סיפורים שסיפר הרב בעת השיעור
הסיבות שזכה הרב אלישיב לאריכות ימים?/ בזכות מה הרב אלישיב נולד לאחר 16 שנים? / שכרו של המתנהג מעל הטבע
מו"ח זצ"ל היה כל ימיו חלוש מאוד סבל מחולשה בלב והיה בעל מזג חלוש מאד, אכילתו מועטת, ובכ"ז זכה לאריכות ימים ולמרות חולשתו הגה בתורה יומם ולילה בלי הפסק. ואף למד בעמידה ובחשק למרות חולשתו, וכנראה שטעמים רבים על כך שהאריך ימים בזה ונציין שנים מהם:
א.
נאמר במסכת עירובין (דף נד ע"א) אמר לי שמואל לרב יהודה, שיננא פתח פומך קרי, פתח פומך תני, כי היכי דתתקיים בך 'ותוריך חיי' שנאמר (במשלי ד כב) כי חיים הם למצאיהם ולכל בשרו מרפא, אל תקרי למצאיהם, אלא למוציאיהם בפה.
ר' חיים פלאג'י וגם הבן איש חי מוסיף שבבית צריך האדם ללמוד בקול כדי שאשתו תשמע את הקול התורה מפיו, ואף אם אינה מבינה, וזה ברכה גדולה מאד בבית, וזה היה מו"ח אשר למד בקול ובנעימות עד יומו האחרון, וזה דבר ראשון אשר מאריכים ימים,
שאלתי את גיסי הגר"ח האם יש עניין שהאשה תשמע מישהו הלומד מטייפ?
השיב לי הגר"ח שליט"א, בדרך צחות, הטייפ יאריך ימים…, וצחק על ההוא אמינא שבדבר, ואמר שודאי צריך שהאשה תשמע את קול בעלה,
ב.
עוד משהו אני רוצה להביא ווארט מהגרי"ש בעצמו אשר זה פותח את הראש, נאמר במסכת ביצה דף כט ע"א תנו רבנן רבי יהושע בן בטנית היה מוכר שמן וכאשר מוזגים את השמן נשפך כמה טיפות לאיבוד, ורבי יהושע בן בטנית אסף את כל הטיפות הנ"ל, וכנס שלש מאות גרבי יין שזה כמות עצומה, מברורי המידות וחבריו כנסו שלש מאות גרבי שמן ממיצוי המידות והביאום לפני הגזברים לירושלים, אמרו להם אי אתה צריכים לכך – הואיל ומתחילה לא נתכוונתם לגזול שהלקוחות מוחלין ע"י טרדן ומרוצתם, שאינם יכולים לשהות עוד, וידעי וקא מחלי – אמרו להם אף אנו אין רצוננו בכך – אמרו להם הואיל והחמרתם על עצמכם, עשו מהם צרכי ציבור. ונאמר על זה בירושלמי פעם אחת חלה רבי יהושע בן בטנית ונכנסו רבותינו לבקרו, אמר לון אתון חמון הדא ימינא דהוות מכילתא בקושטא. וביאר הגרי"ש אלישיב ע"פ מש"כ בספר 'מוסר המשנה', דלכך אמר להון כן, משום שמי שהוא זהיר במדותיו שתהיה מדתו שלמה ראוי הוא שגם מספר ימי חייו יהיו במדה שלימה, כי הנה מי שהוא חולה, אין הימים האלו נחשבים לימים שלמים כי אין הוא יכול באותו הזמן לעבוד את עבודתו המוטלת עליו, ורק בעיני האדם נדמה שהוא חי באותם הימים, אבל אין זה חיות שלמה, אך מי שהוא זהיר בברורי המדות, ומדייק שלא יכנסו הרתיחות של היין בחשבון המדה, מפני שהוא רוצה ליתן יין ממש, לא רתיחות של יין הנראה לעיני הבריות שהמדה היא שלמה, הוא ראוי שיתנו לו מספר ימי חייו חיים ממש לא ימים כאלו שהמה לרתיחת היין שאין בזה ממשות, ולכן על ידי מצוה זו הוא ראוי שיתרפא מחליו וישוב לאיתנו הראשון, עכ"ל. הרי שדקדוק על מדת היושר והאמת היא סגולה שיוכל לעבוד את השי"ת תמיד באריכות ימים ובכך זכה.
הרב אלישיב היה נכדו של בעל הלשם שבו ואחלמה, אשר הוא היה ראש המקובלים בקבלה האשכנזית, עד אשר החפץ חיים התבטא שכולנו מכוונים למטה והתפילה עולה למעלה, אבל הלשם הוא ישר עולה למעלה,
אני רוצה לספר לכולם שידעו איך נולד הרב אלישיב, לאביו של הרב ר' אברהם אלישיב, הרב של הומלא, ורעייתו חיה מושא, 16 שנה לא היה להם ילדים, ובאותם הימים מקור הרפואה היה בוינה, האם אגרה כסף כדי להתקבל אצל הרופא המהולל בוינה, היא נסעה מרוסיא עד וינה לאותו פרופסור בוינה, אחר שבדק אותה הפרופסור אמר הרופא שאין לו שום אפשרות לעזור, ונשברה האמא מאד, ושילמה לו את הכסף, אבל היא לא רצתה שאביה יראה את צערה הגדול אשר על פניה, ולכן כבשה את בכיה, וללשם היה דירה בעלייה ומתחת לביתו היה דיר ששכנו בו בהמות ועיזים, וכד'. האם חיה מושא נכנסה לדיר בפנים, ושם בכתה בכי תמרורים בקולי קולות, עד אשר היתה בטוחה שלא יהיה מי שישמע את קולה, והנה בדיוק בעל הלשם עבר ליד הדיר ושמע את קולה, ונכנס לדיר ואמר לה אני יודע למה את בוכה, אבל מכיון שעשית למעלה מהטבע כדי לא לצער אותי, ולכן בכית במקום מרעה של בהמות, ואמר לה אביה בעל הלשם שלתקופת השנה את יולדת בן אשר יהיה גדול התורה בדורו, ומיד כאשר היא שמעה את זה היא לא ירדה מהמיטה כי אם פעם אחת וכעבור שנה נולד הרב אלישיב.
אני רוצה לספר עוד סיפור בן זמנינו עוצר נשימה על שכר שזכה, מי שנהג מעל הטבע,
מעשה ביהודי אמיד אשר מחזיק ברשותו משרד גדול של הייטק, עם הרבה עובדים, אשר כידוע השכר הניתן לכל עובד בה הוא רב מאד, והנה הוא מפרסם מודעה בעיתון אשר התפנתה לו משרה אחת, והוא מחפש עובדת המתאימה למקצועות המבוקשות עם שכר נאה מתאים, ובאמת הגיעו המון בחורות ונשים כדי להתקבל למשרה המבוקשת, בין המועמדות בתור היתה בחורה רווקה בשם רבקה, והנה רבקה רואה שגם חברה שלה ושמה שרה גם היא עומדת בתור ומעוניינת להתקבל למקצוע, שרה היתה אשה הנשואה לאברך בן תורה ויש לה 4 בנים,
בתור, רבקה היתה לפני שרה, היא נכנסת לראיון אצל המנהל אשר ראיין אותה יחד עם רעייתו המנהלת, והוא השתומם על הגאונות אשר רבקה הוכיחה, ועל הראש המהיר עם האבחנה המדוייקת אשר נצרך מאד למלאכתו, וירא כי טוב, לא התמהמה המנהל ומיד הודיע לה על אתר כי היא נבחרה לקבל את המשרה המבוקשת, "את יכולה להתחיל ממחר את העבודה ותקבלי כל חודש 20,000 ₪ אשר בפרט להתחלה זה סכום מאד מבוקש".
רבקה הודתה מאד לבעל המפעל הגדול, אך •, נכון, גם אני צריכה כסף, אבל אני סך הכל רווקה ולשרה יש ילדים ,בעל בן תורה וכסף אין.
בעל המפעל השתומם, פתח את עיניו ולא ראה עדיין דבר כזה בחייו, שבחורה שנבחרה אצלו תמאן למשרה כה רמה בעבור חברתה, ולא עוד אלא מתחננת ומבקשת אשר יקחו אותה, הם לא יכלו לעמוד בפני בקשתה, ובאמת אחרי שעה שעתיים נכנסה שרה, הם בוחנים אותה ורואים שבאמת שרה עובדת נהדרת אבל היא לא מגיעה בכישוריה לרבקה, בלית ברירה הם נאלצו והודיעו לשרה שהם בוחרים בה, ולמחרת היא התחילה לעבוד, ואילו רבקה שבה לביתה, ללא עבודה…
מה קרה? בלילה, המנהלת של המפעל לא יכלה להירדם, היתכן בחורה כזו כשרונית שהיא נדירה בתחום תוותר על כזו משרה, ותציע זאת עבור חברה אחרת אשר ודאי איננה כשרונית כמוה, וכמו כן גם בלילה השני שוב לא נרדמה מרוב התפעלות.
בלילה השלישי היא אומרת לבעלה, הרי יש לנו בחור מצויין והוא לומד בישיבת חברון, אנחנו ניקח שדכן ונציע לרבקה שהיא תהיה הכלה שלנו, עבור הבן המצטיין שלנו, המנהל שומע, ואומר לה מי כמוך, אם את אומרת שהיא מספר 1 בעולם במידות טובות ובכשרונות ברוכים, אני סומך עליך,
מתקשרת בבוקר המנהלת לרבקה,שואלת אותה,"מה שלומך? אולי את באה אלי ,יש לי משהו לדבר איתך" שואלת מיד רבקה את המנהלת "מה? את רוצה לפטר את שרה?" מיד משיבה המנהלת, "לא! חלילה!" "טוב, את מבטיחה לי?"
"כן", אומרת המנהלת.
רבקה באה לפגישה, והמנהלת מספרת לה על כל ההצעה, יש לה בן מוצלח בישיבת חברון, "האם את מעוניינת לשמוע על השידוך ,האם תרצי להיפגש?" רבקה לא מבינה מה מצאו בה והיא אומרת: "מה? אם יש לך בן מצוין, הרי יש בנות הרבה יותר טובות ממני," אומרת בעלת המפעל,"את זה תספרי למישהו אחר… אני רוצה אותך, מבחינתי את הכי טובה בעולם, וכך הווה, לקחו שדכן שינהל את השידוך, ונסגר השידוך למרות שהיתה מבוגרת מהבחור בכמה שנים.
כעת נקשיב טוב, אומרת המנהלת לרבקה: כעת, את באה אלי להיות עובדת במשרדינו ולקבל משכורת של 20,000 בחודש, כעת אנו עושים הסכם שחצי מהמפעל שלי וחצי מהמפעל שלך ושל בעלך לעתיד, את תפקחי על כולם, ותהיי מנהלת על כל המפעל, ולא תצטרכי לבוא מ8 עד 4,אלא תוכלי לעבוד במפעל בשעות שנוח לך, עד כאן הסיפור.
מה אנחנו לומדים מסיפור כזה? שמי שמתנהג בדברים מעל הטבע, למרות שרבקה היתה קצת מבוגרת והיה לה עיכוב שהוא וכאשר אדם עושה ומתנהג שלא כדרך הטבע, הקב"ה מתנהג עימו גם שלא כדרך הטבע.
(עלון פנינים)