוח שהיית יתר בני המשפחה ברכב בלעה"ר בכל הגילאים והן מצד הסחת הדעת של הנוכחים הצעירים ברכב.
לשם כך כינסנו מספר הארות והנחיות אשר מומלץ לנהג לשנן אותן היטב דווקא בימים אלו.
הסעת נוסעים מעל המותר
זו העבירה הראשונה בה נכשלים נהגים בימי בין הזמנים. אין הרבה דברי חכמה לומר בענין זה. בשונה מרוב העבירות האחרות, עבירה זאת אינה ניתנת להכחשה, אולם, בהקשר לכך:
כל נוסע חגור בפני עצמו
אחת ולתמיד: אין כל כיסוי חוקי לכך שחוגרים יותר מנוסע אחד בחגורה. בין אם מדובר בילד, בין אם מדובר במבוגר – חגורה לכל נוסע היא חובה. שנית, גם אם איכשהו פרקליט טוב יוציא אתכם מהדו"ח המשטרתי, תמיד אתם חשופים לבעיה כלכלית אם ח"ו יארע נזק ותתבעו את הביטוח. חברת הביטוח תעשה כל שביכולתה להתנער מאחריות בענין, הואיל והסעתם נוסעים מעל המותר.
אל תמהרו להודות
בהקשר לנושא קודם, וכן בקשר לכל עבירת חוק או תנועה: לא אחת אני נתקל בנהג בעל פרץ אזרחות טובה. נהגים נעצרים בכביש ע"י שוטר, לעיתים כי עברו על החוק, ולעיתים כי השוטר החליט לעכב אותם מסיבות השמורות עמו.
כך זה נראה: השוטר ניגש לנהג: "אתה יודע מדוע עצרתי אותך?", התשובה הנכונה היא: "כבוד השוטר, תפעל ע"פ ההנחיות וע"פ מה שהחוק מחייב". זהו, בסגנון זה, אף לא מלה נוספת. אח"כ השוטר ניגש – לא תמיד – ושואל: "מהי תגובתך".
לעיתים הכחשה גורמת לשוטר לכתוב את הדו"ח בצורה איכותית יותר. הכי חשוב – אין כל חובה חוקית להודות. איני מדיח חלילה לשקר ואף אסור לשקר, אולם אין כל צורך להודות או לנדב מידע לא נדרש. בהמשך, בכל התמודדות שתהיה או לא, עצם ההודיה מהווה בעיה.
לסיכום: נתפסת, אתה לא חייב להודות, ללא קשר אם עברת את העבירה או לא.
חיוניות השימוש במצלמת דרך
ב"ה בלא תיק אחד ולא שניים יצא לנו לזכות נאשם או לגרום להקלת סעיף אישום. מדובר בהיערכות מראש בדמות התקנת מצלמת דרך. המקרה המהדהד בראשי הינו תיק של אי מתן זכות קדימה, כשעל פניו לנאשם לא היה כל זיכוי, אולם בשימוש נכון בהסרטה, תוקן הסעיף באופן משמעותי. ועוד אין ספור דוגמאות.
במקרים רבים אנו נתקלים בקושי ראייתי והוכחתי לזיכוי או הפחתת ענישה של נאשמים.
הדבר הנכון הנחזה לפשוט, הוא להתקין ברכב מצלמת דרך. מצלמה זו עולה סכום זניח יחסית, אולם כמות כאב הראש שהיא עשויה להפחית שוה אף יותר מכך. לתשומת לב, במידה והנהג סבור כי ההסרטה אינה מטיבה עמו – אין כל חובה להשתמש בה.
ילד מקיא, עצירה בשולי הדרך
מומלץ להשקיע 60 שניות בקריאת החוק היבש אודות מקרה זה: "הנוהג רכב בדרך שאיננה עירונית … לא יעצור את רכבו, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד על הכביש או על שולי הדרך בין בהשגחה ובין שלא בהשגחה. הוראות אלו לא יחולו על העלאת נוסעים או הורדתם בשולי הדרך; פעולות חילוץ נפגעים או רכב שיצא מכלל פעולה".
בנוסף:" לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד באופן שיש בו כדי להפריע או לעכב את התנועה". וכן: "לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד, כולו או חלק ממנו, באחד המקומות המנויים להלן, אלא לשם מניעת תאונה או לשם מילוי אחרי הוראה מהוראות תקנות אלה או אם סומן בתמרור אחרת; ואלה המקומות , בצד שמאל של הדרך אלא אם הכביש הוא חד-סטרי, או בניגוד לכיוון הנסיעה; לענין תקנת משנה זו לא יראו ככביש חד-סטרי כביש שהוא חלק מדרך המחולקת על ידי שטח הפרדה".
כלומר, לא ממש ברור ביחס לשולי הדרך. מחד, למעט במקרים מאוד חריגים, אסור לעמוד בשולי הדרך. מאידך, ישנם מקרים ששולי הדרך נוצרו עבורם.
הפסיקה עד היום לא היתה נחרצת ביחס לכך אלא התחשבה ב"מכלול הנסיבות של המקרה". קרי, ברי הוא כי יינתן משקל לסיבה שבעטיה נעצר הנהג. אולם, גם אם ינתן משקל, ימשיכו וידונו איך נעמד מבחינה בטיחותית.
תאמרו, בדיוק בשביל זה נועדו השוליים – שיוכלו לעצור עליהם. אז זהו, שממש לא. "מבחינה חוקית" "אסור לכלי רכב כלשהו לשהות על שולי הדרך ולו לזמן קצר ביותר. רכב אמור לנסוע על הכביש. העצירה בשוליים אסורה".
מתי מותר לעצור בשוליים? תתפלאו אבל החוק מונה מספר סיטואציות מצומצמות ביותר שבהן מותר לחנות בשוליים, וגם אז הדבר מותנה בכמה וכמה סייגים.
"העצירה מותרת במקרים בודדים כמו כאשר רכב המשמש ללימוד נהיגה ובו תלמיד ומורה, והמורה מורה לתלמיד לסטות לשול הדרך, אך לא להישאר שם. הוא הדבר אם נגרם קלקול ברכב תוך כדי נסיעתו, כשהכוונה לקלקול המעכב את המשך הנסיעה (אם הדיסק לא עובד, למשל, לא מדובר בקלקול), אזי מותר לתקנו במקום שאירע הקלקול (כמובן אם אפשר על השול ובצורה שלא תחרוג מהשול) וגם אז בתנאי שלא תגרום למטרד או אי נוחות לעוברי הדרך, וגם זה רק למשך הזמן הדרוש לתיקון, ובשום אופן לא למשך יותר מ-24 שעות".
אבל גם אם אירעה תקלה והזמנתם 'שגריר', אין זה אומר שאתם יכולים לעלות על מונית ולנסוע הביתה. "הנהג אמור להיות מודע לכך שהרכב מהווה סיכון, ולכן חייב הנהג לנקוט בכל אמצעי הזהירות המוגדרים כפי שלמדתם בתיאוריה, במטרה להזהיר את יתר המשתמשים בדרך, ביניהם, אורות אזהרה, משולש אזהרה וכדומה".
אז מה, לשם מה נועדו השוליים אם לא כדי שנוכל לעצור בהם? מסתבר שאם חשבנו כמו נהגים רבים שכאשר הם מחליטים לנוח לרגע, אם הם מבקשים לקיים שיחת טלפון חשובה ברוגע למשל, הם גולשים מהכביש ונעמדים על השוליים, הרי שזו טעות.
גם לגבי מה שמוגדר כ'מקרי חירום אנושיים', ילד שחש פתאום צורך להקיא, למשל, כשלא מדובר בסכנת נפשות אך מצד שני הם לא מאפשרים לנהג לנסוע בבטחה, על הנהג לעשות הכל בצד הבטיחותי, כלומר להפעיל אורות מהבהבים ולחנות כמה שיותר בצד, לכמה שפחות זמן (הכי טוב הוא להמשיך ולנסוע עד למקום שבו אין גדרות בטיחות בצד, ואז לנסות להתרחק מהכביש כמה שאפשר). בכל מקרה, אם חלילה תתרחש תאונה, התביעה או ביהמ"ש יביאו נסיבות אלו במכלול השיקולים.
בכל מקרה להקפיד שבמידה שיש תקלה ברכב המאפשרת תנועה, גם אם איטית, יש להמשיך ולנסוע באיטיות תוך הפעלת ארבעת המהבהבים עד למקום הבטוח הקרוב ביותר ושם לעצור. במקרה שהמכונית איננה מסוגלת לנוע בכוחות עצמה, יש ללבוש אפוד זוהר, להעמיד משולש אזהרה כמה עשרות מטרים לפני המכונית, לצאת מהרכב ולעבור את גדר ההפרדה. רק לאחר שנמצאים במקום בטוח, כשגדר ההפרדה משמשת כמגן מפני התנועה בכביש, יש להתקשר ולהזעיק סיוע. מה שחשוב לזכור, לסיכום, הוא שהכביש הוא מסוכן, אך לא רק הכביש, גם השוליים יכולים להיות מסוכנים ואפילו מאוד.
אכיפה חדשה באמצעות אופנוע משטרה
לאחרונה התבשרנו כי המשטרה החלה לאכוף מהירות באמצעות מכשיר דבורה המותקן ע"ג אופנוע משטרתי.
אם עד היום נזהרתם מניידות, גלויות וסמויות, שימו לב: קיימת אכיפה גם באמצעות מערכת דבורה על אופנוע. קולט 360 מעלות 1.5 קילומטר.
כניסה לצומת לא פנוי
אבל יצאתי כשהרמזור היה ירוק, אבל לא יצאתי באדום, אבל רכב נתקע שם… לא אחת אני נתקל בכאלו תלונות מפי נהגים שזכו לדו"ח לא ממש מחמיא מהמשטרה בגין הפרעה לתנועה או שהייה בצומת לא פנוי.
מירב הדוחו"ת מוגשים במקרים שרכבים חוסמים נתיבי תנועה בצומת מרומזר. אכן הנהגים נכנסים לצומת בירוק, אולם עובדה זו כשלעצמה אינה מספיקה. צריך גם לוודא שניתן להתפנות מהצומת מיידית. אחרת, במידה והרכב השוהה בצומת כנתיב אחר מקבל אור ירוק, ובשל כך נמנע מהנתיב האחר זרימה חופשית של תנועה, הנהג השוהה בצומת עלול לקבל דו"ח.
כלל ברזל: כמשקל הפתגם, אל תעלה על טרמפ אם אתה לא יודע איך תרד ממנו – כך לא נכנסים לצומת מבלי שיודעים איך מתפנים ממנו.
צומת הוא מפגש של כביש או דרך שנוצר בו קשר, כאשר כל עוד התנועה זורמת בשני נתיבים נפרדים ללא הפרעה אין כל בעיה.
הבעיה מתחילה במקומות שבהם משתלבים לאותו כביש צמתים נוספים ונהגים נוספים המנסים להשתלב בתנועה ובכך נותר סיכון פוטנציאלי בכביש.
וזאת בעיקר בשל תפקידו של צומת הדרכים, המפר כביכול את סדר הדברים, כאשר שאיפת הצמתים מלכתחילה היתה השתלבות של מס' רכבים באותם הצמתים. תקנות התעבורה מסדירות את הכללים ואת אופן התנהגות הנהגים בכניסה לצומת. כניסה לצומת תתבצע רק אם ניתן לעבור בו ללא כל הפרעה וללא כל עיכוב מיותר. כניסה לצומת אמורה להיעשות בבטחה תוך ההבנה כי יש לפנות את הצומת במהירות הרבה ביותר. ישנם צמתים המוסדרים ע"י רמזורים, תמרורים שונים וכיכרות.
במקרה של צומת ללא רמזורים או הסדרי תנועה אחרים שיסדירו את זרם התנועה במקום, הנהגים אמורים להתנהג רק על פי כלל אחד: לתת זכות קדימה לנהגים החולפים בדרכם, וזכות זו מקבלים ולא לוקחים. בעת מתן זכות קדימה חובתו של הנהג החוצה היא לא לגרום לשינוי במהירות ובכיוון הנהג האחר.
יש לזכור כי בצומת דרכים בו לא קיים קו עצירה על הנהג לעצור בקו הצומת, במקום המאפשר לו לראות את התנועה, ולהחליט כיצד לנהוג בצורה הזהירה ביותר.
במרבית המקרים, גם בעת ציות של הנהג לתמרור העצור, לעיתים אפיונו של הצומת ועומס התנועה מאלצים את הנהגים לבצע השתלבות עם הכביש הראשי בצורה פזיזה ולא בבטחה.
סוף דבר, בטרם נכנסים לצומת חובה לוודא כי היציאה ממנו פנויה.
עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב'לויתן פאלוך עורכי דין ' העוסק בתחום התעבורה, דוחות תנועה, מהירות מופרזת, כתבי אישום תאונת דרכים, ניקוד משרד הרישוי. הדרכה בהתכתבות: [email protected]. אין באמור משום יעוץ משפטי. מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.
אתר דרשו
הרה"ג ר' יוסף בייניש שליט"א ביקש ממני לכתוב כך "נפל לידי מידע על האתר שלכם ובאמת איזה אתר נפלא מלא וגדוש בתוכן תורני שלראותו זה רווח ולא לראותו זה פשוט הפסד רוחני וגשמי… תמשיכו כך ועלו והצליחו."
עצירה קצרה בתחנת אוטובוס
האם מותר לפי החוק לעצור עצירה קצרה, למשל בכדי להכניס יעד בוויז, בתחנת אוטובוס. כמובן מבלי לרדת מן הרכב?
למרבה הצער מעולם לא ראיתי שנתנו דוח על סתימת צומת וזה קורה למול עיני כל יום
אני חוזר בגהה ובכל פעם שיש פקק (ויש הרבה מאד) אני מנסה להיכנס ימינה לבני ברק ואז מגיעים המכוניות מפתח תקוה ונכנסות בירוק שלהם וחוסמות לי את הצומת, ועד שהן נוסועת נהיה לי אדום ושוק להם ירוק ושוב נכנסות המכוניות הבאות ונהיה חסום
הפתרון הוא להיכנס באדום שרק אז הצומת מתפנה וכך עושים הרבה נהגים כולל שוטרים שנקלעו לפקק
הרעיון נכון מאד אבל...
קצת בהומור:
כך זה נראה: השוטר ניגש לנהג: "אתה יודע מדוע עצרתי אותך?", התשובה הנכונה היא: "כבוד השוטר, תפעל ע"פ ההנחיות וע"פ מה שהחוק מחייב". אף לא מלה נוספת.
השוטר מתעצבן ורץ לכתוב את הדוח הכי מחמיר שהוא יכול.
בקיצור – לפעמים שיחה לבבית עם השוטר, והודאה כנה בעבירה, ובקשת מחילה – יכולה לעזור ולגרום לשוטר לוותר על הדוח (ובדידי הווי עובדא לא פעם ולא פעמיים) בעוד שהתנהלות משפטית מעין זו שמציע העו"ד המלומד, עלולה להביא לתוצאה שתוארה פעם ע"י סטיריקן כאזרח שבא למשטרה לקחת את העט שנאבד לו אך העו"ד משכנע אותו לפעול בצורה משפטית ובסופו של דבר הוא מוצא את עצמו עצור בתחנה…