משאו של ראש ישיבת חיי משה הגאון רבי נפתלי נוסבוים שליט"א, בכינוס בני הישיבות במסגרת 'סדר הכנה' שנערך ע"י 'דרשו' בהשתתפות כאלפיים תלמידי הישיבות העולים לישיבה גדולה.
הכנס הזה, מן השמים סיבבוהו שיהיה בתחילת היציאה לבין הזמנים. מספרים על המהר"ם שפירא מלובלין זצ"ל, שקבע בפתח הישיבה פסוק מתהילים: "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם". שאלו אותו למה בחר בפסוק הזה? בישיבה, מקום שמגדלים בו תורה, היה מתאים לכאורה לכתוב פסוקים כמו "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף", "תורת ה' תמימה", "מה אהבתי תורתך", פסוקים ששייכים ללימוד תורה, לישיבה, למה בחרת את הפסוק לכו בנים וכו'.
השיב המהר"ם שפירא: בחור שנמצא בין כתלי בית המדרש, נמצא באווירה של לימוד, באווירה של יראת שמים. בישבה הוא שומע שיחות מוסר, היראת שמים חזקה ואיתנה.
אבל אני רציתי, אומר רבי מאיר שפירא, שגם בחורים שיוצאים ממסגרת הישיבה, "לכו בנים", כשהם הולכים, כשהם יוצאים מהד' אמות של הלכה, מהד' אמות של בית המדרש, "שמעו לי, יראת ה' אלמדכם". ע"י היראת שמים שיש ליהודי, זה מסייע לו שגם כשהוא לא נמצא בין כתלי הישיבה, יראת השמים עוזרת לו לעמוד בניסיונות ובקשיים.
כשיוצאים לבין הזמנים, מבקרים במקומות כאלה ואחרים, צריך יראת שמים כדי לא להיכשל. לפעמים יש הרגשה: לא רואים אותי. המשגיח לא יודע, ראש הישיבה לא יודע, אבל "יראת ה' אלמדכם".
הגמרא מביאה במסכת ברכות: בשעת פטירתו של רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו, אמרו לו התלמידים ברכנו רבינו, הרבי הולך לישיבה של מעלה ולפני שאנו נפרדים ממנו רצוננו לקבל את ברכתו. אמר להם "יהי מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם", כמו שאתם מפחדים מאדם יהיה עליכם מורא שמים. אמרו לו עד כאן? אמר להם הלוואי. תדעו שאדם עובר עבריה ואומר "ולוואי שלא יראני האדם". הוא מרגיש שלא רואים אותו, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה.
"יראת ה' אלמדכם", יראת שמים נותנת כח שיוכל להתגבר ולא לחשוב שאף אחד לא רואה אותו. מי שיש לו יראת שמים זוכר תמיד שיש מישהו שרואה.
אבל ישראל שמים קשורה קשר אמיץ עם לימוד הלכה. חז"ל אומרים "אין בור ירא חטא". אם לא לומדים הלכה, לא יודעים איך להתנהג, מה מותר לדבר, מה מותר להסתכל, מה מותר לחשוב, מה מותר לשמוע וכו'.
הרמ"א בסימן א', באורח חיים, מביא את לשון הרמב"ם שכל אדם צריך לדעת שהקב"ה עומד לפניו ורואה במעשיו. ואז, אומר הרמ"א, יבוא עליו היראה וההכנעה מפחד ה' יתברך. זה הסעיף הראשון בשו"ע, לפני שמתחילים ללמוד את ההלכות צריך לזכור שהק"ה רואה אם אנחנו מקיימין אותן או לא.
במכתב שכתב ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל הוא מבאר שבפרשת העקידה הקב"ה אומר לאברהם אבינו, "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה".
שואל ה'אמרי אמת' הרי אברהם אבינו מציינים אותו בדרך של אהבה, לא בדרך של יראה. מה קרה פתאום שנאמר לו "ירא אלוקים אתה" ולא "אוהב אלוקים אתה"?
אלא אומר ה'אמרי אמת': כשמביאים לאדם ניסיון לוקחים ממנו את כל הדרגות שלו, משאירים לו רק את היראת שמים. ההתגברות על הניסיונות צריכה להתבצע רק באמצעות יראת שמים, לא באהבה, ולא בשמחה ולא שום מידה אחרת, רק יראת שמים. כל המידות האחרות נעלמות כלא היו.
ידוע הסיפור מהחפת חיים שפעם נסע בדרך והעגלון שהיה צריך אוכל לסוס, ראה בשדה ערימות של תבואה שלא היתה שייכת לו. אמר העגלון לח"ח שהיות והוא צריך לתת אוכל לבהמה, הוא ייקח מהשדה, ואם הח"ח יראה שמישהו רואה, שיזהיר אותו.כשניסה העגלון לקחת מהתבואה, התחיל הח"ח לצעוק באידיש, "מ'זעהט מ'זהעט" – רואים, רואים! חזר העגלון לעגלה ולא לקח כלום, אך שם לב שאיש אינו רואה. בא העגלון בטרוניה כלפי החפץ חיים, למה שיקרת עלי ואמרת שלא רואים? השיב לו החפץ בוודאי שרואים, הקב"ה עומד וצופה בכל העולם ורואה במעשיו של כל אחד ואחד מבני האדם כמו שאומר הרמ"א.
לימוד ההלכה זה יסוד מאוד חשוב ליראת שמים.
יש גמרא בסוטה דף כ"א. משל לאדם שהיה מהלך באישון לילה באפלה, מתיירא מהקוצים מהמחטים, מהברקנים, זה דבר אחד.
בנוסף היה מתיירא מחיה רעה, ומהליסטים
דבר שלישי: אינו יודע באיזו דרך להלך.
נזדמנה לו אבוקה של אור, נמצא ניצל מהקוצים מהפחתים והברקנים. יש אבוקה של אור הוא רואה מה קורה לפניו. ועדיין מתיירא מחיה רעה ומהליסטים, וגם אינו יודע באיזו דרך מהלך. מסביב הכל חשוך, יש רק אבוקה של אור, אבל עדיין אינו יודע באיזה דרך מהלך, כיון שעלה עמוד השחר, ניצל מהליסטים אבל עדיין אינו יודע באיזו דרך מהלך. הגיע לפרשת דרכים, ניצל מכולם.
אומרת הגמרא, אבוקה של אור זה מצווה, המצווה נקראת נר מצווה. עמוד השחר נמשל לתורה, תורה אור. אבל מה זה פרשת דרכים? אומר רב חסדא זה תלמיד חכם ויום מיתה. רב נחמן בר יצחק אמר זה תלמיד חכם ויראת חטא. מר זוטרא אמר זה תלמיד חכם דסלקא ליה שמעתתא אליבא דהלכתא
מסביר המהר"ם, גם מי שכבר הגיע לעמוד השחר, יש לו תורה, עדיין אין זה מעמידו על הדרך אשר נתן לו השם יתברך לגמרי בלי נטיה ימין ושמאל. עדיין יכול לנטות לפעמים. לפיכך אמר, כשהגיע לפרשת דרכים, הוא יודע שהולך דרך הישר נכחו בלי לנטוש ימין ושמאל. רב חסדא סובר שזה יום המיתה, כי בעודו בגוף, יש לגוף נטיה להסרה מהיושר. רב נחמן בר יצחק אומר שזו יראת חטא, כי יראת חטא מעמידתו על הדרך בלי נטיה. אבל אם אין בו יראת שמים, אף שאינו בעל עבירה הוא סוטה מדרך האמת והיושר. כך גם לפי מר זוטרא, אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, מי שזכה לכך יודע שהוא חי על דרך האמת והיושר.
מובא בשם האר"י ז"ל, ש'הלכה' היא בראשי תיבות "הריעו לה' כל הארץ".
כשאדם חי על פי ההלכה, הוא מעלה גם את "כל הארץ", את הדברים הארציים, הדברים הגשמים, הכל אצלו על פי התורה. הוא הולך כמו שכתוב בהלכה, לאיזה מקומות הוא הולך, וכל מיני פרקים שבמהלך החיים של האדם, אם הוא מתנהג בכל אלו על פי הלכה, אז כל ה'מעת לעת' שלו זה על פי הלכה. כמו שאומרים בשם החזו"א, שהיה אומר: "לפני כל פעולה שאני עושה, אני מתייעץ עם ארבעת חלקי השו"ע. איך לעשות, מתי לעשות וכו'.
כשיודעים הלכה, יודעים איך להתנהג. יודעים את כל הפרטים בכל מהצבים, בכל מקומות שהוא נמצא, התורה מדריכה את האדם בכל מקום. חשוב מאוד שכל אחד ירבה ללמוד הלכה ולדעת איך להתנהג, כמו שהח"ח כותב באריכות בהלכות שבת, שמי שלא לומד ומשנן בוודאי יכשל באיסורי תורה, כ"ש באיסורים דרבנן. היום 'דרשו' מוסיף הרבה מאוד בלימוד ההלכה. במשנה ברורה במהדורת 'דרשו' מובאים פסקים רבים של גדולי הדורות שלא מוזכר במשנה ברורה. הדימוי מילתא למילתא של גדולי הדורות. מאוד חשוב שכל אחד יקבע לו זמן מסוים ללימוד הלכה. להיות עקבי בזה, לא להחסיר אף יום. הליכות עולם לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות. יראת שמים ולימוד הלכה הולך יחד, כמו שאמרו חז"ל "אין בור ירא חטא". כדי שהיראת שמים תחזיק את האדם ותדריך אותו, הוא צריך לדעת הלכה.
במאמר המוסגר אוסיף עצה טובה: בסוגיות שלומדים בישיבות, אפילו שעיקר הלימוד זה ה'רייד' ודברי המפרשים, כדאי שכל בחור יסכם לעצמו את ההלכה העולה מהסוגיה. לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. מי שיכול ילמד את השו"ע על הסוגיות הנלמדות בישיבה, וזה עוזר גם להבנה רחבה יותר של הסוגיה עצמה. פעם שמעתי בשם הרב מפוניבז' שאמר שכל יהודי צריך להיות רב טוב, ראש ישיבה טוב, ודיין טוב. רב טוב שיש לו היקף ויודע את כל פרטי ההלכה, ראש ישיבה טוב, שיודע להעמיק בכל דבר, ודיין טוב שיודע לדון בכל דבר, לנתח כל דבר.
הקב"ה יעזור שכל הבחורים, את אשר ישנו פה, ואשר איננו פה, יקחו את ההכנה הזו של לימוד ההלכה, ויזכו יראת חטא. והקב"ה יזכנו לגאולה שלמה במהרה בימינו אמן.