מן התורה מותר לבשל בשבת בַּחַמָּה, דהיינו בחום השמש, וב'תולדות חמה', כלומר, בחוּמוֹ של דבר שהתחמם בשמש, אך גזרו חכמים שלא לבשל בתולדות חמה, מחשש שייכשלו ויבשלו גם ב'תולדות האור', דהיינו דבר שהתחמם באש, אשר אסור לבשל בו מן התורה. ונחלקו פוסקי זמננו בנוגע לחימום מים בדוד שמש - אם הוא נחשב כבישול בחמה, או כבישול בתולדות חמה: לדעת הגרש"ז אויערבך, כיון שהקולטים אינם אלא מרכזים את קרני השמש, והמים מתבשלים בחום השמש עצמה, נחשב הדבר כבישול בחמה, וכן דעת האור לציון; אולם לדעת הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ הקולטים נחשבים כמסייעים בבישול, ונחשב הדבר כבישול בתולדות חמה. למעשה, אף לדעת הגרש"ז אויערבך אין להשתמש בדוד השמש בשבת, משום שבדוודים רבים קיים גוף חימום חשמלי הנחשב כאש ואסור מן התורה לבשל במים התחממים באמצעותו, והמשתמשים בדוד עלולים להכשל ולהשתמש בו גם כשגוף חימום זה פועל, וחשש זה כלול בחששם של חז"ל שייכשלו בבישול בתולדות האור. וכן מטעם נוסף אין להשתמש בדוד שמש - כיון שעל ידי השימוש במים שבדוד, נכנסים מים אחרים ומתבשלים במים החמים שבדוד, הנחשבים לכל הדעות כתולדות חמה, ואין זה נחשב כ'גרמא'; וכן דעת הגרי"ש אלישיב שאין זה נחשב כגרמא. אולם לדעת האור לציון נחשב הדבר כגרמא, (ולפיכך יש מקום להקל בכך על פי כללי גרמא בשבת).
[שו"ע שיח, ג; ביאורים ומוספים דרשו, 37]
[שו"ע שיח, ג; ביאורים ומוספים דרשו, 37]
מחילה זאת לא דעת הגרש"ז אוירבך יעוין בששכ
שלום רב,
כב' מוזמן לעיין בשש"כ ח"א הע' קמ"ה ובמנח"ש המצוין שם, שאכן זו דעתו של הגרש"ז זצוק"ל.
תודה ובהצלחה