הלכות שונות הנוגעים למניעת נזקי הגוף ונזקי ממון בשבת
* במקרה של חשש נזקי הגוף לרבים לא אסרו חכמים טלטול מוקצה ולא מלאכה 'שאינה צריכה לגופה', אך עדיף לטלטל מוקצה מאשר לעשות מלאכה שאינה צריכה לגופה.
* חוטי חשמל שנפלו ברחוב והם גלויים, וקיים חשש שיגע בהם אדם ויסתכן – אין להתקשר לחברת החשמל על מנת שיבואו לתקנם, אלא יש לעמוד במקום ולהזהיר את הרבים מפני הסכנה.
* במקרה של שריפה שפרצה בשבת, ואין בה חשש לסכנת נפשות, כי אם חשש לנזק, וכן בכל אירוע שיש בו חשש לנזק משמעותי – אסור לבעלי הרכוש שבמקום האירוע לומר לגוי לעשות מלאכה להצלת רכושם, אבל מותר להזמינו למקום האירוע, למרות שברור כי יעשה מלאכה להצלת הרכוש.
הלכות שונות הנוגעות לעצים ולצמחים בשבת
* חכמינו ז"ל אסרו להשתמש בעצים בשבת, מחשש שמא תוך כדי שימוש יתלוש המשתמש – בכוונה – עלים, ענפים, או פירות, ויעבור על איסור מלאכת 'קוצר'.
* עשבים, קנים רכים מאוד, ועלי ירקות – מותר להשתמש בהם בשבת, וכגון לשבת עליהם, או להניח עליהם חפצים. אבל קָנים שדרכם להתקשות, אסור להשתמש בהם אף כשהם רכים.
* מי שטיפס על עץ בשבת בשגגה – רשאי לרדת, למרות שבשעת ירידתו הוא משתמש בענפי האילן ובגזעו. אולם, אם טיפס במזיד, קנסוהו חכמינו ז"ל שיישאר על גבי העץ בשבת.
* השקאת קרקע שיש בה צמחים, במַיִם, אסורה בשבת משום מלאכת 'זורע', כיון שהמים מסייעים לצמיחה. ולדעת פוסקים רבים, אסורה גם משום מלאכת 'חורש', כיון שהמים מרַפים את הקרקע.
* כיור שצינור הניקוז שלו פתוח לקרקע שיש בה איסור' חורש' או 'זורע' – אם הצינור קצר והמים זורמים ישירות אל הקרקע, אסור לשפוך מים לכיור; ואם הצינור ארוך – יש אוסרים ויש מתירים.
* מותר ללכת על גבי עשבים בשבת, אך יש להימנע מֵרִיצָה, ואולי אף מהליכה מהירה, על גבי עשבים ארוכים, כיון שבאופן זה בוודאי ייתלשו עשבים.
איסוף פירות בשבת
* פירות שהתפזרו בשבת בחצר – אסור מדרבנן לאוספם, משום 'עובדין דחול', דהיינו שפעולה זו היא כדרך המלקטים פירות בשדה.
* פירות שהתפזרו בתוך הבית בשבת – יש אומרים שדינם כפירות שהתפזרו בחצר, ויש חולקים, ויש שהחמיר בפיזור רב והקל בפיזור מועט.
הלכות שונות
* המחלל את השבת בשגגה – צריך להתענות בימי שני וחמישי במשך ארבעים יום. ויש מגדולי האחרונים שכתב: "תיקונים הנזכרים בראשונים אין אנו ראויים להם, ודקדוק בשמירת השבת בכל ל"ט מלאכות הוא הטוב שבתיקונים".
* העושה מלאכה בשבת בכוונה, אך אינו עושה אותה לצורך המטרה הקבועה של אותה מלאכה, הרי זו מלאכה 'שאינה צריכה לגופה'. ודעת רוב הראשונים שהיא אסורה רק מדרבנן, וכן הלכה.
* חכמינו ז"ל תיקנו שלא להניח בשבת חפץ של 'מוקצה' על גבי חפץ המותר בטלטול, ואיסור זה מכונֶה: 'ביטול כלי מֵהֶיכֵּנוֹ'.