תפילין של יד – באיזה צד?
בימים אלו עסוקים אלפי לומדי " הדף היומי בהלכה" של "דרשו" בלימוד הלכות תפילין. הלומדים למדו את דברי המשנה ברורה, וגם הביטו בתיק התפילין של עצמם, ונדהמו. הם לא נוהגים כהמשנה ברורה. כיצד זה יתכן?!
לאחר חצות, ליל שישי, ישיבת קול תורה. בחדר השיעורים בישיבה דלק אור קלוש והבחור הצעיר גחן ליד הארון, בו מונחים מאות זוגי תפילין, פתח את נרתיקי התפילין ובדק את זוגות התפילין אחת לאחת.
אני עצמי הייתי אותו בחור מסתורי. אך לא, לא התכוונתי להניח את מאות זוגות התפילין של חברי.
הרי אסור להניח תפילין בלילה…
המשנה ברורה כותב שצריך לשים את התפילין של יד בצד ימין של נרתיק התפילין, כדי שבבואנו ליטול את התפילין למחרת, כדי להניחם, תושט היד הימנית ותפגע ראשונה בתפילין של יד ולא בתפילין של ראש. ואולם שמתי לב שכל מכירי מניחים את התפילין של יד בצד שמאל של נרתיק התפילין. אבי מורי, הרה"ג רבי יעקב צבי גנוט שליט"א, הסביר לי שיש בכך הגיון, כיון שבדרך כלל אנו לא מושיטים את היד בצורה ישרה, אלא מעט באלכסון, ולכן אם נשים את התפילין של יד בצד ימין בנרתיק, דווקא ניגע בתחילה בתפילין של ראש. ואכן, כך פסק הערוך השולחן, לשים את התפילין של יד בתיק בצד שמאל.
בלילה ניגשתי לארון התפילה רחב הידיים, בו הונחו מאות זוגות התפילין של בני ישיבת קול תורה, ובדקתי את התיקים אחת לאחת. כולם, ללא יוצא מהכלל, שמו את התפילין של יד בצד שמאל ולא בצד ימין, כנגד דעת המשנה ברורה!
▪▪▪
באותם הימים הייתי על סף סיום כתיבת ספרי "משנת התפילין", ובקשתי מאמו"ר שליט"א לשאול, בכולל חזון איש, את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, האם יש לנהוג בענין כדעת המשנה ברורה או כדעת הערוך השולחן. מרן שליט"א, שישב ולמד בכולל בכל יום ויום, השיב שהוא עצמו נוהג כדעת הערוך השולחן. כך גם החזון איש ואבא זצ"ל, אמר מרן שליט"א.
למחרת ניגש שוב אמו"ר אל מרן שליט"א ואמר לו: "הבן שלי ביקש למסור שמנהגו של אביו של הרב, מרן הקהילות יעקב זצוק"ל, אינו מוכיח דבר, משום שהסטייפלר היה איטר, שמאלי, והרב עצמו כותב
ב'קונטרס איש איטר' שלו, שאיטר צריך לשים את התפילין של יד בצד ימין"… מרן שליט"א נהנה מהרעיון, אך הוסיף מיד: " נכון, אבא באמת היה איטר… אבל גם החזון איש נהג כך, והוא היה ימני"…
▪▪▪
לרובנו, אולי לכולנו, ישנו ריבוע קטן על התפילין של יד העשוי מנייר קשיח או מפלסטיק. בשו"ת נודע בשערים כתב שאין בכך שום בעיה, למרות ההלכה שבית-התפילין צריך לראות את האויר, מפני שריבוע זה אינו מחובר לתפילין עצמם וכל הפסול הוא דווקא כשהבית הקטן הלזה מחובר לתפילין עצמם, כפי שנאמר בגמרא שהמצפה את בית התפילין שלו בזהב, הבית פסול, כיון שהזהב מחובר לבית התפילין עצמו. מסקנת רבים מהפוסקים להכשיר את ה"בית" הזה, המונח על התפילין של יד. ואמנם הערוך השולחן (לב, פח) כתב שאסור לחבר "בית" על התפילין בחיבור קבוע, "אבל התיקים שעושים להבתים שנוטלים אות ם מהבתים, אינו כלום, ואפילו אם היו על התפילין בעת הנחתם, אין זה נחשב ביטול לתפילין, אלא שלא נאה ולא יאה לעשות כן, ויש שאין מסירים את התיק של יד מהתפילין גם בעת התפילה, ואין נכון לעשות כן" הגאון האדר"ת זצ"ל כתב שאין להניח את ריבוע מכסה התפילין על התפילין של יד, לפני שמניח את התפילין של ראש, כדי שלא ייראה שהנחת "בית" זה הוא חלק ממצות התפילין. אך אם מניחו על התפילין של יד, לאחר שהניח תפילין של ראש, אין בכך שום בעיה, והוא מסיים ש"כך נהגו רבנן קשישאי". ישנם פוסקים שהחמירו בדבר, ורבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל הורה להוריד מכסה זה מדי פעם מהתפילין, כדי שהמכסה לא יתבטל לתפילין (וראו בסו"ס משנת תפילין, בנספחי הספר).
סיפר לי הגר"י לורינץ שליט"א, שבניו, ניני מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל שאלוהו במה כדאי להם להחמיר ולנהוג בתפילין. השיבם מרן הגרש"ז שכדאי להם להחמיר ולהניח את המכסה על התפילין של יד, רק לאחר הנחת התפילין של ראש. וכך נהג מרן זצוק"ל בעצמו.
▪▪▪
כתב המשנה ברורה; כתב בספר מחצית השקל; 'רע עלי המעשה של אותן האנשים שמגדלין בלורותיהן, מלבד כי דרך שחץ וגאווה, יש בו איסור בהנחת תפילין, שכיון שגדולין הרבה, ליכא למימר בהו היינו רביתייהו וחוצצים'. ובלאו חציצה נמי בשביל הני שערות המרובים א"א לצמצם שיהיו מהודקים ומונחים על מקומם כדין".
ואמר לי מו"ר מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א שיתכן ובלורית קטנה אינה חוצצת בהנחת התפילין, אך גם בלורית זו אסורה משום גאווה, והוסיף: " גם עליה יתבעו בשמים, וירא שמים לא עושה בלורית"…
שאלתי את מרן שליט"א האם ישנה בעיה להשאיל תפילין לאדם שמניח תפילין ע"ג בלורית והשיב מרן שליט"א: " אין בכך איסור של 'לפני עיור', משום שינם פוסקים הסוברים שבלורית אינה מהווה חציצה בתפילין".
והוסיף מרן שליט"א: " אבל בשמים נפסק שבלורית חוצצת, מפני שכך פסק המשנה ברורה"…
בשנת בר המצוה שלי שאלתי את מרן שליט"א האם המפיל את התפילין הנמצאות בתיק התפילין, בהם התפילין עטופות בעטיפת ניילון ובעטיפת תיק הקטיפה והבתים, צריך להתענות או לעשות דבר מה לכפרה.
מרן שליט"א השיב: " שיתן משהו לצדקה".
בשבת האחרונה עלעלתי במשנה ברורה כדי לחפש הלכה הקשורה לדיני "שלושת השבועות". הספר נפתח לי "במקרה" בסימן תקע"א, בהילכות תענית, וכמעט מבלי משים התחלתי לקרוא את ה "באר היטב". והנה, הפלא ופלא, הוא כותב כך, בשם ה "כנסת הגדולה": מי שנופלין לו תפילין, יתענה באותו היום. ואם נפלו התפילין עם הכיס- יתן פרוטה לצדקה"…
▪▪▪
אם בפעם האחרונה שלמדנו הלכות תפילין, היה זה לפני בר המצוה. בא ר' דוד הופשטטר שליט"א וזיכה אותנו לשנן ולהחכים שוב בהלכות נפלאות אלו, הנוגעות למעשה בכל יום.
באיזה צד של תיק התפילין מניחים את השל יד
כנראה דמנהג ליובאוויטש להניח השל יד בצד השמאל של נרתיק התפילין