כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְֹרָאֵל אָמוֹר לָהֶם. (במדבר ו,כג)
בס' יכהן פאר להגאון מבענדין זצ"ל (בקונטרס גזע פאר), מספר שאבי סבתו של השל"ה רבי עקיבא הכהן מאובן הנשיא, היה לו י"ב בנים וי"ג בנות, והשיא י"ב מבנותיו לכהנים, והיה עומד בברכת כהנים שמצידו האחד י"ב בניו הכהנים, ומצידו השני י"ב חתניו הכהנים, ויחד היו מקיימים "כה תברכו את בני ישראל".
חתנו שלא היה כהן היה הג"ר שבתי שעפטיל הלוי הורביץ זצ"ל – אבי ר' אברהם מח"ס יש נוחלין אביו של השל"ה זצ"ל.
כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְֹרָאֵל אָמוֹר לָהֶם. (במדבר ו,כג)
ברמב"ם הל' תלמוד תורה (ב,ה) עשרים וחמשה תינוקות למדים אצל מלמד אחד.
ועי' במהרש"א ב"ב (כא.) "כה תברכו את בני ישראל", רמז לכ"ה תלמידים מבני ישראל אצל המלמד. ונראה להביא טעם מדוע קבעו חז"ל דווקא את המנין "עשרים וחמשה", להגדרה של כיתת לימוד. דבגמ" סוכה (יב.) מובא שאין להשתמש לסכך בסוכה מחבילות של קש, של עצים, ושל זרדים, ובתוס' (ד"ה חבילי) הביא בשם הירושלמי שאין חבילה פחותה מעשרים וחמשה קנים. ומזה נלמד, ששם של קבוצה ואגודה של תלמידים היא בעשרים וחמשה תלמידים.
(קב ונקי)