הרה"ח ר' אהרן כהן
לפני חצי שנה לא העלה בדעתו הרב י. מ. מחשובי אברכי הכולל דחסידי בעלזא בניו יורק, שהוא ייבחן על לימוד ה'דף היומי' במבחן על 30 דף כל חודש!
איך הכל התחיל?
"לפני יותר משש שנים, עם ההתחלה הנלהבת של רבבות אלפי ישראל במחזור החדש של לימוד ה'דף היומי', זכיתי והצטרפתי ללימוד בקביעות. מעבר לשעות בהן אני זוכה להגות בתורה בין כותלי הכולל, שמרתי בעקביות בלי פשרות על הלימוד היומי בלי ויתור ותירוץ, עד שברוך ה' זה נעשה אצלי כחלק מסדר היום. כל יום מתפללים שלש תפילות ביום, וכך כל יום לומדים לפחות את הדף, בימים הרגילים כמו בימים העמוסים של ערב פסח וכדומה".
במבחנים לא השתתפת?
"לא. בחודשים האחרונים התוודעתי וקראתי את הראיונות המחכימים והמפעימים עם נבחני תכנית 'קניין ש"ס' החשובים, כשיחד עם זה פתאום התחלתי לקלוט ולהבחין בעוד ועוד חברים מהקהילה המתקדמים בלימוד וידיעת התורה. כל אחד בדרכו הוא; זה נבחן על ה'דף היומי' וכמה אפילו נבחנים ב'קניין ש"ס'… בהמשך הכרתי עוד חברים הנבחנים בתכניות שונות הקיימות אצלנו בבעלזא כמו 'אהבת תורה' וכדומה. תחושת ההחמצה שעלתה בליבי לא נתנה לי מנוח ואז הגעתי למסקנה: לא עוד! אני מתחיל להבחן על ה'דף היומי'".
מתי זה קרה?
"זה אחד מהנסים שאירעו לי". חיוכו המאושר 'נשמע' גם דרך הטלפון החוצה ימים ויבשות. "החלטתי יום אחד: נגמרו המשחקים. אני לא מחכה לכלום. לא למחזור הבא, לא למסכת חדשה, ואפילו לא לחודש הבא. באותו חודש כבר ניגשתי למבחן. ידעתי מראש שלא אצליח לגמרי במבחן, כי התכוננתי רק לעשרים דף מתוך שלושים. אך למעשה, רק כך יכולים באמת לתפוס את הכיוון והסדר של המבחנים.
"בהמשך, סיימו את מסכת מנחות והתחלנו את מסכת חולין, כשברוך השם, כיום, אחר כמה חודשי השתתפות במבחנים אני מרגיש שנכנסתי כבר די טוב לעניין, הלימוד נעשה ביתר בהירות, וכן גם במבחנים אני שולט יותר טוב בחומר, וממילא גם ההצלחה…"
מהו סדר הלימוד והחזרות?
"לא נראה לי שאני יכול לענות על השאלה", הוא מצטנע ומתחמק. "לאלו הזוכים ונבחנים בתכנית 'קניין ש"ס' יש עבר עשיר וניסיון של עשרות-עשרות מבחנים ואלפי דפים המעידים יותר מהכל, שדרכם מוכחת ומצליחה. אני די חדש על הכביש, בקושי יצאתי לדרך, כך שאני בהחלט בודק את עצמי כל הזמן ומנסה בכל תקופה את סדר הלימוד והחזרות, בניסיון לראות מהי הדרך והתכנית הכי טובה והאידאלית בשבילי.
"בכל אופן, בעיקרון בכל יום אני לומד ארבע פעמים את החומר, פעמיים לאט ובבהירות ועוד פעמיים במהירות. כשהסדר הוא כך: לפני תפילת שחרית יש לי חברותא ללימוד הדף ברוגע ובהבנה, כשבערב לפני, אנו עוברים במהירות כעשרים דקות על הדף כהכנה למחר. כך כשאנו מתחילים בלימוד הקבוע, יש לנו כבר את הרקע הנדרש, מהי הסוגיא ולהיכן חותרת הגמרא, כשכל הלימוד נעשה ברמה הרבה יותר גבוהה ומובנת. בהמשך, אני עובר שוב על הדף ברוגע וביישוב הדעת, ובערב אני מגיע לחברותא הוותיק ואיתו אני לומד כרגיל את ה'דף היומי' כבשנים הקודמות במהירות יחסית.
"בנוסף, אחד מהדברים המקשים על הרבה לומדים הוא, שמטבע הדברים צצות ומתעוררות הערות ואי-הבנות במהלך הלימוד, דבר שעוצר את השטף וההתקדמות. לכך כל הערה או שאלה הצריכה להבנה אני רושם מיד ב'מחברת'. כך גם, אף כשהצלחתי להגיע לתירוץ מקובל, אני מעלה את זה על גבי הכתב באופן מובן בקיצור. כך בחזרות כשרוצים להיזכר מה היה קשה או מה היה התירוץ, הכל מונח לפנינו".
וזה מספיק למבחן החודשי על כל החומר?
"קודם כל" – הוא מפתיע אותנו – "זה לא מופרך. בלימוד טוב של ארבע פעמים יחד עם הבנה ברורה בגמרא, אפשר לגשת למבחן המסכם על החומר החודשי, המועיל לסכם ולרענן שוב את כל החומר, אף שאולי הציון לא יהיה כל כך מרשים.
"בכל מקרה", הוא מציין, "כפי שהקדמתי, עניין החזרות וההכנות למבחן עדיין לא סגור אצלי, ואני בודק כל הזמן איך אני מצליח יותר. אך מה שאני כבר עושה כמה חודשים הוא, שלפני המבחן החודשי, אני משקיע במשך יומיים, ופעמים אפילו הצלחתי ביום אחד, לעבור שוב על כל החומר החודשי.
"כמו כן, אני מחפש דרכים לסכם כמה שיותר את הלימוד. למשל" – הוא מציין רעיון בו הבחין בדרך-אגב אצל לומד אחר – "בסוגיות מורכבות של כמה וכמה שיטות ואופנים, אני פותח גמרא 'ארטסקרול' ('שוטנשטיין') וכדומה, שם יש טבלאות לסיכום הסוגיא. אני מעתיק את מבנה הטבלה ויושב וממלא את הטבלה כפי הנראה לעיני, ורק לאחר מכן בודק האם סיכמתי טוב. רעיון זה מסייע לי לסכם את הסוגיא באופן ברור ומתומצת", הוא איננו מסתיר את התלהבותו.
"בנוסף", הוא מתוודה, "אין מה לומר: אכן בחודשים האחרונים, הרבה זמנים באמצע השבוע או בימי ששי ושבת שהיו בלתי מנוצלים, נוספו אצלי קודש ללימוד וחזרות, כשאני מרגיש שנכנסתי וקיבלתי עול תורה כפשוטו. ללמוד ולדעת".
מה תענה למי שיתעניין אצלך על ההצטרפות לתכניות הלימודים והמבחנים?
"ראשית כל, חשוב לי להדגיש ולהבליט: אפילו מי שאין ביכולתו להבחן על הלימוד, כדאי לו מאוד להצטרף ללימוד יומי קבוע. אין כמו הצטרפות למסגרת לימודית קבועה. אפילו חבריי הזוכים כמוני לישב באוהלה של תורה במשך היום, גם הם ירוויחו הרבה מהצטרפות לתכנית שכזו. מאז שהצטרפתי ללימוד ה'דף היומי', קיבלתי עוד חיבור פנימי ואמיתי לתורה הק'. וזאת מהסיבה הפשוטה שכיום, יהיה זה איזה יום שיהיה – ערב יום כיפור או ערב פסח עם ההכנות לחג – אין מצב שאדלג את הלימוד היומי.
"אני נזכר עכשיו", הוא נשמע מתלהב, "היה זה צהרי יו"ט ראשון של פסח, כשכאן בחוץ לארץ מחכה לקראתנו עוד ליל שימורים בעריכת 'ליל הסדר' השני. בית המדרש היה מלא בלומדי הדף, שהקריבו מעצמם ובאו לבית המדרש לשמור על קביעותם בתורה!"
הוא מוסיף ומספר: "רק לאחרונה קלטתי את הכדאיות שבלימוד ה'דף היומי' אפילו כשאי אפשר לחזור ולהבחן עליו. לאחרונה עברתי תקופה בה אחד מהמשפחה חלה והייתי מאוד עסוק בנסיעות ושהייה בבית החולים. בלילה אחד, אחר יום ארוך ומתיש, לפני שתחטפני שינה תפסתי את הגמרא והשלמתי את חובת יומי, לפחות ללמוד את הדף באופן הפשוט ביותר. אחר הלימוד, שלא היה ארוך מדי, הרגשתי ששתיתי מבאר החיים. נפשי ונשמתי חזרו אלי. הייתה זו נוות ביתי שהפליטה לעברי כמסיחה לפי תומה: 'חבל שלנשים אין דף היומי!'
"ולעצם השאלה, אין בכלל ספק", הוא פוסק בחדות. "חבל על כל יום! כל עניין ההצטרפות לתכנית המבחנים של 'דרשו' זה לא רק הסיפוק של ידיעת הלימוד וההרגשה של התקדמות ורכישת קנייני נצח בתורתנו הקדושה. כל הלימוד נעשה משהו אחר. הוא נעשה לימוד על מנת לזכור. ובכלל", הוא מוסיף, "מאז שהצטרפתי לתכנית המבחנים, המאמץ להבנת הלימוד נעשה הרבה יותר קל, כי זה כבר לא עוד 'לימוד חד פעמי', זה משהו שבעזרת השם יישאר איתנו לנצח"…
הצעת פז לפניכם. אל תהססו. אל תישארו מאחור. תשקיעו עוד קצת בחזרה על הלימוד וסיכומו. היכנסו לאחד ממוקדי המבחנים של 'דרשו' הפרוסים בכל רחבי העולם היהודי והצטרפו ללגיונו של מלך המאושרים בעם!
לשליחת תגובות לכותב המאמר: [email protected]