הרב יצחק פוליטנסקי
הגדרת מלאכת בורר היא: הפרדה בין שני מינים המעורבים זה בזה, בין במיני אוכל ובין בשאר מינים כגון כלים, חפצים, בגדים וספרים שמפריד אחד מהשני בדרך של "ברירה" הדבר אסור מדאורייתא כמלאכת מחשבת של בורר.
תנאי ההיתר
בכדי להתיר לברור ישנם שלושה תנאים ורק כשמתקיימים שלושתם ביחד יהיה מותר לברור:
- שיברור את האוכל (פי': כל דבר הרצוי לו כעת) מתוך הפסולת (פי': כל דבר שאינו רוצה כעת).
- שיברור זאת ביד ולא בכלי המיועד לכך.
- בורר לצורך השימוש בו לאלתר (מיד)
היתר זה הוא רק כאשר התקיימו יחדיו שלושת תנאים אלו, אך אם חסר אפילו רק אחד מהם, הדבר חוזר להיות באיסור דאורייתא.
הטעם להיתר: כיון שבתנאים אלו הפעולה נחשבת לדרך "אכילה" בלקיחת הדבר הרצוי לו ולא לדרך של "ברירה" שמוציא מה שאינו רוצה, שהיא מלאכה האסורה.
האיסור חל דווקא במינים המעורבים יחד אך כאשר אינם מעורבים כלל אלא מונחים רחוק אחד מהשני, או אפילו כשלא רחוקים מאד אך שונים ממש אחד מהשני בצורה או בגודל וכדו' ולכן לא נראים מעורבים במרחק הזה, אין הדבר נחשב לבורר ומותר.
בשני מיני אוכל
גם כאשר ישנם שני מיני אוכלים ושניהם ראויים לאכילה, חל איסור מדאורייתא לבוררם,
בטעם לאיסור זה ישנם ב' שיטות: לשיטה א' כיון שהמין שלא מעוניין בו כעת נחשב פסולת לגבי השני. ולשיטה ב' גם להפריד שני סוגי אוכל זה מזה כשמעורבים יחד, אסור כיון שנחשב למלאכת מחשבת של בורר.
אוכל מתוך פסולת
אחד משלושת התנאים שבהם יהיה מותר לברור (כשנתקיימו כולם יחד) הוא שיקח את האוכל או כל דבר הרצוי לו כעת מתוך הפסולת שלא רצויה לו, ולכן:
אסור לברור ולהוציא ענבים רקובים מתוך האשכול כמו"כ אסור להוציא פרי רקוב כגון תמר מתוך ערימת פירות טובים.
גרעיני לימון שנשארו בתוך הסלט, אסור להוציא רק את הגרעינים אלא יברור את הסלט "האוכל" כדי לאוכלו מיד.
ביד ולא בכלי
התנאי הנוסף להיתר (בצירוף 2 התנאים הנ"ל) הוא לברור את האוכל או כל מין שירצה כעת, ביד ולא בכלי ומדרבנן אסור אפילו בכלי שאינו מיועד לברירה,
אך ישנם כלים שאין בהם איסור כשמשתמש בהם לברירה באופן המותר, כגון כף או מזלג כשמשתמש בהם בדרך אכילה ורק כדי שלא יתלכלכו ידיו וכדו' כיון שנחשב כידו הארוכה, אך כאשר משתמש בהם כדי להפריד בדרך של ברירה כגון להוציא את השומן שצף מעל המרק, הדבר אסור אפילו בכף רגילה.
כלי המיועד לאחסון זיתים יחד עם הנוזלים, שבו מסננת וכשמוציא את הזיתים מרים את המסננת וכך הנוזל נשפך, אסור להשתמש בו בשבת.
(נערך מתוך אורחות שבת, ביאורים ומוספים של "דרשו" ועוד, אך אין לפסוק מהם הלכה למעשה ללא עיון במקורות)