כהן שעובר על מצוות הכהונה
הנה הכהנים נצטוו שלא להטמא למתים ולא לישא נשים האסורות להם, ומבואר במשנה בבכורות דף מה: שכהן העובר על מצוות הכהונה פסול להקריב קרבנות, אם נשא אשה שאינה כשרה פסול עד שידור ממנה הנאה בנדר שאין לו התרה, ואם נטמא למתים פסול עד שיקבל עליו שלא יטמא למתים.
והגמרא מפרשת למה בטומאת מת מספיק שיקבל עליו לפרוש, ואילו באשה אסרה צריך לדור הנאה כיון שבנשים יצרו תוקפו ביותר לכן לא מספיק קבלה עד שידור נדר שאין לו התרה.
האם פסולו מן התורה או מדרבנן
יסוד דין זה מבואר במגן אברהם (סי' קכ"ח סקנ"ד) שהוא קנס מדרבנן אבל מן התורה כהן הנושא גרושה אינו נעשה חלל רק זרעו נפסל כמבואר במכות (דף ב), וכל נקט התומים (סי' ל"ד ס"ק כ"א), אכן השו"ת הרא"ם (סי' נ"ט) נקט שכל זמן שהוא נשוי לגרושה הרי הוא מחולל ורק כשנפרד ממנה חוזר לקדושתו, וכן מצאנו להרמב"ם בפיה"מ בסוטה (סופ"ג) שכתב שכל זמן שהוא עם הגרושה פסול לעבודה ואם גרשה חזר לכשרותו, והביא מתורת כהנים על הפסוק לא יטמא בעל בעמיו "להחלו" שבזמן שהוא נוהג מנהג זה הרי הוא חולין, וכן פירש"י בפרשת אמור על הפסוק הזה שהוא מחולל בה בעודו עמה, משמע שהוא פסול מן התורה באותו זמן, והאריך בזה המהר"י אסאד (סי' מ"ז).
אמנם אם עבר ועבד בבית המקדש פסק הרמב"ם בפ"ו מביאת מקדש ה"ט שעבודתו כשרה.
כהן רופא מנתח פסול מברכת כהנים
כתב הבית יוסף (סוף סי' קכ"ח) בשם הרשב"א שכשם שעבודתו פסולה כך אינו יכול לישא כפיו ולברך ברכת כהנים וכן נפסק בשו"ע.
לפי זה רופא מנתח שנטמא למתים ולאבר מן החי אף שלא במקום פקוח נפש, הרי הוא פסול מלברך ברכת כהנים, והכתב סופר (סי' ט"ז) דן שהרופא אף לא יועיל שיקבל על עצמו שלא להטמא, ובשונה מהמבואר בגמרא שלגבי טומאת מת מועילה קבלה מטעם שאין יצרו תוקפו, אבל רופא המתפרנס מטומאת מתים יש לחוש שלא יעמוד בקבלתו עד שידור נדר שאין לו הפרה, וכן פסק המשנ"ב.
האם בזמן הזה שכולנו טמאים ג"כ אסור ליטמא
אכן יש לדון לשיטת הראב"ד בהלכות נזירות שבזמן הזה שכולנו טמאי מתים, אם נטמא פעם נוספת במת אינו לוקה כיון שהוא כבר טמא, לפי"ז יתכן שהרופא שכבר נטמא אינו עובר איסור תורה בכל טומאה, אך המהר"י אסאד (סי' מ"ז) כתב שמלבד שהרמב"ם ושאר ראשונים חלקו עליו, גם בדעת הראב"ד אפיה כתב הדגול מרבבה יו"ד שע"ב שיש איסור תורה להטמאות פעם נוספת רק שאינו לוקה, ואף אם אסור מדרבנן ג"כ נפסל מברכת כהנים.
ברכת כהנים בקברות צדיקים
וכן יש ליזהר בהליכה לקברות צדיקים, שהאריכו הפוסקים שגם בקברות צדיקים נוהג טומאת כהנים ובודאי שלא לברך שם ברכת כהנים.