הרה"ח ר' אהרן כהן
התגובות הרבות על השיחות עם נבחני תכנית 'קניין ש"ס' יחד עם לומדי ה'דף היומי' המשתתפים במבחנים החודשיים, לא מפסיקים לזרום. מכל עבר מגיעים עדויות נלהבות על החיזוק הרב להתקדם בלימוד וידיעת התורה בהצטרפות למסגרות מבחנים מדרבנים, אחר שרואים וקולטים שזה לא בשמים והרבה אנשים בדורנו עושים את זה ובהצלחה מרובה. כל זה בשילוב העצות והרעיונות הנשמעים מפי בעלי המעשה החכמים מניסיון מדרבנים במאוד להתקדם ולעשות למעשה.
לקראת חג הפסח – ולמען תספר, פנינו לשיחה עם הרה"ג שלמה בינעט שליט"א דומ"צ בק"ק בעלזא בירושלים ומח"ס חשובים. כאחד שזכה להתקדם במסגרת מבחר התכניות הקיימות ב'דרשו' רצינו לשמוע ממנו ומפרי ניסיונו העשיר.
מעניין לציין, דבר שנראה כבר לעינינו בהרבה שיחות עם הנבחנים החשובים. בתחילה הם מנסים להתחמק, אולי תשוחח עם שאר נבחנים וכדומה. ברגע שהוצאנו מפינו מילת הקסם 'דרשו', נפתחו השערים. כבר שבע עשרה שנים שאני מתקדם בחיי בזכות 'דרשו'. מתבטא הרב בינעט ברגש ומסביר את 'חובתו' לשתף את הציבור בנוסף לעצם הזכות שאולי השיחה הזאת תגרום ליהודי אחד להתקדם ולהצטרף למסגרת לימודית מדרבנת.
- איך הכל התחיל?
הגעתי לגור בארץ ישראל ממקום הולדתי ומגורי מונטריאול שבקנדה עם שאיפות גדולות לזכות לקנות תורת ארץ ישראל. מתחיל הוא במתק לשונו הידוע. די מהר הבחנתי שאכן ברוך השם יש הרבה כוללים ובתי תלמוד לתפארת, מלאה הארץ דיעה את ה'. אך הרגשתי שבנושא ידיעת התורה אין כל כך הכרה ומודעות כמו שיש לעצם עניין לימוד התורה.
בקידושין ל. אמרו חכמינו זיכרונם לברכה. ממשיך הוא בשטף; ושננתם שיהו דברי תורה מחודדים בפיך שאם ישאל לך אדם דבר אל תגמגם ותאמר לו אלא אמור לו מיד. כן מגלים לנו חז"ל בעירובין נד. שהשמחה שאמורים לקבל מלימוד התורה, היינו כשיודעים וזוכרים מה שלומדים, וכמו שאמרו שם; שמחה לאיש במענה פיו ודבר בעתו מה טוב אימתי שמחה לאיש בזמן שמענה בפיו.
בכלל, מבקש הוא לציין. החביבות לחזרה וידיעת התורה זכיתי לקבל מאת מו"ר הפאפא רב זצ"ל [ה"ה הגאון רבי יעקב יצחק ניימאן זצ"ל שהיה רב בעיר פאפא לאחר השואה, ומשם נהיה לרב הקהילה החרדית במלבורן אוסטרליה, ואחר כיהן כרב קהילת בעלזא במונטריאול למשך למעלה מיובל שנים, והי' נקרא בפי כל "פאפא רב"] במקום מגורי במונטריאול.
זכורני פעם לפני נסיעה לארץ ישראל לשהות בימים הנוראים בצל כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א העביר לנו שיעור באיסור ללמוד נגד שערות מגולים ובשאר הבעיות שישנם בשעת הטיסות הארוכות במטוס. אחר השיעור שוחחנו איתו כמה אברכים ושאלנו אותו; מה לעשות בדרך כה ארוכה מקנדה הרחוקה עד לארץ ישראל באם אסור ללמוד כנגד שערות וכדומה. מפעים היה לשמוע את התשובה שנענתה במסיח לפי תומו; מה הבעיה? לפני הנסיעה חוזרים היטב היטב דף גמרא בעל פה, ובמשך הנסיעה חוזרים על זה בעצימת עיניים והפיכת פנים…
הוא בעצמו היה דוגמא חיה לכך. ממשיך הוא לתאר את דמות הפאפא-רב זצ"ל. כל העת היה שקוע בלימוד וחזרה שוב ושוב. אף בימי זקנותו למד בחיות ובהתלהבות כאילו לומד את הדף בפעם הראשונה. לעתים כשלמד בביתו ולא הבין משהו, בגודל אהבתו לתורה ירד מיד מביתו לעבר הכולל שהיה מתחת לביתו, וניגש לאברכים צעירים לשמוע מהם איך הם הבינו את הפשט ברש"י או את התירוץ בתוספות וכדומה. בכלל, בכל פעם שעלינו לביתו לשאול משהו וכדומה תמיד מצאנו אותו עומד אצל הסטנדר כמו בחור צעיר עם גמרא ולומד בקול ובחשק והתלהבות.
במתק לשונו ובנועם הליכותיו הפיח בנו אהבת תורה ויראת שמים במידה גדושה. בכל תחילת זמן הוא הגיע לדבר אלינו איך לנצל את הזמן לתורה. אחת מאמירותיו בכל תחילת הזמן זכור לי היטב, וכך היה אומר: אם הסדר מתחיל בשעה 9:30 בבוקר, הרי קיימא לן 'אי אפשר לצמצם', ואם כן לא שייך להגיע ללימוד ולהתחיל את הלימוד בשעה 9:30 בדיוק, ואם כן בעל כרחו או שתתחיל מאוחר מן הזמן או שתתחיל מוקדם. מי רוצה להתחיל במאוחר ולהפסיד בכל יום דקות יקרות מלימוד התורה הק'?, ואם כן בוודאי חייבים להגיע כמה דקות לפני הזמן…
בכל אופן. חוזר הוא לעניינינו. תקופה מסוימת הפריע לי העניין, עד שבסייעתא דשמיא בדיוק באותה התקופה יצאה פרסומת מארגון חדש בשם "דרשו" שעם תחילת לימוד מסכת חולין במסגרת ה'דף היומי' אפשר להיבחן על הלימוד. ראיתי בזה ממש סייעתא דשמיא. קולו נלהב והוא ממשיך. אף שעד אז למדתי בתכנית אחרת ולא לפי סדר דף היומי, ראיתי לנכון להשקיע יותר בלימוד זה כדי שאכן אוכל להיבחן על הלימוד. ברוך השם די-מהר מצאתי חברותא כלבבי שהסכים והתלהב על הרעיון. כך בעצם זכיתי להתחיל להיבחן במסגרת דרשו.
- איך זה היה להתחיל להבחן? שואלים אנו. הרי בזה הרבה נעצרים מחמת חששם ורתיעתם מהמבחנים.
אפשר להבין את הרתיעה. זה אפילו טבעי קצת. מפתיע הוא אותנו. אך את זה יכול להעיד כל מי שנכנס למסגרת מבחנים. את המתיקות שמרגישים לאחר כל מבחן, אין לשער ואין לתאר. ממש כפשוטו.
אני זוכר, חוזר הוא בנוסטלגיות לימים שעברו. ישבנו בבית המדרש אחר כל מבחן ועברנו ביחד שאלה אחרי שאלה מ'דף השאלות' שהיה אפשר לקחת בסוף המבחן. זה היה חזרה מיוחדת בנוסף לכל החזרות עד המבחן. ובכלל, משתף הוא בלהט, השמחה שיש כשמרגישים שהתורה נשארת אצלנו וזה לא נעלם ונאבד חס ושלום, זה משהו שכל מי שזוכה ועובר את זה, יודע ומבין על מה מדובר.
- מה היה סדר הלימוד והחזרות?
למדנו בסדר ה'דף היומי' כאמור. בכל יום למדנו הדף החדש, ואחר חוזרים על הדף של אתמול, בסוף השבוע חוזרים שוב על כל הדפים של השבוע, כשבסוף החודש לפני המבחן חוזרים על כל החומר החודשי.
בהמשך הודיעו על פתיחת המסלול המיוחד 'קניין ש"ס' לחזור ולהבחן על כל הש"ס, דבר שברוך השם אכן הביא לי להוסיף ולהרבות עוד ועוד בחזרות עד שזכינו לסיים ולהבחן על הש"ס במסגרת מיוחדת זו.
- איך מתכוננים למבחן של יותר מאלפיים דף יחד עם המשך סדרי הכולל?
אם יש את השאיפה כנגד העיניים, אין נרתעים משום קושי, יעיד על כך יותר ממאה עדים כל המגביות הנערכות לאחרונה במסגרות המגביות הדיגיטליות. מציבים יעד ברור, וכל השאיפה מתמקדת אך ורק להגיע ליעד, ואז כפי שנראה במציאות, די-בקלות עוברים ומתגברים על המכשולות ועל הקשיים שבדרך, כיוון שלנגד עינו מונח היעד אליו אנו רוצים להגיע. כך שמה שצריכים. מסיים הוא בפסקנות. זה לקבוע בנפשנו יעד חזק, שגם אני עומד להיות אחד שנבחן על כל הש"ס, גם אני הולך להבחן על כל הלכות בשר וחלב וכדומה. ובאמת, משלים הוא בחיוך. הרי כבר הקב"ה בעצמו מעיד; כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו…
- מתי הצטרפתם לתכנית 'קנין הלכה'?
בדיוק למדנו אז בכולל הלכות בשר בחלב ואז הודיעו על פתיחת מסלול 'קנין הלכה'. ראיתי בזה ממש המשך של סייעתא דשמיא לרכוש ולקנות את לימוד ההלכה, ועל כן הצטרפתי גם למסלול זה ואכן ברוך השם זכיתי דרך ההצטרפות לתכנית לקנות את 'יורה דעה חלק א" בהמשך כשראיתי כי טוב, המשכתי עם התכנית ללימוד חלק ב' ואחר אף הלכות שבת.
- איזה מעלות תוכלו לציין בעניין הלימוד עם מסגרת מחייבת?
אין כח מדרבן יותר ממבחן. קובע הוא בנחרצות. כאשר לומדים לבד, אף שיודעים ורוצים לחזור ולדעת את הלימוד, הרי היצר הרע תמיד יצליח להביא לנו אלף ואחד סיבות למה לא עכשיו. כה שהוא עומד בדרך ופשוט מפריע לחזור על הלימוד. רק מתחילים לחשוב על תכנית לחזרה, צצים ועולים המחשבות להתקדם קודם בלימוד דברים חדשים, או אפילו להתפלפל בישנים, אבל לחזור ולשנן את החומר שוב ושוב, זה נדחה ונדחה.
היצר-הרע לא עושה זאת סתם. מטעים הוא כחכם מניסיון. מי כמוהו יודע, ששם יוכרע האם נצליח או לא. ברגע שאברך זוכה וחוזר על לימודיו כראוי ומגיע ל'אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו' כשהוא מרגיש בעצמו את השמחה והסיפוק של ידיעת התורה, הרי שום דבר לא יפריע לו להמשך הצלחתו בתורה. לכך. חוזר הוא ומדגיש. חשוב ונחוץ עד למאוד לכל אחד המעוניין להתקדם ולהצליח, לקחת על עצמו 'עול חיצוני של מבחנים' שהוכח כבר באלפי עדים שזה מביא להצלחה אדירה בהתקדמות בלימוד וידיעת תורתנו הקדושה.
- האם יש לכם עצה איך האדם יתחבר ללימוד והתורה יבלע בדמו כמו שאמרו חז"ל?
בראש וראשונה ללמוד כל דבר היטב היטב ולנסות להגיע לנקודת ההלכה שכתוב פה. ואח"כ לחזור על זה הרבה, עד שמגיעים למצב של שמחה לאיש במענה פיו. עצה נוספת שאני מרגיש שסייע לי במאוד, הוא להשקיע בכתיבת הלימוד וסיכומה. גם בזה מוסיף הוא בחן. ראוי וכדאי למצוא איזה סיבה או 'מחייב' כגון כתיבת ספר או חיבור בעניין זה וכדומה.
- ידועים מבחר ספריכם במיוחד "הלכה למשה" שנלמד כיום הרבה בתתי"ם ובבתי חינוך לבנות, כל זה קשור לעניין זה? מופתעים אנו מהרעיון.
כן. עונה לנו בקצרה, כשהוא מרחיב; הרי כאמור, כל כניסתי לעולם ההלכה ברצינות ובעקביות הייתה לאחר שהתחילו את מסלול קנין הלכה של דרשו, וב"ה זכיתי להיכנס לזה. וכ'מחייב' לעצמי התחלתי לכתוב את קיצורי הלכה למעשה בכמה מקצועות התורה. בכל מקצוע שלמדתי ניסיתי לכתוב ספר, כי ראיתי שזה מחייב אותי ללמוד היטב ולחזור הרבה על הלימוד.
כה, כשלמדנו הלכות טהרה כתבתי את ספרו של מו"ר רבי יעקב יצחק ניימאן זצ"ל "אגורה באהלך", בהמשך כשלמדנו הלכות בשר בחלב והלכות תערובות כתבתי את שיעוריו של מו"ר הג"ר חיים דוד שובקס שליט"א "מגד חדש". וכאשר חזרתי שוב על הלכת שבת כתבתי את הספר "הלכה למשה" על הלכות שבת, שאכן בסייעתא דשמיא מיוחדת זה נכנס אצל הרבה חדרים ובתי ספר לבנות, והעיקר שיש לרבים תועלת גדולה מזה לדעת בכל שבת ושבת את המעשה אשר יעשון.
- לסיום, מבקש הרב בינעט להוסיף;
בנוסף להכרת הטוב האישית, מרגיש אני חובה לציין שבזכות המבחנים של דרשו, זכינו וכיום ישנו כבר בקהילתנו הק' ארגון 'עמלים' בו בסיום כל 'זמן', מאות אברכי כוללים לצד בעלי בתים-קובעי עתים לתורה עומדים בכור המבחן על לימודם מהחצי שנה האחרונה לצד חזרות על הלימודים הישנים. כשכל אחד נבחן על לימודיו הוא; גמ"ר, גפ"ת, הלכה.
נוסיף ונציין. מבקש הרב בינעט להבליט. כאשר פתחנו את הארגון ישבנו עם הנהלת 'דרשו' לעצה ותושייה לשמוע מפרי ניסיונם העשיר, ופשוט היה מדהים לראות בכל העת שכל מטרתם אחד ויחידה; להגדיל תורה ולהאדירה ולהוסיף תלמידי חכמים בכלל ישראל כרצונו יתברך שמו.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]